A metacognitive study of learning stiles in students of psychopedagogy career in different academic grades

Authors

Keywords:

Learning styles, Metaknowledge, Higher education, Didactic innovations, University students.

Abstract

This study has a double goal: to compare learning styles Argentinean students of psychopedagogy at the beginning and end of their university training and to investigate their meta-knowledge about them as learner, the tasks used and their own learning styles. A mixed retrospective ex post facto cross-group comparison study was conducted. Quantitative and qualitative techniques were complemented. The Index of Learning Styles® (Felder & Soloman, 1996) adapted by Rodríguez Suárez (2002) was applied. In a workshop, these quantitative report was analyzed, interpreted and revised by the own students. Students shared preferences for sensory, active and visual learning styles; however, changes from sequential preferences in the 1st year to global preferences in the 5th year were observed. Educational implications are discussed about their meta-knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Soledad Cattoni, Universidad del Gran Rosario

Directora de Área Tutorías y Promoción de la Cultura Universitaria de la Universidad del Gran Rosario. Docente de la Licenciatura en Psicopedagogía, Universidad del Gran Rosario.

Ana Clara Ventura, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Universidad Nacional del Comahue

Investigadora Asistente en el Grupo Vinculado “Estudios Culturales y Cognitivos” al IPEHCS -CONICET/UNCo (Instituto Patagónico de Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales, dependiente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y de la Universidad Nacional del Comahue). Docente en el Centro Regional Universitario Bariloche, Universidad Nacional del Comahue.

Ana Borgobello, Universidad del Gran Rosario; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Investigadora Adjunta en IRICE-CONICET/UNR (Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación, dependiente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y de la Universidad Nacional de Rosario). Docente en la Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Rosario.

References

Alonso, C., Gallego, D. & Honey, P. Los estilos de aprendizaje. Bilbao: Mensajero, 1999.

Ato, M., López, J., & Benavente, A. Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. doi: 10.6018/analesps.29.3.178511, 2013.

Barzilai, S., & Zohar, A. “Epistemic (Meta)cognition: Ways of Thinking About Knowledge and Knowing”. In J. A. Greene, W. A. Sandoval & I. Bråten (Eds.), Handbook of Epistemic Cognition (pp. 409-424). New York, NY: Routledge, 2016.

Brown, A. L. “Knowing when, where, and how to remember: A problem of metacognition”. In R. Glaser (Ed.), Advances in instructional psychology (Vol. 1, pp. 77–165). Hillsdale, NJ: Erlbaum Associates, 1978.

Claxton, G. “School as an epistemic apprenticeship: the case of building learning power”. Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 37(2), 227-247, 2014. doi: 10.1080/02103702.2014.9298

Dignath, C., & Büttner, G. “Components of fostering self-regulated learning among students: A meta-analysis on intervention studies at primary and secondary school level”. Metacognition and Learning, 3(3), 231-264, 2008. doi:10.1007/s11409-008-9029-x

Felder, R. & Silverman, L. “Learning and teaching styles in engineering education”. Engineering Education, 78, (7), 674-681, 1988.

Felder, R. & Soloman, B. “Learning styles and strategies”, 1998. Recuperado el 25 de Julio de 2015, en http://www.uncw.edu/preeng/files/handouts/ls%20strategies.pdf

Flavell, J. H. “Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry”. American Psychologist, 34(10), 906–911, 1979. doi:10.1037/0003-066X.34.10.906.

Gagliardi, R. Gestión de la educación técnica-profesional: capacitación directiva para la formación de jóvenes autónomos. Buenos Aires: Noveduc, 2008.

Giordan, A. “Aprender, un proceso esencialmente complejo”. Praxis Educativa, (10), 2006, pp. 10-12.

Gordillo, I. C., Antelo, I. F., García, F. A. M., & Sayago, A. M. “Estilos de aprendizaje del alumnado de psicopedagogía y su implicación en el uso de las TIC y aprendizaje colaborativo”. Revista de Educación a Distancia, (35), 2015.

Guber, R. El Salvaje Metropolitano. Reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Buenos Aires: Paidós, 2005.

Hernández Rojas, G. “Teorías implícitas de escritura en estudiantes pertenecientes a dos comunidades académicas distintas”. Perfiles Educativos, 34(136), 2012, 42-62.

Hervás, R.M & Hernández Pina, R. M. “Diferentes formas de enseñar y aprender: Estilos y enfoques de aprendizaje y su aplicación en contextos educativos”. Revista española de orientación y psicopedagogía, 50, 2005. Recuperado el 27 de Julio de 2015, en http://mural.uv.es/salmama/03_52_25_Abstract_rosa_hervas.pdf

Ismaila, A., Hussaina, R. & Jamaluddina, S. “Assessment of students’ learning styles preferences in the faculty of science, Tishreen University, Syria”. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4087-4091, 2010.

Kolb, D. Experiential Learning: Experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall PTR, 1984.

Kuhn, D. “Metacognitive development”. In L. Balter & C. S. Tamis-LeMonda (Eds.), Child psychology: A handbook of contemporary issues (pp. 259–286). Ann Arbor, MI: Psychology Press, 1999.

Litzinger, T., Ha Lee, S., Wise, H. & Felder, R. “A Psychometric Study of the Index of Learning Styles”. Journal of Engineering Education, 96 (4), 2007, 309-319.

Marchesi, A. Desarrollo psicológico y educación. Trastornos del desarrollo y necesidades educativas especiales. Madrid: Alianza, 2002.

Marradi, A., Archenti, N., & Piovani, J. I. Metodología de las ciencias sociales. Buenos Aires: Cengage Learning, 2010.

Montero, I., & León, O. “A guide for naming research studies in Psychology”. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 2007. 847–862.

Napoli, J., Formosa, M. y Urssi, L. “Evaluación comparativa de los estilos de aprendizaje en estudiantes de pregrado de Patología, médicos residentes y profesionales de la carrera docente”. Revista de la Asociación Médica Argentina, 123(4), 2010, 18-22.

Panadero, E., & Alonso-Tapia, J. “Teorías de autorregulación educativa: una comparación y reflexión teórica”. Psicología Educativa, 20, 11-22, 2014. doi: 10.1016/j.pse.2014.05.002

Peterson, E., Rayner, S. & Armstrong, S. “Researching the psychology of cognitive style and learning style: Is there really a future?” Learning and Individual Differences, 19, 2009,518-523.

Pozo, J.I. Psicología del aprendizaje humano: Adquisición de conocimiento y cambio personal. Madrid: Morata, 2014.

Roselli, N. “Variabilidad intraindividual e (in)dependencia epistémica del docente en el desarrollo de clases expositivas y participativas-guiadas”. Revista IIPSI Facultad de Psicología- UNMSM, 14 (1), 2011, 31-52.

Sanjurjo, L. O. Los dispositivos para la formación en las prácticas profesionales. Rosario: Homo Sapiens, 2009.

Schraw, G. “Promoting general metacognitive awareness”. Instructional Science, 26(1-2), 113-125, 1998. doi:10.1023/A:1003044231033

Veenman, M. V. J. “Learning to self-monitor and self-regulate”. In R. E. Mayer & P. A. Alexander (Eds.), Handbook of research on learning and instruction (pp. 197-218). New York, NY: Routledge, 2011.

Veenman, M. V. J., Kok, R., & Blöte, A. (2005). “The relation between intellectual and metacognitive skills in early adolescence”. Instructional Science, 33(3), 193-211. doi:10.1007/s11251-004-2274-8

Ventura, A.C. (2011). “Estilos de aprendizaje y prácticas de enseñanza en la universidad. Un binomio que sustenta la calidad educativa”. Perfiles educativos, 33 (Esp.), 142-154.

Ventura, A.C., Cattoni, M.S., & Borgobello, A. (2017). “Aprendizaje autorregulado en el nivel universitario: Un estudio situado con estudiantes de psicopedagogía de diferentes ciclos académicos”. Revista Electrónica Educare, 21(2), 1-20.

Ventura, A. C., & Moscoloni, N. (2015). “Estilos de enseñanza y aprendizaje en las aulas universitarias: La dimensión social y cognitiva de la estilística”. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 5(1), 82-109.

Villalustre Martínez, L., y Moral Pérez, M. (2011). “Contenidos on line adaptados a los estilos cognitivos de los estudiantes a través de mapas conceptuales en ruralnet”.

Recuperado el 25 de julio de 2005 en file:///C:/Users/lenovo1/Desktop/Dialnet-ContenidosOnLineAdaptadosALosEstilosCognitivosDeLo-3653756.pdf

Zimmerman, B. J. (2001). “Theories of self-regulated learning and academic achievement: An overview and analysis”. En B. J. Zimmerman y D. H. Schunk (Eds.) Self-regulated learning and academic achievement (2° ed., pp. 1-37). New York: Lawrence Erlbaum Associates.

Published

2020-06-30

How to Cite

Cattoni, M. S., Ventura, A. C., & Borgobello, A. (2020). A metacognitive study of learning stiles in students of psychopedagogy career in different academic grades. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 17(1), 1–17. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/2668

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.