The concept of learning in Sara Paín: theoretical production and derivations in the psycho-pedagogical field

Authors

  • Liliana Enrico Centro Universitario Regional Zona Atlántica - Universidad Nacional del Comahue.
  • María Luján Fernández Centro Universitario Regional Zona Atlántica - Universidad Nacional del Comahue.

Keywords:

Learning, Concept, Psychopedagogy, Sara Paín

Abstract

This article is intended to provide an account of the main points which characterize the concept of learning from the perspective of Sara Paín, who has been an indisputable leader in Argentina’s psycho-pedagogical research. As this is an initial approach to the analysis of this concept in the work of Paín, we will focus on some of her publications and on the theoretical framework she establishes in them. We will therefore give an account of her path to the conceptualization of learning following a chronological order, identify the theoretical frameworks she resorts to, and specify the way in which the author, establishing new relationships between those frameworks, moves forward towards her own theoretical work as regards learning. The present article is the first step towards an epistemological analysis of the author’s concepts, set within a theoretical epistemological line of study in the field of psychopedagogy, which we have been working on at UNCo (National University of Comahue, Argentina).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bertoldi, Sandra., y Fernández, M. Luján. La investigación disciplinar y epistemológica en psicopedagogía. Aprendizaje Hoy. En prensa 2020.

Bertoldi, Sandra et. al. La construcción de objetos en la Psicopedagogía Argentina: opciones teóricas, metodológicas y epistemológicas. Anuario Electrónico de Divulgación Científica. C.U.R.Z.A.- U.N.Co. 2019.

Bertoldi, Sandra M., y Porto, María del Carmen. Investigación en psicopedagogía: aplicación de una herramienta de lectura epistemológica. Pilquen-Sección Psicopedagogía 15.1. 2018, pp. 33-41.

Bertoldi, Sandra. y Enrico, Liliana. Alcances de la Investigación en Psicopedagogía. Anuario Pilquen. Sección Divulgación Científica 1.1. 2018, pp. 1-9.

Bertoldi, Sandra. y Enrico, Liliana. Proyecto investigación: Producción de categorías en psicopedagogía y sus sustentos epistemológicos. Argentina 2014-2017. UNCo-CURZA. Informe final aprobado, 2017.

Bertoldi, Sandra. y Enrico, Liliana. Proyecto de investigación: Opciones epistemológicas, conceptos teóricos y prácticas profesionales en relación con el objeto teórico y el objeto de intervención de la psicopedagogía. Referentes nacionales y provinciales Argentina-Rio Negro 2018-2021” UNCo-CURZA. En ejecución.

Carrara Lelis, M. Terezinha. Cruzando as fronteiras da história da Psicopedagogía: uma entrevista com Alicia Fernández. Revista Psicopedagogía 25.78. 2008, pp. 186-197.

de Lajonquière, Leandro. Conversando con Sara Paín. Estilos da Clínica 1.1. 1996, pp. 94-105.

Follari, Roberto. Psicoanálisis y sociedad: crítica del dispositivo pedagógico. Lugar Editorial Buenos Aires. 1997

Follari, Roberto. Asesoramiento equipo de investigación PI V 089. Documento inédito. Universidad Nacional del Comahue, CURZA. Río Negro. 2016.

Giachetti, Estefanía, y Ventura Ana Clara. Contribuciones teóricas de Sara Pain a la especificidad del campo psicopedagógico: Obra e impacto en revistas nacionales. 2017.

Inhelder, Bärbel, Hermine Sinclair, y Magali Bovet. Aprendizaje y estructuras del conocimiento. Ediciones Morata. 1996.

Laino, Dora, Paín, Sara y Ageno, Raúl. La psicopedagogía en la actualidad. Nuevos aportes para una clínica del aprender. Rosario: Homo Sapiens. 2003

Laino, Dora. Entrevista a Sara Pain. Revista Alfilo 24. 2008.

Paín, Sara. Psicometría genética. Buenos Aires: Nueva Visión.1971.

Paín, Sara. Programación analítica para la iniciación escolar. Buenos Aires: Nueva Visión.1976.

Paín, Sara. Estructuras inconscientes del pensamiento. Buenos Aires: Nueva Visión.1979.

Paín, Sara. Diagnóstico y tratamiento de los problemas de aprendizaje. Buenos Aires: Nueva Visión. 1973/2002.

Paín, Sara. Educación, psicopedagogía y ética social. Revista Diálogos Pedagógicos Año 1 Nº 2, 2008. pp. 68-73.

Paín, Sara. En sentido figurado. Fundamentos teóricos de la Arterapia. Buenos Aires: Paidós. 2008.

Paín, Sara y Jarreau, Gladys. Una psicoterapia por el arte. Buenos Aires: Nueva Visión. 1995.

Siqueira, T. D. A., Marques, N. R. D. P. C., y Barbosa, K. J. F. (2020). Diagnóstico e tratamento dos problemas de aprendizagem: questionamento e reflexões da abordagem de Sara Paín.Editorial BIUS-Boletim Informativo Unimotrisaúde em Sociogerontologia, 19(13),2020 1-17. En https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/BIUS/issue/view/387.

Published

2020-12-28

How to Cite

Enrico, L., & Fernández, M. L. (2020). The concept of learning in Sara Paín: theoretical production and derivations in the psycho-pedagogical field. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 17(2), 19–32. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/2957

Most read articles by the same author(s)