Work areas and fields of intervention of the Psychopedagogue. A study by the Professional College of Psychopedagogues of the Province of Córdoba, Villa María Regional 2018-2019

Authors

  • Vanesa Silvina Delgado Colegio Profesional de Psicopedagogos de la Provincia de Córdoba - Regional Villa María
  • Silvina Marisol Haag Colegio Profesional de Psicopedagogos de la Provincia de Córdoba - Regional Villa María
  • Soledad del Valle Vita Colegio Profesional de Psicopedagogos de la Provincia de Córdoba - Regional Villa María

Keywords:

Work areas, Intervention camps, Psychopedagogy

Abstract

This article presents the results achieved in a systematization work carried out from the Professional College of Psychopedagogues Province of Córdoba (CPPC) Regional Villa María. Considering the importance of a management located and contextualized in the reality of the professional exercise of its registered members, it was proposed to systematize the employment practices of the collegiate. The objective that guided the research project was aimed at investigating areas and fields of the action of psychopedagogue professionals enrolled in the CPPC-Regional Villa María. Questioning the following questions problems What areas and fields of the professional work exercise of the psychopedagogue predominate in the Regional Villa María? What are the functions awarded to each field? Is there a predominance of the performance of psychopedagogues in a particular area of intervention? What trainings do enrolled require? The methodology used was quantitatively exploratory in nature. The results achieved are the presence of new professional profiles of the insertion of the psychopedagogue into the field of work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azar, Elisa. “Una reflexión sobre la teoría social, el campo psicopedagógico, su teoría y su práctica”. [Diálogos Pedagógicos] 2012, 10. 20: 75- 97.

Bethencourt, J.T, Cabrera, L. “Inserción Laboral y competencias profesionales del psicopedagogo”. Electronic Journal of Research in educational pyshology 2012, 10.1: 475-504.

Bonetti, O.C., Pisano, M.M (Comp.). La Psicopedagogía: puente de encuentro entre salud y educación. Córdoba, Argentina: EDDUCC, 2015.

Butelman, I. Psicopedatgogía Institucional. Una formulación analítica. Buenos Aires: Paidós, 1998; 17-22

Del Rincón Igea, B., Manzanares, A. “Intervención psicosocial en diferentes contextos” Psychosocial Intervention. 2005, 15.1: 123-124.

Garzuzi, V. R. “Historia, estado actual y marco legal de la psicopedagogía”. XI Jornadas de la Red Nacional de Psicopedagogía. Consultorio de Trastornos de Aprendizaje Hospital Notti; Red Nacional de Psicopedagogía, Instituciones de Salud y Educación Garrahan; Universidad Católica Argentina. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Mendoza. 2014. Disponible en: http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/contribuciones/historia-estado-marco-legal.pdf.22-05-2018

González, L. Aprender. Psicopedagogía antes y después del síntoma. Córdoba: Ediciones Boulevard, 2005.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., Baptista Lucio, M. P. Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill, 2010.

Ley N°7619, Cap. Vlll, Art 32.2, c. (promulgada por DECRETO N°7804/1987). Reglamentación del ejercicio de la profesión del psicopedagogo. Colegio Profesional de Psicopedagogos-Provincia de Córdoba. pp18.

Muller, M. “Perspectiva de Psicopedagogía en el comienzo del milenio”. Publicación Virtual de la Facultad de Psicología y Psicopedagogía de la Usal. 2000, 1.2

Muller, M. “¿Qué es la Psicopedagogía hoy?”. Aprendizaje Hoy, Revista de actualidad psicopedagógica. 1995,15.30: 25-30.

Muller, Marina. Aprender para ser. Bs. As., Argentina: Editorial Bonum, 2001: 16-20.

Penã Rodríguez, F.; Acevedo Zapata, S. “El campo de la psicopedagogía: Discusiones, procesos de formación, identidad y prácticas” [ Revista Brasileira de Orientação Profissional] 2011, 12.1: 130-131.

Ventura, A.C., Borgobello, A., Peralta, N.S. “Representaciones acerca del campo disciplinar y formación profesional de la psicopedagogía en un contexto académico argentino”. [Revista española de Orientación y Psicopedagogía] 2011, 21.3: 653-668.

Visca, Jorge. La psicopedagogía. Bs.As. Argentina: Prof. Jorge Luis Visca, 1997.

Published

2020-12-28

How to Cite

Delgado, V. S., Haag, S. M., & Vita, S. del V. (2020). Work areas and fields of intervention of the Psychopedagogue. A study by the Professional College of Psychopedagogues of the Province of Córdoba, Villa María Regional 2018-2019. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 17(2), 44–60. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/2959

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.