El pasado y el relato historiográfico en la clase de Historia. La construcción de una práctica de la enseñanza de la Historia desde un abordaje epistémico

Main Article Content

Marcia González Barrios

Abstract

An individual ́s construction of meaning about their own teaching practice should be closely linked to the subject they teach; I consider the epistemic dimensions of the later to be of paramount importance not only when it comes to selecting historiographical content, but also regarding the methodology with which they are presented and addressed in class. In this piece of work I intend to address the problem of the relationship between History and narrative and its relevance in my own construction of meaning regarding History and its teaching in an actual class environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González Barrios, M. . (2022). El pasado y el relato historiográfico en la clase de Historia. La construcción de una práctica de la enseñanza de la Historia desde un abordaje epistémico. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (12), 143–163. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3692
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS
Author Biography

Marcia González Barrios

Maestría de Didáctica de la Historia (CLAEH)

References

Barbier, Jean Marie (2000), Rapport établi, Sens constuir, signification donnée, en Barbier, Jean Marie- Galatanu, Olga (Eds.), Signification, sens, formation, Paris, PUF, 2000.

Barthes, Roland. (1987), El discurso de la historia, en Barthes, Roland, El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura, Barcelona- Buenos Aires, Ed. Paidós.

De Certeau, Michel (1999), La escritura de la Historia, México, Universidad Iberoamericana.

De Certeau, Michel (2003), Historia, ciencia y ficción, en De Certeau, Michel, Historia y psicoanálisis: entre ciencia y ficción, México, Universidad Iberoamericana.

Maestro, P. (1991), Una nueva concepción del aprendizaje de la Historia. El marco teórico y las investigaciones empíricas, Separata de Studia Pedagógica, Universidad de Salamanca, enero-diciembre, 1991.

Ricoeur, Paul. (1996), Tiempo y narración, Madrid, Siglo Veintiuno Editores.

Ricoeur, Paul (2000), Narratividad, fenomenología y hermenéutica, en Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, Núm.: 25 Narrativitat i comunicación, Universidad Autónoma de Barcelona-Universidad Oberta de Catalunya.

Vilar, P. (1999), Iniciación al vocabulario del análisis histórico, Barcelona, Editorial Crítica.

White, Hayden (1987), El contenido de la forma. Narrativa, discurso y representación histórica, Barcelona, Ed. Paidós.

Zavala, A. (2006), Caminar sobre los dos pies: didáctica, epistemología y práctica de la enseñanza, Praxis Educativa, julio-dezembro, año/vol. 1, número 002, Universidade Estadual de Ponta Grossa, Brasil.

Zavala, Ana (2009), La práctica de la enseñanza puede ser también una investigación, Actas de las “V Jornadas sobre la Formación del Profesorado: docentes, narrativas e investigación educativa”, Departamento de Pedagogía, Universidad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata.

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.