Social problems in the curricular designs of Río Negro and Neuquén in the area of social and human sciences
Main Article Content
Abstract
The investigation that we are carrying out, from a qualitative approach, is part of a process of critical interpretation of teaching practices and social knowledge learning in the secondary school of the provinces of Norpatagonia Argentina: Neuquén and Río Negro. Jurisdictions that have recently developed new curricular designs in which innovations and epistemological and methodological updates can be highlighted to introduce social problems, as a criterion for organizing school contents, from an interdisciplinary perspective. In this framework, based on the information obtained from a questionnaire, it is described, compared and analyzed the curricular designs of both provinces in relation to social problems in the area of social and human sciences to establish relationships between theoretical perspectives and didactic approaches that guide the practices of teachers in the treatment of social problems
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Reseñas de Enseñanza de la Historia distribuye sus contenidos bajo la licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Usted es libre de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia.
References
Barco, S. (2016). Documentos curriculares: los programas como herramientas compartidas. En Jara, M.A. y Funes, A.G. (comp.). Didáctica de las ciencias sociales en la formación del profesorado. Perspectivas y enfoques actuales (pp. 13-30). Editorial de la Universidad Nacional del Comahue.
Funes, A.G. (2011). La enseñanza de la historia y los problemas sociopolíticos: de la historia reciente al futuro. En Pagès, J. y Santisteban, A. (comp.). Les questions socialment vives i l‟ensenyament de les ciencies socials (pp.53-63), Documents 97. UAB.
Funes, A.G. y Jara M.A. (2015). La enseñanza de las Ciencias Sociales, la Historia, la Geografía y los problemas sociales. En Funes, A.G. y Jara, M.A. (comp.). Historia y Geografía. Propuestas de enseñanza (pp. 13-32). Universidad Nacional del Comahue.
Jara, M.A. (28 de diciembre de 2020a). Finalidades y contenidos de las ciencias sociales y humanas en los diseños curriculares de las provincias de Río Negro y Neuquén. Clío & Asociados. La Historia Enseñada 31, pp. 91-113. Recuperado de: https://doi.org/10.14409/cya.v0i31
Jara, M.A. (18 de junio de 2020b). El enfoque interdisciplinar en la enseñanza de las Ciencias Sociales y Humanas. Reflexiones epistemológicas y metodológicas. Revista Clío &Asociados. La Historia enseñada 30, pp. 75-89. Recuperado de: https://doi.org/10.14409/cya.v0i30.8951
Jara, M.A. (31 de agosto de 2021c). La historia reciente/presente desde una perspectiva de los problemas sociales en la educación de ciudadanías. Tempo e Argumento, v. 13, (33), pp. 2-22. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.5965/2175180313332021e0108
López Facal, R. (2011). Conflictos sociales candentes en el aula. En Pagès, J. y Santisteban, A. (comp.). Les questions socialment vives i l‟ensenyament de les ciencies socials (pp. 65-76) Documents 97. UAB.
Parra, E.S. & Remolcoy, S. (2022). Los problemas sociales desde una perspectiva interdisciplinar en la enseñanza de las Ciencias Sociales y Humanas: Percepciones y valoraciones del profesorado de Río Negro y de Neuquén. Clío & Asociados. La Historia enseñada (35), e0003. Recuperado de: https://doi.org/10.14409/ya.2022.35.e0003
Santisteban Fernández, A. (2019). La enseñanza de las Ciencias Sociales a partir de problemas sociales o temas controvertidos: estado de la cuestión y resultados de una investigación. El Futuro del Pasado10, pp. 57-79. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.002
Consejo Provincial de Educación Provincia de Neuquén. (2018). DiseñoCurricular Jurisdiccional. Escuela Secundaria Orientada. Recuperado de: https://www.neuquen.edu.ar/resolucion-146318-diseno-curricular/
Ministerio de Educación y Derechos Humanos. Gobierno de Río Negro. (2017). Diseño Curricular. Versión 1.0.
Escuela Secundaria Río Negro (ESRN). Recuperado de: https://educacion.rionegro.gov.ar/files/seccion_238/anexo-1-diseno-curricular-esrn.pdf