Pensar y hacer enseñanzas de la Historia Argentina

Main Article Content

Erwin Parra
Graciela Funes

Abstract

This essay shows the changes in the ways of teaching and thinking about Argentine History in fifth year courses of a high school in the city of Allen, Rio Negro province.Both teacher and students share numerous experiences at school which are meaningful and valuable for them. We will analyze these experiences taking into account the curricular material, whose main aim is to analyze the changes involved in teaching and learning process. This essay was presented in two contexts. It is produced within the framework of the educational research. Apart from that, it is a preview of a final thesis to get the post graduate degree in 'Specialization in Didactics of Social Science major studying History' from the university previously mentioned

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Parra, E., & Funes, G. (2022). Pensar y hacer enseñanzas de la Historia Argentina. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (12), 103–119. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3689
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS
Author Biographies

Erwin Parra, Universidad Nacional del Comahue

Profesor e investigador  de la Universidad Nacional del Comahue

Graciela Funes, Universidad Nacional del Comahue

Profesor e investigador  de la Universidad Nacional del Comahue

References

AGUIAR, Liliana (2004) “La historia del presente en la enseñanza. Metáforas, relatos categorías teóricas: una trama posible” En FUNES, A G (comp.) La historia dice presente en el aula. Neuquén. Educo

AISENBERG, B (2014) “El aprendizaje de la historia en prácticas de lectura compartida. Una Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales”. Tesis Doctoral dirigida por Dr. Antonio Castorina y Lic. Delia Lerner UBA.

ANSALDI, W (2004) “El faro del fin del mundo. La crisis Argentina de 2001 ó como navegar entre el riesgo y la seguridad” En FUNES, A G (comp.) La historia dice presente en el aula. Neuquén. Educo

BOTANA, Natalio. (1998). El siglo de la libertad y el miedo. Buenos Aires. Sudamericana

DE RIZ, Liliana. (2000) Historia Argentina, la política en suspenso 1966-1976. Buenos Aires. Paidós

FALCON, Ricardo. (2000) (Comp.) Nueva Historia Argentina, democracia, conflicto social y renovación de ideas (1916-1930) Tomo VI. Barcelona. Sudamericana

FUNES, Alicia Graciela (comp.) (2014) Enseñanza de la historia reciente. Malvinas, dictadura, ciudadanías, derechos humanos, menemismo, crisis 2001¿Qué efemérides? Buenos Aires. Novedades Educativas.

FUNES, Alicia Graciela, PARRA, Erwin (2013) “Aportes y reflexiones de una práctica de enseñanza” XIV Jornadas Interescuelas /Departamentos de Historia Universidad Nacional de Cuyo.

JAMES, Daniel. (1999) Resistencia e Integración, El peronismo y la clase obrera argentina 1946-1676. Buenos Aires. Sudamericana

JARA, Miguel (Comp.) (2008) Enseñanza de la historia. Debates y propuestas. Neuquén. Educo.

LANNOT, Jorge; AMATEA Adriana; SGUIGLIA, Eduardo (1999) Agustín Tosco, Presenta en las luchas de la clase obrera. Buenos Aires. Industria Gráfica Echevarría.

LE MAREC, Yannick (2009) “Problematización y proceso de secundarización en el aprendizaje de la historia”. Revista de Investigación Enseñanza de las Ciencias Sociales. N° 8. UAB UB.

LOBATO, Mirta; SURIANO, Juan (2003) La protesta social en la Argentina. Buenos Aires. Fondo de Cultura Económica.

LÓPEZ FACAL, Ramón. (2000). “Pensar históricamente”. Revista. Iber N°24 Barcelona. Grao.

NOVARO, Marcos (2010) Historia de la Argentina 1955-2010 Buenos Aires. Siglo XXI

PAGÉS, Joan.; SANTISTEBAN, Antoni (2011) Didáctica del Conocimiento del medio Social y Cultural en la Educación Primaria. Madrid. Editorial Síntesis.

ROCK, David. (1997) El radicalismo argentino 1890-1930. Buenos Aires

ROMERO Luis, Alberto. (1999) Breve Historia Contemporánea de la Argentina Buenos Aires Fondo de Cultura Económica.

ROUQUIE, Alain (1994). Autoritarismo y democracia, estudios de política Argentina. Buenos Aires. Edicial. (2011) A la sombra de las dictaduras. La democracia en América Latina Buenos Aires. Fondo de Cultura Económica.

SANTISTEBAN, Aantoni (2009) “Tiempo al tiempo a la escuela: una mirada transversal” En Perspectiva Escolar 332 Publicación de Rosa Sensat. Barcelona. faceweb.uncoma.edu.ar/materias_web/.../imagenes/Programa.doc

SIEDE, Isabelino (coord.)(2010) Ciencias Sociales en la escuela. Criterios y propuestas para la enseñanza Buenos Aires. Aique.

TERÁN, Oscar. (2008). Historia de las Ideas Argentinas, diez lecciones iniciales, 1810-1980. Buenos Aires. Siglo XXI

VILAR, Pierre (1982) Iniciación al vocabulario del análisis histórico. Barcelona. Crítica.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.