Some challenges and difficulties when using ICT to study at university during the COVID 19 pandemic

Main Article Content

María Nazareth Romero

Abstract

Results of a degree thesis, Bachelor of Educational Sciences, are presented, referring to the use of Information and Communication Technologies (ICT) in the study process in advanced university students, of the Teaching Staff in Educational Sciences and the Bachelor's degree. In Combined Arts, from the Faculties of Humanities and Arts, Design and Cultural Sciences, of the National University of the Northeast (UNNE). It focuses on students close to graduating. The methodology is qualitative and the technique addressed here, the interview. Originally, the field work would be carried out only in 2019, first with focus groups by race and then with interviews with key informants. Due to the pandemic, that data was outdated, and assuming that study practices were affected by the context, we returned to the field in 2021 with two new interviews. An attempt was made to account, at least in part, for this forced experience of distance study. The objective is to know what were some challenges and difficulties they faced when using them to study during the pandemic. They were identified in two main aspects: home connectivity and selfmanagement of the study process at home as an exclusive space. What was specifically obtained in the last field trip is presented. Understanding the topic can contribute to the review of proposals to be offered in the post-pandemic and open reflections of institutional interest. Finally, a range of topics are offered to continue investigating. It is considered to contribute to Educational Technology and Didactics.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Romero, M. N. (2024). Some challenges and difficulties when using ICT to study at university during the COVID 19 pandemic. Confluencia De Saberes. Revista De Educación Y Psicología, (10), 31–56. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/confluenciadesaberes/article/view/4939
Section
Artículos Científicos

References

Albarello, F. (2020). Cómo se informan y estudian los universitarios argentinos de periodismo y comunicación. En J. I. Aguaded y A. Vizcaíno Verdú (Eds.), Redes sociales y ciudadanía. Hacia un mundo ciberconectado y empoderado (621-628). Grupo Comunicar.

Alcántara Santuario, A. (2020). Educación superior y COVID-19: una perspectiva comparada. En Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, UNAM (Ed.), Educación y pandemia: una visión académica. (pp. 75-82). https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

Almenara, J. C. (2006). Las nuevas tecnologías en la Sociedad de la Información. En J. C. Almenara (Coord.), Nuevas tecnologías aplicadas a la educación (pp. 1-19). McGraw-Hill Interamericana de España. https://www.researchgate.net/publication/238672345_Las_nuevas_tecnologias_en_la_Sociedad_de_la_Informacion

Álvarez González, F. J. (2020). Los nuevos comienzos y la educación, reflexiones desde el confinamiento. En Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, UNAM (Ed.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 270-279). https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

Área Moreira, M. (2009). Introducción a la Tecnología Educativa. https://campusvirtual.ull.es/ocw/file.php/4/ebookte.pdf

Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Editorial Gedisa.

Barrón Tirado, M. C. (2020). La educación en línea. Transiciones y disrupciones. En Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, UNAM (Ed.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 66-74). https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

Burbules, N. y Callister, T. (2001). Educación-Riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información. Editorial Granica.

Castañeda, L. y Adell, J. (Eds.) (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Marfil.

Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Alianza Editorial.

Castells, M. (2016). Modelos de desarrollo en la era de la información: globalización, tecnología y empresa red. Cuadernos CIECTI, (2.) https://www.ciecti.org.ar/manuelcastells-modelos-de-desarrollo-en-la-era-de-la-informacion/

Contreras Domingo, J. (1991). Enseñanza, curriculum y profesorado. Akal.

Davini, M. C. (2009). Métodos de enseñanza. Didáctica general para maestros y profesores; (1ra. Reimp.) Santillana.

De la Cruz Flores, G. (2020). El hogar y la escuela: lógicas en tensión ante la COVID-19. En Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, UNAM (Ed.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 39-46). https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

De Pablos Pons, J. (2018). Las tecnologías digitales y su impacto en la Universidad. Las nuevas mediaciones. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 83-95. https://www.redalyc.org/journal/3314/331455826006/331455826006.pdf

Desmurget, M. (2020). La fábrica de cretinos digitales. Los peligros de las pantallas para nuestros hijos. Península.

Díaz Barriga, F. (2005). Principios de diseño instruccional de entornos de aprendizaje apoyados con TIC: un marco de referencia sociocultural y situado. Tecnología y comunicación educativas, 20(41), 4-16. https://biblat.unam.mx/hevila/Tecnologiaycomunicacioneducativas/2004-05/vol19-20/no41/1.pdf

Hodges, C.; Moore, S.; Lockee, B.; Trust, T. y Bond, A. (2020). La diferencia entre la enseñanza remota de emergencia y el aprendizaje en línea. https://redemc.net/campus/elaprendizaje-en-linea-no-es-lo-mismo-que-ensenanza-remota-de-emergencia/

Guber, R. (2001). La etnografía: método, campo y reflexividad. Grupo Editorial Norma.

Fernández Zalazar, D. y Neri, C. (2013). Estudiantes universitarios, TICS y aprendizaje. Anuario de investigaciones, 20(1), 153-158. https://www.redalyc.org/pdf/3691/369139949048.pdf

Irisarri, J. A., Mera, M., y Carcelén, S. (2019). El uso del móvil entre los universitarios madrileños: una tipología en función de su gestión durante el tiempo de aprendizaje. Comunication and Society, 32(1), 199-211. https://digiuv.villanueva.edu/handle/20.500.12766/333

Lloyd, M. (2020) Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19. En Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, UNAM (Ed.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 115-121) https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

Lion, C. (2006). Imaginar con tecnologías. Relaciones entre tecnologías y conocimiento. La Crujía

Lopez Ramírez, M. y Rodríguez, S. A. (2020) Trayectorias escolares en la educación superior ante la pandemia ¿continuar, interrumpir o desistir? En Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, UNAM (Ed.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 103-108). https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

Maggio, M. (2018) Reinventar la clase en la universidad. Paidós.

Necuzzi, C. (2013). Estado del arte sobre el desarrollo cognitivo involucrado en los procesos de aprendizaje y enseñanza con integración de las TIC. Programa TIC y educación básica. UNICEF. https://campuseducativo.santafe.edu.ar/wpcontent/uploads/adjuntos/recursos/20160719202258Estado_arte_desarrollo_cognitivo.pdf

Nuñez, P. M. (2017). Las Tecnologías de la Información y Comunicación en las prácticas educativas de docentes universitarios: un estudio de caso en las Facultades de Humanidades e Ingeniería de la Universidad Nacional del Nordeste (Tesis de Maestría). Universidad Nacional del Nordeste.

Núñez, P. M. y Aguirre, M. L. (2018). Las prácticas de estudio en los jóvenes universitarios, nuevos contextos y nuevas subjetividades. IV Congreso Nacional y Latinoamericano de REDAPES, “Innovaciones y continuidades en la Educación Superior”. Facultad de Ciencias Económicas, UBA.

Romero, M. N., y Núñez, P. M. (2022). Dificultades identificadas en procesos de estudio universitario mediados por TIC. Contextos de Educación, 1(33), 51-66. http://www2.hum.unrc.edu.ar/ojs/index.php/contextos/article/view/1691/1722

Romero, M. N., y Alcalá, M. T. (2022). Razones y modos de utilizar tic en los procesos de estudio de estudiantes universitarios avanzados en dos carreras de la UNNE, Resistencia, Chaco (Argentina). Entramados: educación y sociedad, 9(11), 192-212. http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/6058/6298

Sirvent, M.T. y Rigal, L. (2014) Metodología de la Investigación social. Diversos caminos de construcción del conocimiento. Mimeo en preparación.

Trejo-Quintana, J. (2020) La falta de acceso y aprovechamiento de los medios y las tecnologías: dos deudas de la educación en México. En Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, UNAM (Ed.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 122-129). https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales. Siglo XXI.

Varguillas Carmona, C. S. y Ribot de Flores, S. (2007). Implicaciones conceptuales y metodológicas en la aplicación de la entrevista en profundidad. Laurus, 13(23), 249-262. https://www.redalyc.org/pdf/761/76102313.pdf

Yuni, J. A., y Urbano, C. (2014). Técnicas para investigar: recursos metodológicos para la preparación de proyectos de investigación. Brujas

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.