The Relevant social problems in the Social Sciences curriculum for youth and adult education in the province of Santa Fe. una propuesta alternativa

Main Article Content

Lucrecia Milagros Álvarez
Carlos Marcelo Andelique

Abstract

This article analyzes the curricular design of Social Sciences for the youth and adult modality of the province of Santa Fe and presents an alternative content proposal for the 5th year of this modality. It is elaborated from “relevant social problems” or “burning social conflicts” that cross the social and daily reality of the students, and that commit them intellectually and emotionally, to the extent that they are part of that context in the one who is at stake his present and the future. This is built from an interdisciplinary approach designing thematic / problematic nuclei, which try to overcome disciplinary boundaries.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez, L. M., & Andelique, C. M. (2021). The Relevant social problems in the Social Sciences curriculum for youth and adult education in the province of Santa Fe.: una propuesta alternativa. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (19), 38–53. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3427
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS

References

Álvarez, L. (2020). ¿Qué saben sobre el Tiempo Histórico los estudiantes de una escuela de enseñanza media para adultos de la ciudad de Santa Fe-Argentina? Ensino em Re-Vista, Uberlândia, MG, v.27, n. Especial/dez., pp. 1236-1255. Recuperado de: http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/fmWAKdElZCb9MvBlxDZJJOKs2oxIsKToN0ApuBNReIbCeudiYul77TOI

Aubry, A. (2010). El sujeto y el objeto en las Ciencias Sociales o las otras Ciencias Sociales. Instituto de Investigaciones Sociales. Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de: http://conceptos.sociales.unam.mx/conceptos_final/479trabajo.pdf

Contenidos curriculares para las Escuelas de Enseñanza Media para adultos (2019). Resolución 02/2019 de la Dirección Provincial de Educación Permanente de Jóvenes y Adultos, Ministerio de Educación de la Provincia de Santa Fe.

Coudannes, M. y Andelique, C. M. (2016). La enseñanza de la ciudadanía a partir de contenidos curriculares comunes. Un aporte a la investigación sobre la formación docente y los modos de vincularse a los contextos de la práctica. Revista de Educación, Año 7, No 9, 255-270. Recuperado de: http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ

Jodelet, D. (2011). Aportes del enfoque de las representaciones sociales al campo de la educación. Espacios en blanco. Revista de Educación vol. 21- Junio, pp. 133-154. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/3845/384539803006.pdf

López Facal, R. y Santidrián Arias, V. M. (2011). Los “conflictos sociales candentes” en el aula. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, No 69, pp. 8-20. Recuperado de: https://www.edu.xunta.gal/centros/cfrferrol/ aulavirtual/pluginfile.php/6238/mod_resource/content/0/Conflictos-RLF_VSA2011.pdf

Oller, M. (1999). Trabajar problemas sociales en el aula, una alternativa a la transversalidad. En García Santa María, T. (coord.) Un currículum de ciencias sociales para el siglo XXI: qué contenidos y para qué (pp. 123-129). Sevilla: Díada.

Núcleos Interdisciplinarios de Contenidos. La educación en acontecimientos (2016). Documento de Desarrollo Curricular para la Educación Primaria y Secundaria. Ministerio de Educación de la Provincia de Santa Fe. Recuperado de: https://plataformaeducativa.santafe.edu.ar/moodle/secciones/programa_destacado.php?id=98

Pagès, J. (1994). La didáctica de las Ciencias Sociales, el curriculum de historia y la formación del profesorado. Signos. Teoría y práctica de la educación 13, pp. 38-51. Recuperado de: https://historia1imagen.files.wordpress.

com/2011/10/pages-la-didactica-de-las-cs-sociales-el-curriculum-de-historia-y-la-formacion-de-profesorado.pdf

Pagès, J. y Sant, E. (2012). Las mujeres en la enseñanza de la historia. ¿Hasta cuándo serán invisibles? Cad. Pesq, Cdhis vol., 25, no 1, pp. 91-117. Recuperado de: https://www.academia.edu/2546569/Pag%C3%A8s_J._Sant_E._2012_._Las_mujeres_en_la_ense%C3%B1anza_de_la_Historia_hasta_cu%C3%A1ndo_ser%C3%A1n_invisibles_._Cadernos_de_Pesquisa_do_Cdhis_v._25_no_1_p._91_-_117

Palti, E. (2000). ¿Qué significa «enseñar a pensar históricamente»? Clío & Asociados. La historia enseñada, No 5, Universidad Nacional del Litoral y Universidad Nacional de la Plata, Santa Fe, pp. 27-42. Recuperado de: https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/1556/2470

Santisteban, A. (2010). La formación en competencias de pensamiento histórico”,en Clío & Asociados. La historia enseñada, N° 14, Universidad Nacional del Litoral y Universidad Nacional de la Plata, Santa Fe, pp. 34-56. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4019/pr.4019.pdf

Sugerencia de contenidos mínimos para EEMPA (2010). Dirección Provincial de Educación de Adultos. Ministerio de Educación de la Provincia de Santa Fe.

Villalón, G. y Pagès, J. (2013). ¿Quién protagoniza y cómo la historia escolar? La enseñanza de la historia de los otros y las otras en los textos de estudio de Historia de Chile de educación primaria. Clío & Asociados No 17, Universidad Nacional del Litoral y Universidad Nacional de la Plata, Santa Fe, pp. 119-136. Recuperado de: https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/4175/6331

Zenobi, V., Flouch, A. y González, V. (2016). Las representaciones sociales de la Geografía escolar: las voces de los estudiantes los profesores. Ponencia presentada en: Primeras Jornadas de la RedIEG. Universidad Nacional del Sur, Bahía Blanca, 9 al 10 de junio. Recuperado de: https://reddidacticageografia.files.wordpress.com/2016/06/zenobi-flouch-gonzc3a1lez.pdf