La práctica de la enseñanza de la Historia Reciente / Presente en la formación inicial del profesorado

Main Article Content

Miguel Angel Jara

Abstract

In the work that I share with the reader/a, aboard one of the key aspects in research investigated "Representations and teaching of history recent -present. Case studies of students in initial training and in his first year of teaching" which it was held in the framework of postgraduate studies. It is a research case study combining qualitative logical and quantitative, from an interpretative and critical perspective, and seeks to explain the complex relationship between representations, Initial teacher education and teaching of history, mainly from the Recent History-Present (HRP).I analyze the practices of the / as students in the process of university education as teachers / as in history. Representations and practical perspectives that come into play when building their teaching sequences are those which have guided the analysis. I will try to account for how they plan teaching and how to teach history, mainly the HRP. The instruments used for analysis are: a record of observation of classes, teaching proposals previously made by students, self-evaluations conducted an instance of reflection on tuition given and the final reports of practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Jara, M. A. (2022). La práctica de la enseñanza de la Historia Reciente / Presente en la formación inicial del profesorado. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (13), 51–77. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3650
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS
Author Biography

Miguel Angel Jara, Universidad Nacional del Comahue

Profesor en Historia y Doctor en Didáctica de las Ciencias Sociales. Profesor Regular del área Didáctica de las Ciencias Sociales, Orientación: Ciencias Sociales e Historia de la Facultad de Ciencias de la Educación y de la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional del Comahue. Cátedras a cargo: Didáctica de las Ciencias Sociales para el Nivel Inicial y Didáctica de la Historia y Práctica Docente

References

EDELSTEIN, G – CORIA, A. (1995). Imágenes e Imaginación. Iniciación a la Docencia. Bs. As. Ed. Kapelusz.

HERVAS, R. - MIRALLES, P. (2004). Nuevas formas de enseñar a pensar: el pensamiento crítico a través de la enseñanza de la geografía y la historia. Barcelona, Revista Iber n° 42, pp. 89-99.

JARA, Miguel A. – SALTO, Víctor A. (2014). La explicación en la clase de historia. Una aproximación desde las experiencias de los y las practicante en la formación inicial. La Historia Enseñada N°19. Clío & Asociados

JARA, Miguel A. (2010). Representaciones y enseñanza de la historia reciente-presente. Estudio de casos de estudiantes en formación inicial y en su primer año de docencia”. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona

JARA, Miguel A. (2012). Representaciones y enseñanza de la historia reciente-presente. Estudio de casos de estudiantes en formación inicial y en su primer año de docencia, en: Revista Enseñanza de las Ciencias Sociales. Nº 11, Año 2012. Ed. Institut de Ciències de l'Educació Universitat de Barcelona. España (Págs. 15 a 29)

PAGÉS, Joan (2004). “Enseñar a enseñar historia: la formación didáctica de los futuros profesores”. En: Rev. Reseñas de la enseñanza de la historiaN°2 nov. Córdoba, Universitas, Apehun.

PÉREZ GÓMEZ, Angel I. (Comp.) (2010). Aprender a Enseñar en la práctica docente: Procesos de innovación y prácticas de formación en la educación secundaria. Ed. Grao, España. Cap. 2 (págs. 89 a 106)

SANTISTEBAN, Antoni (2007). Una investigación sobre cómo se aprende a enseñar el tiempo histórico, en Enseñanza de las Ciencias Sociales, 6.

SANTISTEBAN, Antoni (2008). La formación inicial del profesorado de educación primaria para enseñar ciencias sociales, futuro presente. En Ávila R. M; Cruz, A.; Diez, M.C. Didáctica de las Ciencias Sociales, Curriculo Escolar y Formación del Profesorado. Jaen: AUPDCS/ Universidad de Jaen, UNIA.

Similar Articles

<< < 21 22 23 24 25 26 27 28 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.