The reflective competences in the construction of professional psychopedagogic thinking: challenges of university education

Authors

  • Liliana Moyetta Universidad Nacional de Río Cuarto

Keywords:

Reflective competences, Professional thought, Psychopedagogy, University education.

Abstract

The advances in scientific knowledge pertinent to the formation of psychopedagogues and the increasing incorporation of them in the most varied fields of action, among other dimensions, generate tensions that constantly challenge the training provided from the university. The writing presented, product of a study of psychopedagogical practice called pre-professional (or degree) arises, firstly, the place of reflective skills in intervention processes carried out by practitioner’s students in formal educational environments and, in the second place, the importance of its consideration in the academic training proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnay, José. “Reflexiones para un debate sobre la construcción del conocimiento en la escuela: hacia una cultura científica escolar” en Rodrigo, María y Arnay, José (comp.) La construcción del conocimiento escolar. Barcelona: Paidós. 1997, pp. 34-58.

Badía Garganté, Antoní, Mauri Majós, Teresa y Monereo Font, Carles. La Práctica Psicopedagógica en educación no formal. Barcelona: Editorial UOC. 2006.

Badía Garganté, Antoní, Mauri Majós, Teresa y Monereo Font, Carles. La Práctica Psicopedagógica en educación formal. Barcelona: Editorial UOC. 2004.

Berger, Peter y Luckmann, Thomas. La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu Editores. 1989.

Castorina, José Antonio et al. Problemas en Psicología Genética. Buenos Aires: Miño y Dávila. 1989.

Monereo, Carles y Pozo, José Ignacio (coord.) La práctica del asesoramiento educativo a examen. Barcelona: Editorial Graó. 2005.

Monereo, Carles y Sole, Isabel (coord.) El asesoramiento psicopedagógico. Una perspectiva profesional y constructivista. Madrid: Alianza. 1999.

Moyetta, Liliana y Valle, Mónica. “La Supervisión: ¿un camino adecuado para la construcción del conocimiento profesional?” en Cronía. Revista de Investigación de la Facultad de Ciencias Humanas. 2003, Vol. 4, Nº 1, Río Cuarto.

Moyetta, Liliana, Valle, Mónica y Rainero, Daniela. “Instancias y estrategias en las actuaciones psicopedagógicas asesoras” en Jornadas de Investigación. Facultad de Ciencias Humanas. UNRC. 2007.

Müller, Marina. “Psicología y Psicopedagogos. Acerca del campo ocupacional y la clínica psicopedagógica” Temas de Psicopedagogía 1. 1984. Buenos Aires.

Perrenoud, Philippe. Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Barcelona: Editorial Graó. 2004.

Perrenoud, Philippe. Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Editorial Graó. 2004.

Schön, Donald. El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidós.1998.

Schön, Donald. La formación de profesionales reflexivos. Barcelona: Paidós. 1992.

Published

2020-06-22

How to Cite

Moyetta, L. (2020). The reflective competences in the construction of professional psychopedagogic thinking: challenges of university education. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 9(1), 1–10. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/2631

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.