La pregunta en el aprendizaje de la historia

Main Article Content

Víctor Salto

Abstract

The question plays an importan! role in learning. In the case of history, it favors the investigation of information and knowledge about historical processes, the construction of dialogues with the past in relation to one's own life experiences, and the observation of possible indicators of learning about the past for the understanding of the present in perspective of future. In other words, the question is an importan! and mobilizing factor in the construction ofhistorical knowledge. Tn this article 1 develop an approximation to the place ofthe question in the learning ofhistory. For this, 1 present two cases of teaching practice that 1 understand allow us to observe in part the diversity of questions asked by students in history classes. l n particular, focusing on what do high school students ask in history classes? Why do they ask their questions? And what types of questions can be identified in their formulations? Aspects that, taken into account, can contribute to a more adequate orientation ofthe Jearning ofthe school history.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Salto, V. (2022). La pregunta en el aprendizaje de la historia. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (15), 23–50. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3626
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS
Author Biography

Víctor Salto

Profesor en historia en nivel secundario. Profesor formador en las cátedras de Didáctica General y Especial de la Historia y de Práctica Docente del profesorado en Historia (FACE -
UNCo). Profesor formador en la cátedra de Didáctica de !as Ciencias Sociales del profesorado en Enseñan" Primaria (FACE-UNCo). Especialista en Didáctica de las Cíencias Sociales - mención historia por la Facultad de Ciencias de la Educación (Universídad Nacional del Comahue). Miembro de la APEHUN (Asociación de Profesores de Enseñanza de la Hístoria de Universidades Nacionales).

References

Aisenberg, B. (2011 ). "Aprendizaje de hechos, conceptos y explicaciones. Una aproximac1on a investigaciones en Didáctica de la Historia". Reseñas de enseñanza de la historia. Nº 9. pp. 147-165 APEHUN. Córdoba: Alejandría Editorial.

Freire, P. y Faudez, A. (2013). Por una pedagogía de la pregunta: crítica a una educación basada en respuestas a preguntas inexistentes, pp l-224. Buenos Aires: Siglo Veintiuno editores. lº ed.

Funes, A. G. (2011 ). La enseñanza de la historia y los problemas sociopolíticos. En Pagés Joan y Santisteban Antoni Les questionssocialment vives i lénsenyament de les ciénciessocials. UAB, Servei ele Publicacions. Documents 97. pp. 53-63.

Gadamer, G. H. (2012). Verdad y método, pp. l-704. Ediciones Sígueme-Salamanca. l3ºedición.

Goodman, K. (1982). El proceso de lectura: consideraciones a través de las lenguas y del desarrollo. En Ferreiro E. y Gómez Palacios M. Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. México: Siglo XXI.

Pagés, J. (2009). El desarrollo del pensamiento histórico como requisito para la formación democrática de la ciudadanía. Reseñas de la Enseñanza de la historia. Nº 7, pp. 69-91. APEHUN. Córdoba: Alejandría Editorial.

Pagés, J. (2011). Reflexiones sobre algunos problemas teóricos y de método de la investigación en Didáctica de la Historia y de las Ciencias Sociales". En Reseñas de Enseñanza de la historia, Nº 9, pp. 41-60. APEHUN. Córdoba: Alejandría Editorial.

Pagés, J. y Santisteban A. (2008) Cambios y continuidades: Aprender la temporalidad histórica. En Jara Miguel A. (Comp.)

Enseñanza de la historia. Debates y propuestas. Cap. IV, pp. 91-124. Neuquén: Educo.

Santisteban, A. (201 J) Las finalidades de la enseñanza de las Ciencias Sociales. En AA VV Didáctica del Conocimiento del medio Social y Cultural en la Educación Primaria, pp. 63-84. Madrid: Editorial Síntesis.

Santisteban, A. (2013). La importancia de las imágenes sobre el futuro en la enseñanza de la historia y la educación para la ciudadanía. Reseñas de Enseñanza de la historia, Nº 11, pp. 187-213. APEHUN. Córdoba: Alejandría Editorial.

Siede, l. (201 O). Preguntas y problemas en la enseñanza de las Ciencias Sociales. En Ciencias sociales en la escuela. Criterios y propuestas para la enseñanza, pp. 269-294. Buenos Aires: Ed. Aique.

Zuleta Araújo, O. (2005). La pedagogía de la pregunta. Una contribución para el aprendizaje. Educere, Vol. 9, nº 28, pp. 115-119 enero- marzo. Universidad de los Andes. Mérida. Venezuela.

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.