Intervention for the implementation of strategies for monitoring reading comprehension in elementary school students
Keywords:
Reading comprehension, Comprehension monitoring, Intervention; Educational strategiesAbstract
Reading consists of a complex cognitive process that involves a set of mental operations that make it possible to build an integrated representation of the text. Among the processes involved in reading comprehension (RC), in recent decades numerous studies have shown that the ability to monitor the comprehension of the reading process is considered to be of crucial importance. In fact, it is one of the necessary skills to develop in elementary school in order to guarantee future skills in RC processes, and for this reason it requires a lot of attention from educators. This paper analyzes the processes of educational influence that implied a significant improvement in the monitoring of comprehension, based on identifying relevant connections linked to the teaching of strategies for RC, how to carry them out in the classroom and how it is feasible to put them into action. This article stems from an ongoing investigation that aims to evaluate the progression in RC in students of the first cycle of schooling, from the implementation of a specific intervention program. Given the preliminary results of this research showed significant advances in cognitive and metacognitive processes linked to RC, we sought to explore the mediational processes implemented during the intervention, through an analysis in order to establish a categorization of the effective strategies during the development of these skills.
Downloads
References
Alliende, F. et al. Prueba CLP formas paralelas: prueba de comprensión, lectora de complejidad, lingüística progresiva: 8 niveles de lectura. Madrid: ES. CEPE. 1991.
Ammi, S. How Reader and Task Characteristics Influence Young Readers’ Comprehension Monitoring. UK: Lancaster University, 2016.
Baker, L. “Metacognition, comprehension monitoring, and the adult reader”. Educational Psychology Review, 1989: 1(1), 3-38. https://bit.ly/319SsQl.
Barreyro, J. P. “La comprensión del texto desde un punto de vista cognitivo”. En Burín, D.I (Comp), La competencia lectora a principios del siglo XXI: texto, multimedia e Internet. Buenos Aires: Editorial Teseo. 2020.
Barreyro, J. P. et al. “REMICOM. Evaluación del Monitoreo de la Comprensión Lectora en niños y niñas”. Revista Neuropsicología Latinoamericana. Vol. 12 No. 2. 2020, 24-30. 2020. https://www.neuropsicolatina.org/index.php/Neuropsicologia_Latinoamericana/article/view/592
Coll, C. et al. “Actividad conjunta y habla: una aproximación al estudio de los mecanismos de influencia educativa”. Infancia y Aprendizaje, 1992: 59/60:189-232.
Coll, C. et al. “Ayudar a aprender en contextos educativos: El ejercicio de la influencia educativa y el análisis de la enseñanza”. Revista de Educación 2008: 33-70.
Defior et al. LEE Test de Lectura y Escritura en Español. Buenos Aires: Paidós. 2006.
Furman, M. et al. “Metacognición: ¿cómo formar estudiantes capaces de regular sus propios procesos de aprendizaje?”. Documento N.º 7. Proyecto Las preguntas educativas ¡qué sabemos de educación? Buenos Aires: CIAESA. 2020.
García Madruga, F. Comprensión Lectora y memoria operativa. Buenos Aires: Paidós. 1999.
Gottheil, B. et al. Para Leerte Mejor, Propuesta para el desarrollo de la comprensión lectora y habilidades de pensamiento. Buenos Aires: Paidós, 2017.
Gottheil, B. et al. “¿Qué Palabras Conozco? Propiedades psicométricas de una prueba de vocabulario para niños y niñas de nivel primario”. Investigaciones En Psicología, 2019: 24(1), 17–25. DOI: 10.32824/investigpsicol.a24n1a10
Gottheil, B. et al. “Eficacia del programa “Lee Comprensivamente” para la enseñanza de estrategias de comprensión lectora en estudiantes de Educación Primaria”. Journal of Psychology and Education, 2019: 14(2), 99-111. https://doi.org/10.23923/rpye2019.01.175
Herczeg, C. & Lapegna, M. “Autorregulación, estrategias y motivación en el aprendizaje”. Lenguas Modernas, 2010 (35), 9-19.
Mercer, N. La construcción guiada del conocimiento. El habla de profesores y alumnos. Madrid: Paidós, 1997.
Musci, M. et al. “Comprensión lectora: Intervención para su desarrollo en estudiantes de primer ciclo de la escolaridad primaria”. Traslaciones. Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura. 2022, Vol. 9/N° 17. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/traslaciones/article/view/5961
Oakhill, J. V, & Cain, K. “The Precursors of Reading Ability in Young Readers: Evidence From a Four-Year Longitudinal Study”. Scientific Studies of Reading, 2013: 16(2), 91–121. https://doi.org/10.1080/10888438.2010.529219
Oakhill, J. et al. “Levels of comprehension monitoring and working memory in good and poor comprehenders”. Reading and Writing, 2005: 18(7-9), 657-686. https://doi.org/10.1007/s11145-005-3355-z
Oakhill, J. et al. “Reading Comprehension and Reading Comprehension Difficulties”. Reading Development and Difficulties 2019. pp. 83–115. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-26550-2_5
Perfetti, C. et al. “The acquisition of reading comprehension skill”. En: M.J. Snowling & C. Hulme (Eds.) The science of reading: A handbook. Oxford: Blackwell, 2005. https://doi.org/10.1002/9780470757642.ch13
Perkins. D., & Tishman, S. “Dispositional aspects of intelligence”. En: S. Messick y J. M. Collins (Eds.) Intelligence and Personality: Bridging the Gap in Theory and Measurement. Maweh, New Jersey: Erlbaum, 2001.
Pressley, M. & Afflerbach, P. Verbal protocols of reading: The nature of constructively responsive reading. Hillsdale N. J: Erlbaum, 1995.
Ritchhart, R. et al. Hacer visible el pensamiento. Cómo promover el compromiso, la comprensión y la autonomía de los estudiantes. Buenos Aires: Paidós, 2014.
Taborda et al. “Adaptación argentina de la Escala de Inteligencia de Wechsler para Niños IV (WISC-IV)” En: D. Wechsler. Escala de Inteligencia de Wechsler para Niños IV (WISC-IV). Buenos Aires: Paidós, 2011.
Van Dijk, T. A. & Kintsch, W. Strategies of Dis- course Comprehension. New York: Academic. 1983.
Wiske, M. S. (Comp.) La enseñanza para la comprensión. Vinculación entre la investigación y la práctica. Buenos Aires, Barcelona, México: Paidós. 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2004 Revista Pilquen
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Revista Pilquen, Sección Psicopedagogía sostiene su compromiso con las políticas de Acceso Abierto a la información científica, al considerar que tanto las publicaciones científicas como las investigaciones financiadas con fondos públicos deben circular en Internet en forma libre, gratuita y sin restricciones.
Los trabajos presentados en Revista Pilquen, Sección Psicopedagogía deben ser originales e inéditos y no estar postulados simultáneamente en otras revistas. El envío de todo tipo de colaboración implica la aceptación de las normas editoriales de la revista y la autorización al Comité Editorial para que difunda los trabajos tanto en la revista como en las bases de datos o sistemas de indización en donde se alojan los contenidos de Pilquen.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1) Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons "Atribución -No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual ser permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original. No se permite, sin embargo, utilizar la obra ni sus posibles obras derivadas con fines comerciales.
2) Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3) El o los autores no recibirán compensación monetaria de Pilquen por el uso del material contenido en el artículo; así como tampoco asumirán ningún costo de publicación de los mismos.