The formation of the psychopedagogist sat the University of Las Tunas

Authors

  • Yorlan José Rivas Avila Universidad de Las Tunas
  • Lianne Mosqueda Padrón Universidad de Las Tunas
  • Elvira Alonso Hernández Universidad de Las Tunas

Keywords:

Psychopedagogist, Formation, Initial formation, University of Las Tunas, Study Plan E (2016)

Abstract

The formation of the psychopedagogist at the University of Las Tunas constitutes a priority of the National System of Higher Education, given the current need of this professional to face and contribute to the educational and social changes that Cuba is experiencing in the present century. In the aforementioned direction, the article shows a chronological selection of the main moments of the development of the initial formation of Cuban psychopedagogist, with emphasis on Las Tunas psychopedagogist, as well as an approach to the Study Plan E (2016) for their initial formation. For this purpose, scientific methods of the theoretical level were applied: historical and logical, analysis and synthesis and induction and deduction, contributed to determine the background and evolution of the Psychopedagogy career in Cuba and Las Tunas, as well as the application of different study plans, especially the Study Plan E (2016) and its characterization in terms of academic and formative aspects. As a scientific method of the empirical level: the documentary review, made possible the reception of information. It was found that the psychopedagogist in initial formation is prepared at the University of Las Tunas to perform functions related to guidance, research, teaching and counseling, similar to those of other psychopedagogist in other contexts. Its antecedents as a career date back to the last century and in other geographic territories in Cuba. Hence, the career at the University of Las Tunas began in the present century, specifically in 2008. At present, Study Plan E (2016) is being applied.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarez García, A. “La educación agropecuaria en la formación inicial del estudiante de Pedagogía-Psicología”. (Tesis doctoral). Universidad de Las Tunas, Cuba. 2019.

Alvarez Mayáns, L. “La formación profesional del estudiante de la carrera Pedagogía-Psicología para la orientación grupal”. (Tesis doctoral). Universidad de Holguín, Cuba. 2016.

Calzado, L. “El desarrollo de la autovaloración docente desde el enfoque creativo vivencial en los estudiantes de la carrera de Pedagogía-Psicología”. (Tesis doctoral). Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba. 2012.

Constitución de la República de Cuba. La Habana, Cuba: Impresión ligera. 2019. Recuperado de http://www.gacetaoficial.gob.cu

Espinoza Vásquez, R.A. “Un acercamiento al enfoque y roles del psicopedagogo desde la diversidad compleja”. Revista Pilquen, Sección Psicopedagogía, 2019, 16(1), pp.1-6. Recuperado de http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/psico/article/view/2300/pdf

García, S. “Modelo pedagógico de la dinámica de la formación inicial del Licenciado en Pedagogía-Psicología”. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Granma, Cuba. 2011.

Horruitiner, P. “La universidad cubana: el modelo de formación”. La Habana, Cuba: Félix Varela. 2006.

Mafrán Domínguez, Y. “La formación de la competencia orientadora en estudiantes de carreras pedagógicas”. (Tesis doctoral). Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba. 2019.

Ministerio de Educación Superior (MES). “Plan de Estudio E. Carrera de Licenciatura en Educación Pedagogía Psicología. Modelo del Profesional”. Aprobado por el MES. Cuba. 2016. Recuperado de https://www.mes.gob.cu/es/planes-de-estudio

Miranda, T. (2005). “Transformaciones educacionales y el nuevo modelo curricular para la formación de los profesionales”. Material en soporte digital. La Habana: MES. Recuperado de http://www.mes.gob.cu

Miret, L., Fuster, A., Peris, E., García, D. y Saldaña, P. (2010). “El perfil del psicopedagogo”. Recuperado de http//: www.monografias.com

Ortiz Torres, E.A., Doce Castillo, B.L. y Mendoza Tauler, L.L. “La formación inicial de psicopedagogos en Cuba. Regularidades y retos contemporáneos”. Revista Opuntia Brava, 2019, 11(2), pp. 38-53. Recuperado de https://doi.org/10.35195/ob.v11i2.740

Partido Comunista de Cuba. “Plataforma Programática del P.C.C. Tesis y Resoluciones”. La Habana: Departamento de Orientación Revolucionaria del Comité Central del Partido Comunista de Cuba, 1976. Recuperado de https://www.pcc.cu

Partido Comunista de Cuba. “Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución”. Aprobados en el Sexto Congreso del Partido de 2011. La Habana: Departamento de Orientación Revolucionaria del Comité Central del Partido Comunista de Cuba, 2011. Recuperado de https://www.pcc.cu

Partido Comunista de Cuba. “Actualización de los Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021”. Aprobados en el Séptimo Congreso del Partido de 2016 y en la Asamblea Nacional del Poder Popular de 2016. La Habana: Departamento de Orientación Revolucionaria del Comité Central del Partido Comunista de Cuba, 2016. Recuperado de https://www.pcc.cu

Pupo Cejas, Y. “Modelo pedagógico de autocuidado de la sexualidad en estudiantes de carreras pedagógicas”. (Tesis doctoral). Universidad Granma, Cuba. 2017.

Ramírez Pérez, A.M. “La orientación educativa en la prevención de la violencia familiar desde la formación del estudiante de la carrera Pedagogía-Psicología”. (Tesis doctoral). Universidad de Holguín, Cuba. 2016.

Ramírez Suárez, A. “Valores estético-pedagógicos en la formación profesional de educadores”. (Tesis doctoral). Universidad Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey, Cuba. 2018.

Ramos, G. (2011). “Estudio del proceso histórico-pedagógico y sus categorías para la determinación de sus regularidades y tendencias históricas”. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2011, 3(24). Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/index.htm

Rojas, M. Hernández, T. y Concepción, M.L. “La orientación educativa en el contexto universitario cubano”. Presentado en el décimo Congreso Internacional de Educación Superior. La Habana. Cuba. 2016. Recuperado de https://www.congresouniversidad.cu

Sánchez Rodríguez, G. “La motivación hacia el aprendizaje en los estudiantes de la carrera Pedagogía-Psicología”. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero. Holguín, Cuba. 2014.

Torres Tamaygo, A. M. “El conocimiento de sí mismo para favorecer el aprendizaje profesional en los estudiantes de la carrera licenciatura en Pedagogía-Psicología”. (Tesis doctoral). Universidad de Holguín, Cuba. 2016.

Published

2022-01-04

How to Cite

Rivas Avila, Y. J., Mosqueda Padrón, L., & Alonso Hernández, E. (2022). The formation of the psychopedagogist sat the University of Las Tunas. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 18(2), 1–11. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/3564