Remade tutorial policy: contexts and relationships to think about educational word at the university

Authors

  • Lucía Petrelli Instituto de Estudios Sociales en Contextos de Desigualdades - Universidad de José C. Paz.

Keywords:

Educational work, University tutorials, Policy, Etnographic work.

Abstract

This article presents an analytical description of the development of the Workshop of Methodology of Studying. This workshop is one of the forms of tutorials at the National University of José C. Paz. Based on an etnographic stand and a conception of policies as a historic everyday process, the work documents interaction both among students themselves and between them and the educational tutor. At the same time, it registers atmospheres while activities are accomplished and ways by which the tutor elicits student working with the contents. The research was carried out from an etnographical stand, with participant observation as the main methodological strategy and anthropological interviews in a lower degree. The article shows the way the tutor elicits student working by putting herself as someone who, just as expected from the attendants, had to get trained with techniques and tools to approach academic texts. At the same time, the author puts forward that this way of working is structured on relationships developed between students and tutor that go beyond the scope of the workshop. From a deeply relational conception of educational work, the tutor should be active not only as concerns the workshop itself: by sharing other spaces with her students she can get to know certain situations allowing her to advise them to attend other spaces offered by the university, according to the particular need she might discover in each student. A situational production of commitments additionally results from this dynamic. Therefore the article puts emphasis on the need of keeping on documenting everyday doing of the actors taking part in this process, by carefully registering all kinds of practices, without getting them invisible under “screen practices” (Lahire, 2006). In short, the question is understanding policies and different ways of tutorials as “living process” (Fernández Alvarez, Garztañaga y Quirós, 2017).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucía Petrelli, Instituto de Estudios Sociales en Contextos de Desigualdades - Universidad de José C. Paz.

Lucía Petrelli es Doctora por la Universidad de Buenos Aires (área Antropología Social) y también Licenciada y Profesora en Ciencias Antropológicas por la misma Universidad. Actualmente es Investigadora del IESCODE-UNPAZ y Profesora Asociada regular en la carrera de Trabajo Social de la misma universidad. En posgrado ha dictado seminarios en las Maestrías de Antropología Social y de Psicología Educacional de la UBA. Co-dirige el proyecto “Nuevas universidades y procesos de regulación estatal: trayectorias y modos de vida de jóvenes estudiantes, docentes y graduados de la UNPAZ”, en el IESCODE-UNPAZ. Sus temáticas principales de investigación se centran en el trabajo docente, las trayectorias de profesores y profesoras, las políticas y presencias estatales y su incidencia en el trabajo cotidiano de enseñanza. Ha publicado capítulos en libros y artículos en revistas nacionales e internacionales.

References

Achilli, E.L. Investigar en antropología social: los desafíos de transmitir un oficio. Rosario: Laborde Editor. 2005.

Cambours de Donini, A., Iglesias, A. y Muiños de Britos, S.M. La tutoría en la Universidad: una estrategia para la retención de los estudiantes. Congreso CLABES. 2011. Disponible en: https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/853

Capelari, M. Las configuraciones del rol del tutor en la universidad argentina: aportes para reflexionar acerca de los significados que se construyen sobre el fracaso educativo en la educación superior. En: Revista Iberoamericana de Educación. 2009. Disponible en: https://rieoei.org/historico/deloslectores/3110Capelari.pdf

Capelari, M. y Erausquin, C. Las configuraciones del rol del tutor en la universidad en la Argentina: contribuciones para su estudio a partir de la definición de categorías de análisis. Jornadas Nacionales de Tutoría y Orientación en Educación Superior. Universidad Juan Agustín Maza. Mendoza. 2007. Disponible en: https://www.aacademica.org/cristina.erausquin/159.pdf

Fernández, M. y Barbagallo, L. Tutoría académica: otra forma de enseñanza. En: Cadernos de Pesquisa v. 47 pg.1314-1324. 2017. Disponible en: http://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1314.pdf

Fernández Álvarez, M.I.; Gaztañaga, J. y Quirós, J. La política como proceso vivo: diálogos etnográficos y un experimento de encuentro conceptual. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, vol. LXII, num.231. 2017. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/421/42152785011.pdf

Garcia de Fanelli. Inclusión social en la Educación Superior Argentina: indicadores y políticas en torno al acceso y a la graduación. 2014. Disponible en: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php ?script=sci_arttext&pid=S1688-746820140 00200007

Guber, R. La etnografía. Método, campo y reflexividad. Buenos Aires: Editorial Norma. 2001.

Lahire, B. El espíritu sociológico. Buenos Aires: Manantial. 2006.

Mercado, R. Los saberes docentes como construcción social. La enseñanza centrada en los niños. México: Fondo de Cultura Económica. 2002.

Petrelli, L. y Cabrera, V. La política como método de investigación: las tutorías como analizador de relaciones y regulaciones en la vida universitaria. En Revista Argentina de Educación Superior 11, UNTREF, 2019. http://www.revistaraes.net/revistas/raes19_art4.pdf

Petrelli, L. y Neufeld, MR. La materialidad de los jardines de infantes como productora de experiencias: usos de la diversidad y relaciones de desigualdad. En Cuadernos de Antropología Social 45. Instituto de Ciencias Antropológicas, FFyL, UBA. 2017. http://www.scielo.org.ar/pdf/cas/n45/n45a08.pdf

Petrelli, L. Sobre el trabajo docente. Sujetos, instituciones y experiencia. Editorial Académica Española. 2013.

Rockwell, E. “El trabajo docente hoy: nuevas huellas, bardas y veredas”. En XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. Consejo Mexicano de Investigación Educativa. 2013.

Rockwell, E. y Mercado, R. “La práctica docente y la formación de maestros”. En E. Rockwell y R. Mercado (coords.), La escuela, lugar de trabajo docente. México: DIE-CINVESTAV. 1990.

Published

2020-06-30

How to Cite

Petrelli, L. (2020). Remade tutorial policy: contexts and relationships to think about educational word at the university. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 17(1), 61–69. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/2677

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.