An epistemological reading tool for the analysis of educational psychology texts
Keywords:
Educational psychology research, Disciplinary epistemology, Methodological tolosAbstract
We begin by considering that when “something” of the learning and its vicisitudes are at stake there is the possibility of posing specific questions, that is, an investigation in the field of educational psychology may develop. From this premise and especially between 2004 and 2013, we studied the practices of the technical teams at schools because those practices are involved in the possibility of a person ́s schooling. (Bertoldi and Porto, 2012). During the course of this work we began to notice the conceptual categories and the arguments used by the professionals when asked to substantiate their choice. This observation led us to inquire –being our task at the moment- into the written theoretical productions of the educational psychologists in order to identify the foundation and the epistemological accuracy that underpin those categories. We regard this study extremely relevant as it is an investigation of a theoretical kind because- without ignoring the significance of the oral transmission- it is of high importance for our discipline that its professionals “present for consideration and discussion” the rationale behind the positions adopted in their practice. Besides, it can contribute to a conceptual regulation of the field which strenghtens the relation between science and profession since, fully agreeing with Roberto Follari and José Antonio Castorina (2013), this is task and responsibility of those who, holding their own point of view, practice the profession. Such regulation will support our practices as well as add social legitimacy to educational psychology. This undertaking also brought along a challenge of and a demand for a research methodological tool for its accomplishment. Thus, our concern here is to present some design considerations and the scopes of its implementation, prior revision of the background of this research group in relation to the selection and design of other study techniques.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Pilquen, Sección Psicopedagogía sostiene su compromiso con las políticas de Acceso Abierto a la información científica, al considerar que tanto las publicaciones científicas como las investigaciones financiadas con fondos públicos deben circular en Internet en forma libre, gratuita y sin restricciones.
Los trabajos presentados en Revista Pilquen, Sección Psicopedagogía deben ser originales e inéditos y no estar postulados simultáneamente en otras revistas. El envío de todo tipo de colaboración implica la aceptación de las normas editoriales de la revista y la autorización al Comité Editorial para que difunda los trabajos tanto en la revista como en las bases de datos o sistemas de indización en donde se alojan los contenidos de Pilquen.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1) Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons "Atribución -No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual ser permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original. No se permite, sin embargo, utilizar la obra ni sus posibles obras derivadas con fines comerciales.
2) Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3) El o los autores no recibirán compensación monetaria de Pilquen por el uso del material contenido en el artículo; así como tampoco asumirán ningún costo de publicación de los mismos.