Teacher Training for the Basic Education Level and Pedagogical Standards for the Teaching of History

Main Article Content

Marta Castañeda Meneses

Abstract

Public policy has an impact on teacher training by providing common guidelines, in the Chilean case, one of which is the Guiding Standards for Graduates of Basic Education Pedagogy Careers. The standards break down into indicators and are conceived as support instruments for teacher training institutions. The research seeks to learn about the approach to standards and indicators in initial teacher training. Methodologically, this is a descriptive study that analyzes the training programs for elementary school teachers in history and its didactics in four Chilean regional universities. The analysis is carries out through a matrix that makes it possible to visualize the explicit or implicit presence of the training standard son their indicators. As a conclusion, the prioritization of disciplinary aspects over didactic processes and partial coverage at the level of standards and unspecific coverage for their indicators is recognized.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castañeda Meneses, M. (2023). Teacher Training for the Basic Education Level and Pedagogical Standards for the Teaching of History. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (23), 45–58. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/5046
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS

References

Aguilera Morales, A. y González Terreros, M. (2009). Didáctica de las Ciencias Sociales para la Educación Infantil Análisis, propuestas y estado de la cuestión. Bogotá: Editorial KIMPRES.

Camilloni, A. R. W. de. (2008). Estándares, evaluación y currículo. Archivos De Ciencias De La Educación, 3(3). Recuperado de: https://www.archivosde-ciencias.fahce.unlp.edu.ar/article/view/ARCHv03n03a05

Castañeda, M. y Santisteban, A. (2018). Los conceptos sociales y el aprendizaje conceptual. En Jara, M. y Santisteban, A. (Coords.). Contribuciones de Joan Pagès al desarrollo de la didáctica de las ciencias sociales, la historia y la geografía en Iberoamérica (pp. 93-101). Editorial Universidad Nacional de Comahue y Universidad Autónoma de Barcelona.

Ley 20903. Sistema de desarrollo profesional docente y modifica otras normas.(1 de abril de 2016). Recuperado de: https://www.bcn.cl/leychile/nave-gar?idNorma=1087343

Ministerio de Educación de Chile. (2011). Estándares orientadores para egresados de carreras de pedagogía en educación básica. Estándares pedagógicos y disciplinarios. Santiago: Mineduc.

Pagès, J. y Santisteban, A. (2011). Enseñar y aprender ciencias Sociales. En Didáctica del conocimiento del medio social y cultural (pp. 23-40). Editorial Síntesis. Pagès, J. (2011). ¿Qué se necesita saber y saber hacer para enseñar ciencias sociales? La didáctica de las ciencias sociales y la formación de maestros y maestras.(2011). Revista Edetania 40, pp. 67-81.

Santisteban, A. (2011). Enseñar y aprender el tiempo histórico. En Pagès, J. y Santisteban, A. Didáctica del conocimiento del medio social y cultural (pp.229-245). Editorial Síntesis.

Verdugo Peñaloza, A., Meneses Zúñiga, S. y Reyes González, F. (2023). Integración de estándares pedagógicos por medio del mapeo curricular en una carrera de pedagogía. Revista Electrónica Diálogos Educativos (REDE), 20(36-37), pp. 3-27. Recuperado de: http://revistas.umce.cl/index.php/dia-logoseducativos/article/view/2209

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.