Research in psychopedagogy: application of an epistemological reading tool

Authors

  • Sandra Bertoldi Centro Universitario Regional Zona Atlántica, Universidad Nacional del Comahue.
  • María del Carmen Porto Centro Universitario Regional Zona Atlántica, Universidad Nacional del Comahue.

Keywords:

Disciplinary epistemology, Psychopedagogical research, Research techniques in psychopedagogy

Abstract

Entering into research in psycho-pedagogy allows us to observe the existence of 'a scientific process' in terms of the production of theoretical and / or methodological knowledge related to the problem of learning. Mostly, these are qualitative studies that use socio-ethnographic techniques, of participatory action or clinical exploration. Therefore, from 2006 to actual date, this research team has designed research tools appropriate to each selected theme. For the research "Production of categories in psychopedagogy and their epistemological sustentations. Argentina 2014-2017 "the epistemological reading tool technique was created to analyze psychopedagogical texts." The intention of this article is to contribute to the psychopedagogical field the results of the application of this tool, potentialities and feasible difficulties to be reworked in new implementations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bachelard, Gastón. La formación del espíritu científico. México: 14 ed. Siglo XXI [1978], 1987.

Bertoldi, Sandra y Porto, María del Carmen. “¿Por qué un ‘encuentro de palabras’ como herramienta de exploración para indagar una pregunta de investigación en psicopedagogía?” Dossier-Revista Pilquén – Sección Psicopedagogía. Viedma: UNCo-CURZA, 2012, 1:1-6.

Bertoldi, Sandra y Porto, María del Carmen. “Una herramienta de lectura epistemológica para analizar textos psicopedagógicos”. Pilquen – Sección Psicopedagogía, 2015, 12 (2), 64-71.4.

Canguilhem, George. Estudios de historia y de filosofía de las ciencias. (1° ed.) Buenos Aires: Amorrortu Editores, 2009.

Castorina, José Antonio. Psicología y Epistemología genéticas. Buenos Aires: Lugar Editorial, 2012.

Castorina, José Antonio. “Los obstáculos epistemológicos en la constitución de la psicopedagogía”. En, Castorina, José Antonio et al. Problemas en Psicología Genética. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores. 1989.

De Lajonquière, Leandro. De Piaget a Freud. Para repensar los aprendizajes. Buenos Aires: Nueva Visión, 1996.

Follari, Roberto. Comunicología latinoamericana. Disciplina a la búsqueda de su objeto. Fundamentos en Humanidades (1) I, enero-junio, 2000.

Follari, Roberto. Asesoramiento al equipo de investigación PI V 089. Viedma: UNCo.- C.U.R.Z.A., 2016.

Parisi, Alberto. Filosofía y dialéctica. México DF: Edicol, 1979.

Samaja, Juan. Epistemología y metodología. Buenos Aires: Eudeba, 1993.

Published

2018-07-11

How to Cite

Bertoldi, S., & Porto, M. del C. (2018). Research in psychopedagogy: application of an epistemological reading tool. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 15(1), 33–41. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/1915

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.