Psychopedagogical interventions with adolescents: demands and approaches

Authors

  • María Inés Barilá Centro Universitario Regional Zona Atlántica - Universidad Nacional del Comahue
  • Analisa Castillo Centro Universitario Regional Zona Atlántica - Universidad Nacional del Comahue
  • Paula Fuente TAE Escuela Secundaria. Modalidad de Educación Especial

Keywords:

Psycho pedagogical interventions, Technical equipment, Teens, Demands, State institutions

Abstract

This study was carried out mainly to investigate inquiries and reflections within the framework of ongoing and completed research, of interventions that are carried out from extension projects and in an institutional project, all psychopedagogical spaces of the Atlantic Zone Regional University Center (CURZA) of the National University of Comahue (UNComa). Its purpose is to deepen the knowledge and analysis of different psycho pedagogical interventions that are carried out by different technical teams in some state institutions that work with adolescents, in the Atlantic Zone of Río Negro Province. In particular, the place of demand and psycho-pedagogical approaches in the Technical Team of Secondary Education of the Atlantic Zone (Supervision of Sierra Grande), in the Technical Team of the Secretariat of Children, and in the Ministry of Children, and in the Ministry of Agriculture, and in the Ministry of Adolescence and Family - SENAF - (San Antonio Oeste headquarters) and in the Technical Team of the Office of Victim Assistance - OF. A.VI. - (First Judicial District- Viedma headquarters). The selection of these areas was based on the professional responsibilities defined in Provincial Law No. 4360 “On the Exercise of the Profession of Educational Psychology. Province of Río Negro”. The research was framed in the qualitative methodology, the data collection techniques were in-depth interviews, carried out with educational psychologists from the areas addressed and the analysis of documents: laws, resolutions, protocols and/or intervention devices that frame the Role of technical teams and educational psychologists in the aforementioned state institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barilá, María Inés. (2018) “Formación inicial. Intervenciones en clínica psicopedagógica, avatares y vicisitudes”. Soledad Vercellino y Aldo Ocampo González (Comp.) Ensayos críticos sobre Psicopedagogía en Latinoamérica. Chile: CELEI. pp. 215-231. https://www.celei.cl/wp-content/uploads/2019/05/Ensayos_críticos_Psicopedagogía_Latinoamerica_Mayo_2019.pdf

Barilá, María Inés et al. (2006) “La práctica docente con alumnos ¿con necesidades educativas especiales?” Praxis Educativa-año X, N° 10. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/issue/view/48

Brignoni, Susana. (2011) Lo en la educación social. http://reader.digitalbooks.pro/book/preview/28363/chap3.xhtml

Castro-Sardi, Ximena (ed.) (2020) Caso por caso: clínica y lazo social. Cali: Universidad Icesi. http://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/handle/10906/86172

Coriat, Elsa. (2006) El psicoanálisis en la clínica con niños pequeños con grandes problemas. CABA: Lazos.

Filidoro, Norma. (2011) “Ética y Psicopedagogía”. Revista Pilquen, Sección Psicopedagogía. Año XIII, Nº 7. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/290888

Filidoro, Norma et al (comp.). (2017) Pensar las prácticas educativas y psicopedagógicas.

CABA: Facultad de Filosofía y Letras UBA. http://publicaciones.filo.uba.ar/sites/publicaciones.filo.uba.ar/files/Pensar%20las%20pr%C3%A1cticas%20educativas%20y%20psicopedag%C3%B3gicas_interactivo_0.pdf

Filidoro, Norma et al (comp.) (2018) Miradas hacia la educación inclusiva.

CABA: Facultad de Filosofía y Letras UBA. http://publicaciones.filo.uba.ar/sites/publicaciones.filo.uba.ar/files/Miradas%20hacia%20la%20educaci%C3%B3n%20inclusiva_interactivo_0.pdf

Garay, Lucía. (2016) “Las prácticas psicopedagógicas ante los desafíos educativos de las nuevas infancias y nuevas juventudes”. Revista Pilquen. Sección Psicopedagógica. Vol. 13 Nº 2, 1-9. http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/psico/article/view/1507.

Greco María Beatriz et al. (2014) Los equipos de orientación en el sistema educativo. La dimensión institucional de la intervención. CABA: Ministerio de Educación de la Nación. http://repositoriorecursos-download.educ.ar/repositorio/Download/file?file_id=3d823c14-8d1d-48ab-bf81-b58fee28b2cc.

Janin, Beatriz. (2005) “Los padres, el niño y el analista: encuentros y desencuentros”. Cuestiones de infancia, 9, 15-32. http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/204.

Janin, Beatriz. (2009) “La violencia en la estructuración subjetiva”. Cuestiones de infancia, 13, 15-33. http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/442.

Mannoni, Maud. (1987) La primera entrevista con el psicoanalista. Buenos Aires: Gedisa.

Müller, Marina. (1990) Aprender para ser. Buenos Aires: Bonum

Punta Rodulfo, Marisa. (1990) Movimientos de Apertura. Diarios clínicos 1, psicosis en la infancia. Buenos Aires: Lugar.

Rojas Álvarez, Gloria. (2019) “Escucha y conversación: un acercamiento desde las voces de maestros” [Tesis de posgrado, Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación]. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1753/te.1753.pdf

Stolkiner, Alicia (abril de 1999). “La Interdisciplina: entre la epistemología y las prácticas”. El campo psi. http://campopsi.com.ar/lecturas/stolkiner.htm

Stolkiner, Alicia (7- 8 de octubre de 2005). Interdisciplina y Salud Mental [Conferencia]. IX Jornadas Nacionales de Salud Mental. I Jornadas Provinciales de Psicología, Salud Mental y Mundialización: Estrategias posibles en la Argentina de hoy, Posadas, Misiones, Argentina. https://www.psi.uba.ar/academica/carrerasdegrado/psicologia/sitios_catedras/obligatorias/066_salud2/material/unidad1/subunidad_1_3/stolkiner_interdisciplina_salud_mental. pdf

Torregrosa, Gabriela. (1997) “Abuso sexual infantil: caso Jimena”. Cuestiones de infancia, 2, 47- 54. http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/433.

Velázquez, Diego y Casabella, Florencia. (2019) “Transferencias en plural”. El Sigma.com. https://www.elsigma.com/educacion/transferencias-en-plural/13612

Zelmanovich, Perla. (2009) “La formación de educadores bajo una modalidad virtual: abordaje de un falso dilema”. ETD. Educação Temática Digital, 10(2), pp.291-309. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-71899

Published

2024-06-30

How to Cite

Barilá, M. I. ., Castillo, A., & Fuente, P. (2024). Psychopedagogical interventions with adolescents: demands and approaches. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 21(1), 35–60. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/5410