Tension points which rule teachers’ practices at first year of secondary school. A psychopedagogical look

Authors

  • María Daniela Sánchez Centro Universitario Regional Zona Atlántica, Universidad Nacional del Comahue

Keywords:

Institutional analysis an mediation/intervention, Secondary school entrance, Problematic situations, Students’ difficulties

Abstract

This article aim is to show certain tension points which were appearing in the accomplished work with first year teachers from secondary school from Viedma city –henceforth called CEM- in CURZA –UNCo. Extension project frame: “Construction of being a student today at secondary school level” (2000-2002). In the above mentioned project a psychopedagogical intervention dispositive was set which core was to maintain the questioning in teachers, parents and students about what being student means at this level today. The vicissitudes which arose in this experience let us analyse that the tension points/resistance detected-such as: a necessity, a complaint and any difficulty about not being well at school could be sympthomatology, are functional to the own institution actors and also, they cause daily practices in it which gave a greater exclusion and isolation than the one from which they complain themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, Alicia y Colovini, Marité Razones de psicoanalistas en prácticas comunitarias. Rosario: Universidad Nacional del Rosario, 1994.

De Lajonquiere, Leandro De Piaget a Freud. Para repensar los aprendizajes. La psicología entre el conocimiento y el saber. Buenos Aires: Nueva Visión, 1996.

Infancia e Ilusión (Psico)pedagógica. Escritos de Psicoanálisis y educación. Buenos Aires: Nueva Visión, 2000.

Girardi, Graciela El niño en la ventana ¿De dónde vengo? Problemáticas del niño, las mujeres y las madres. Rosario: Homo Sapiens, 1992.

Loreau, René El análisis institucional. Buenos Aires: Amorrortu, 1991.

Harari, Roberto Los cuatro conceptos fundamentales del Psicoanálisis, de Lacan: una introducción. Buenos Aires: Nueva Visión, 1999.

Porto, María del Carmen y Vercellino, Soledad Intervenciones psicopedgógicas en el Nivel Medio: Un modo de transferir los resultados de investigaciones. Ponencia presentada en el 3° congreso de nacional y 1º Internacional de Investigación Educativa: “Laberintos y Encrucijadas”, Cipolletti, Rio Negro, Octubre 2003

Proyecto de Extensión CURZA- UNCo (2002) Construcción del ser alumno Hoy en el Nivel Medio. Informe Final. Dirigido por la Lic. María del Carmen Porto

Ulloa, Fernando Novela clínica psicoanalítica. Historial de una práctica. Buenos Aires: Paidós Psicología Profunda, 1995.

Volnovich, Jorge Los cómplices del silencio. Infancia, subjetividad y prácticas institucionales. Buenos Aires: Lumen Humanitas, 1999.

Published

2023-06-21

How to Cite

Sánchez, M. D. (2023). Tension points which rule teachers’ practices at first year of secondary school. A psychopedagogical look. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 1(1), 1–12. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4762

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.