Citizenship Education in the Buenos Aires Province Curriculum. The Case of Citizenship Construction
Keywords:
Curriculum, secondary level, citizenship development, school grammarAbstract
The rise of the radical right, which took office in ArgentThe development of citizenship is recognized as one of the main educational objectives of secondary school and has been present since the very beginning of the national education system. However, it was reduced exclusively to a normative level and subject to the various ups and downs of the political situation, particularly since the second half of the 20th century. Following the passage of the National Education Law, citizenship in the Province of Buenos Aires began to be conceived not only as a means of exercising citizenship at the end of compulsory schooling but also as a means of exercising it within the school system. This approach, based on the implementation of a curricular space such as Citizenship Construction, presents innovative characteristics that conflict with central aspects of school grammar and invites us to reflect on the ways in which the secondary level has promoted education for democracy and created spaces for real and active participation.
Downloads
References
Referencias bibliográficas
Bottarini, R. (2013). La educación ciudadana en el vendaval político argentino. En Schujman, G. y Siede, I. (Comps.). Ciudadanía para armar. Aportes para la formación ética y política. Buenos Aires: Aique.
Cuesta Fernández, R. (1997). Sociogénesis de una disciplina escolar: la Historia. Barcelona: Pomares.
De Amézola, G. (1996). El pasado servicial. Elementos revisionistas en los textos de Cultura Ciudadana (1952-1955). Clío & Asociados. La Historia Enseñada, 1, pp. 43-57. Recuperado de: https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/es/article/view/1428
Jelin, E. (1993). ¿Cómo construir ciudadanía? Una visión desde abajo. European Review of Latin American and Caribbean Studies, 55, pp. 21-37.
Kaufmann, C. (2006). Dictadura y Educación. Tomo 3: los textos escolares en la historia argentina reciente. Miño y Dávila.
Manelli, M. (2023). Construcción de Ciudadanía en la Escuela Secundaria: temas y enfoques en la investigación educativa en Argentina. Espacios en blanco. Serie indagaciones, 1(33), pp. 147-159. Recuperado de: https://ojs2.fch.unicen.edu.ar/ojs-3.1.0/index.php/espacios-en-blanco/article/view/1259
Quintero, S. y de Privitellio, L. (1999). La formación de un argentino. Los manuales de civismo entre 1955 y 1995. Clío & Asociados. La Historia Enseñada, 4, pp. 131-161. Recuperado de: https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/es/article/view/1550
Romero, L.A. (2004). Los textos de Civismo: la construcción del argentino ideal. En La Argentina en la escuela. La idea de nación en los textos escolares. Buenos Aires: Siglo XXI.
Santos La Rosa, M. (2009). Constitución, Gobierno, peronismo y antiperonismo en la escuela. Los manuales de civismo en la década del ´50. En Orbe, P. (Coord.). Actas de las III Jornadas de Investigación en Humanidades, pp. 267-272.
Siede, I. (2013). Apuntes para pensar la educación en la ciudadanía del siglo XXI. Reseñas de Enseñanza de la Historia, 10, pp. 159-185. Recuperado de: https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3746
Tyack, D. y Cuban, L. (2001). En busca de la utopía. Un siglo de reformas de las escuelas públicas. México: FCE.
Viñao Frao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. Continuidades y cambios. Madrid: Morata.
Documentos curriculares analizados
Dirección General de Cultura y Educación (2007a). Diseño Curricular para la ES. Construcción de Ciudadanía.
Dirección General de Cultura y Educación (2007b). Introducción al Prediseño Curricular de Construcción de Ciudadanía. Propuestas de Trabajo.
Melgarejo, M. (2006). Construcción de Ciudadanía. Encuentro de Capacitación para Docentes, Directivos y Supervisores de las 75 escuelas seleccionadas para la primera etapa de implementación del Prediseño Curricular de Educación Secundaria Básica. La Plata. DGCyE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Reseñas de Enseñanza de la Historia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Reseñas de Enseñanza de la Historia distribuye sus contenidos bajo la licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Usted es libre de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia.







