Analysis of virtual classrooms based on the 'medium' as a semiotic-pedagogical factor

Authors

  • Juana Porro Universidad Nacional del Comahue

Keywords:

Virtual classrooms, Medio, Multimodality, Learning Objects, University

Abstract

This work was carried out in the context of the pre- and post-pandemic stages provoked by covid-19 in the field of education. Higher education institutions had to face multiple challenges in order to address the task of teaching in a new context. Nevertheless, this paper gives an account of what happened before and after in one academic unit. Within this framework, we comparatively analyse a sample of 12 (twelve) virtual classrooms from 2018 and 12 (twelve) from 2021 from the treatment of the medium as a pedagogical semiotic factor based on the following questions: how is the structure of each learning object defined in the university classrooms of our academic unit, what type of format and resources does it respond to, what changes were implemented in the medium of these classrooms from the non-presential nature and are they evident in the classrooms of 2021 with respect to those of 2018? The analysis was carried out from the multimodal semiotic perspective, which studies the processes of meaning production carried out by the users of a language. The conclusion is that there is a need to think of new ways of constructing virtual classrooms where the virtual and the face-to-face coexist. Undoubtedly, in addition to knowledge about the discipline and pedagogical knowledge about the discipline, there is now a need for technological knowledge that allows the discipline to be located in the virtual space. Finally, it should be pointed out that there are no strategic lines of action in the institution to guide teachers in the use, design and composition of the medium in virtual classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juana Porro, Universidad Nacional del Comahue

Mi experticia general se da en el campo de la didáctica aplicada a la enseñanza de la lengua y la literatura y a la inclusión de las TIC en docencia y en capacitación o extensión. Esta formación generalista proviene de los años en la cátedra de Didáctica Específica y Residencia y en los años de investigación y extensión en temas literarios y lingüísticos, donde participé para aportar su relación con la enseñanza y de las experiencias que desarrollé como docente y capacitadora con la mediación de las TIC. A esto se suma los años de participación activa en comisiones ligadas a la EAD y a la educación semipresencial. Las técnicas que manejo están ligadas a la planificación, programación, evaluación y coordinación grupal. Dentro de ellas, técnicas de construcción de aulas virtuales, de producción de materiales para aulas virtuales, de comunicación virtual y de promoción del aprendizaje autorregulado.

References

Area, M., & Adell, J. “E-learning: enseñar y aprender en espacios virtuales”. Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era de Internet, 391-424. 2009. Disponible en: https://cmapspublic.ihmc.us/rid=1Q09K8F68-1CNL3W8-2LF1/e-Learning.pdf

Downes, S. “Objetos de aprendizaje: recursos para la educación a distancia en todo el mundo” 2001. Disponible en: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/32/81

Fanaro, M., Otero, M. R., & Greca, I. M. “Las imágenes en los materiales educativos: las ideas de los profesores”. Revista electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 4(2). 2005. Disponible en: http://reec.educacioneditora.net/volumenes/volumen4/ART2_Vol4_N2.pdf

Gutiérrez Pérez, F., & Prieto Castillo, D. Mediación pedagógica. Apuntes para una educación a distancia alternativa (No. 371.33 G984 1996). Instituto de Investigaciones y Mejoramiento Educativo, Guatemala (Guatemala). Programa Educación a Distancia Alternativa. Disponible en: http://ciberinnova.edu.co/archivos/plantilla-ovas1-slide/documents-UCN-C anvas/Diplomado-educacion-medios-comunicacion/7-mediacion_pedagogica.pdf

Kress y Van Leeuwen. Multimodal Discourse. Londres: Arnold, 2001.

Kress, G. Multimodalidad: un enfoque semiótico social de la comunicación contemporánea. Routledge. 2009. Disponible en: https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780203970034/multimodality-gunther-kress

L'Allier, J. Frame of Reference: NETg's Map to the Products, Their Structure and Core Beliefs. 1997 [Blog post]. NetG. Recuperado de: https://goo.gl/5uJkLp

Onrubia, J. “Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento”. Revista de Educación a Distancia (RED). 2005. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=54709501

Pastene, M. A., Pérez, O. I., & Haquin, D. M. “Enfoque multimodal: los recursos semióticos visuales para la mediación pedagógica en un aula de estudiantes sordos”. Diálogos educativos, (29), 34-53, 2015. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5159508

Porro, J. N. “El proceso de investigación como construcción y ajuste de un modelo de análisis de aulas virtuales”. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía, 18(2), 40-55. 2021. Disponible en:: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8227961

Suárez, D. ¿Los modos de organizar y estructurar la información textual se han modificado con la aparición del texto digital? Tesis. Diseño Gráfico. Facultad de Ciencias de la Comunicación. UAI. 2011. Disponible en: http://imgbiblio.vaneduc.edu.ar/fulltext/files/TC110423.pdf

Svensson, V. C. Los objetos de aprendizaje como problema epistemológico. 2019. Disponible en: http://rdi.uncoma.edu.ar/handle/123456789/7607?locale-attribute=en

Svensson, V.C. Propuesta metodológica de análisis para los Entornos Virtuales de Enseñanza y de Aprendizaje. 2021.

Published

2023-01-01

How to Cite

Porro, J. (2023). Analysis of virtual classrooms based on the ’medium’ as a semiotic-pedagogical factor. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía, 19(2), 1–20. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4526