The history of Initial Teacher Training in Río Negro

Authors

  • María Soledad Fernandez Universidad Nacional de Río Negro - Sede Andina – IFDC Bariloche.

Keywords:

Teacher training, Río Negro, Normal Schools, Teacher Training Institutes.

Abstract

Initial teacher training in Río Negro begins in 1917 with the creation of the Viedma Normal Popular School. However, the history of the teacher from Rio Negro does not end there. Between 1917 and 1975 (year of creation of most of the Provincial Teacher Training Institutes), the teaching profession in the province went through different times. This work aims to analyze the journey through the history of teacher training in Río Negro between the period 1917 to 1975. It will be observed how the teaching career was linked from its beginnings to more well-off social classes and the operation of its institutions was translated in self-government actions by these social classes. In this sense, it will also be seen how the game of state presences and absences (Troulliot, 2001) gives the necessary space for these actions to develop over time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Consejo Nacional de Educación. Educación Común en la Capital, provincias y territorios nacionales. Buenos Aires: Ministerio de Justicia e Instrucción Pública. 1918

Del Río, Walter, Escolar, Diego, Lenton, Diana y Malvestiti, Marisa. (comps.) En el país de nomeacuerdo. Archivos y memorias del genocidio del Estado argentino sobre los pueblos originarios, 1870 – 1950. Buenos Aires: Editorial UNRN. 2018.

Departamento de Instrucción Pública. Memoria del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública, Tomo II. Buenos Aires, Ministerio de Justicia e Instrucción Pública. 1923.

Departamento de Instrucción Pública. Memoria del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública, Tomo II. Buenos Aires, Ministerio de Justicia e Instrucción Pública. 1924.

Departamento de Instrucción Pública. Memoria del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública, Tomo II. Buenos Aires, Ministerio de Justicia e Instrucción Pública. 1927.

Di Pietro, Susana Y Pineau, Pablo. Aseo y presentación. Un ensayo sobre la estética escolar. Buenos Aires: Latingráfica. 2008.

Escuela Normal Popular de Viedma. Acta fundacional. Río Negro: Libro de Actas institucionales. 1917.

Fernandez Moujan, Inés. “Crónica de una investigación: La Escuela Normal Popular Mixta de Viedma”. En: Historia de la Educación - Anuario SAHE, vol. 16, nro 1. Págs. 152 a 171. 2015.

Fernandez, Moujan, Inés. “Historias sin orillas”. Documental UNRN. sitio web: http://www.entv.org.ar/2017/05/26/la-normal/. visitado el 24/06/2020. 2017.

Fernandez Moujan, Inés. “Educación popular”. En: Fiorucci, Flavia y Bustamante Vismara, José. (eds.) Palabras claves en la Historia de la Educación Argentina. Buenos Aires: Unipe - editorial universitaria. 2019.

Foucault, Michel. Seguridad, territorio, población. Buenos Aires: FCE. 2006.

Navarro Floria, Pedro y Nicolleti, María Andrea. (dir.) El gran libro de la provincia de Río Negro. Buenos Aires: ediciones Barcel Baires. 2005.

Pérez, Pilar. Archivos del silencio. Estado, indígenas y violencia en Patagonia Central, 1878 – 1941. Buenos Aires: Prometeo editorial. 2016.

Poder Ejecutivo Nacional. Decreto presidencial número 8051/68. Buenos Aires: Presidencia de la Nación. 1968.

Poder Ejecutivo provincial. Resolución número. 3108/75. Río Negro: Gobierno de la provincia de Río Negro

Rodríguez, Laura. “Cien años de normalismo en Argentina (1870 – 1970) Apuntes sobre la burocracia destinada a la formación de docentes.” En: Revista Ciencia, Docencia y Tecnología. Vol. 30, nro 59. Págs. 200 a 235. 2019.

Ruffini, M. y Blacha, L. “La provincialización postergada de la Patagonia Argentina (1955 – 1958)” En: Revista Temas y Debates. Nro 25, año 17. pp. 59 - 81.

Taussig, Michael. La magia del Estado. Buenos Aires: SXXI editores. 2015.

Teobaldo, Mirta y García Amelia. “Estado civil en la conformación y desarrollo del sistema educativo en el Territorio Nacional de Río Negro (1884 - 1945)”. En: Puiggrós, Adriana. La educación en las provincias y Territorios Nacionales (1885 - 1945), Tomo IV. Buenos Aires: Galerna editorial. 1993.

Teobaldo, Mirta y García Amelia. Actores y Escuelas. Una historia de la educación de Río Negro. Buenos Aires: Gema grupo editorial. 2002.

Troulliot, Michel Rolph. “La antropología del Estado en la era de la globalización1. Encuentros cercanos de tipo engañoso”. En: Current Anthropology, Vol.42, N°1. Traducción: Alicia Comas, Cecilia Varela y Cecilia Diez Revisión: María Rosa Neufeld. 2001.

Zaidenwerg, Cielo. Amar la Patria. Las escuelas del territorio rionegrino y la obra argentinizadora en el Sur. Rosario: Prohistoria editorial. 2016.

Published

2021-07-01

How to Cite

Fernandez, M. S. (2021). The history of Initial Teacher Training in Río Negro. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 18(1), 41–50. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/3175

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.