¿Quiénes son los estudiantes de Historia? Un estudio de caso
Main Article Content
Abstract
Every year, almost three hundred students try to be admitted to study History at the College of Philosophy and Humanities, at the National University of Cordoba. They come from diverse high schools where they studied different orientations; they come from our state, and from neighbor states. Among them, probably, there are some who are more interested in obtaining the degree to become high school and third level teachers; and some are more interested in getting the degree to become researchers. Nonetheless, most likely the majority will try to do both careers at the same time. Who are these students? Where are they from? What is their background? How many of them really graduate to become teachers, and how many graduate to become researchers? What did they think about their career, and about their practice before they entered the University? Did they wanted to become teachers, researchers, or both? How do they reinterpret their background once at the School of History? What ideas, expectations, and perceptions do they have about their future activity? Our research is about how these students construct these representations about the career, and when, during their school experience, they make key options about their profession if these options really exist. This article presents a progress report of our research3 about these topics
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Reseñas de Enseñanza de la Historia distribuye sus contenidos bajo la licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Usted es libre de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia.
References
BELTRÁN LLAVADOR, Francisco (1995) Desregulación escolar, organización y curriculum. Volver a pensar la educación. Edit. Morata. Madrid.
BOURDIEU, P.:( 1987) La Distinción. Edit. Taurus. Buenos Aires
BOURDIEU, P. :(1997) Razones Prácticas. Edit. Anagrama. Barcelona.
BOURDIEU, P.: (1999) Contrafuegos. Anagrama. Barcelona.
BOURDIEU, P.: (2005) Capital Cultural, Escuela y espacio social. Edit. Siglo XXI. Buenos Aires.
BOURDIEU, P.:(2007) El sentido práctico. Edit. Siglo XXI. Buenos Aires. (1era. Edición 1980. París. Le Minuit.)
BOURDIEU, P.:(2008) Homo Academicus. Edit. Siglo XXI. Buenos Aires. (1era. Edición 1980. París. Le Minuit.)
BOURDIEU, P.: (2005) Capital Cultural, Escuela y espacio social. Edit. Siglo XXI. Buenos Aires.
BOURDIEU P. Y PASSERON J.C.: (2006) Los herederos: los estudiantes y la cultura. Edit. Siglo XXI. Buenos Aires. (1era. Edición 1964. París. Le Minuit.)
BOURDIEU P., CHAMBOREDON J.C. Y PASSERON J.: (1975) El oficio del sociólogo. Siglo XXI. México.
CHARTIER, R.:(1996) Escribir las prácticas. Edic. Manantial. Buenos Aires.
DE CERTEAU, M.: (1999) La cultura en plural. Edit. Nueva Visión. Buenos Aires.
DIKER, G. Y TERIGI F.:(1997) La formación de maestros y profesores: hoja de ruta. Paidós. Buenos Aires.
FOLLARI, R.: (1992) Práctica educativa y rol docente. Edit. Aique. Buenos Aires.
Garay, L.: (1996) Análisis institucional de la educación y sus organizaciones. Mimeo. U.N.C.
GARCÍA SALORD, S. (comp). (2000) ¿Cómo llegué a ser quien soy? Una exploración sobre historias de vida. Ediciones del C.E.A. U.N. Córdoba.
GEERTZ, C.: (1994) Conocimiento local. Edit. Paidós. Buenos Aires.
HARGREAVES, D.: (1996) Profesorado, cultura y postmodernidad. Morata. Madrid. Informe Comisión s/ Resol. 1038. Septiembre 1997. F.F. y H. (U.N.C.). Mimeo.
JULIÁ, D.: (1995) La cultura escolar como objeto histórico. En: González E. y Otra (comps.): Historia de las universidades modernas en Hispanoamérica: métodos y fuentes. México. U.N.A.M.
PÉREZ GÓMEZ, A.: (1995) La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Edit. Morata SL. Madrid.
SANTOS GUERRA, M. A.: (1996) Entre bastidores. El lado oculto de la organización escolar. Edic. Aljibe. Madrid. 1996.