Epistemological analysis and construction of the object of study of the Psychopedagogy

Authors

  • Javiera Fernanda Carrasco Cursach Universidad Tecnológica de Chile INACAP

Keywords:

Psychopedagogy, Epistemology, Methodology, Object of study, Learning

Abstract

The present work corresponds to a study of epistemological character that aims to determine the object of study of the Psychopedagogy from a methodological construction, which arises from the epistemological reflection of the dimensions for the construction of the object of study of the scientific investigations raised by Samaja and complemented by the work of Barriga and Henríquez called UA (unit of analysis), UO (unit of observation) and UI (unit of information). The analysis carried out allows us to determine three matrices that are constructing the object of study, which ends up emerging from the interrelation of the dimensions associated with human learning and psychopedagogical praxis. The construction of the object of study presented, also allows to make a conceptual proposal of learning and a paradigmatic restructuring in terms of psycho-pedagogical and Psycho-pedagogical identity, delivering delimitations that allow to expand the notions and demolish traditional conceptions about it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, M. y Bisquerra, R. “Concepto de modelo en orientación y tipología”. En AIDIPE (Comp.), Actas del VIII Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa. Sevilla: Universidad de Sevilla, 1997. pp. 22-25.

Barriga, O; Henríquez, G. “La relación Unidad de Análisis-Unidad de Observación-Unidad de Información: Una ampliación de la noción de la Matriz de Datos propuesta por Samaja”. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social. Nº1. Año 1. 2011. Argentina. ISSN 1853-6190, pp. 61 – 69.

Careaga, R. Desafíos y Dilemas de la Psicopedagogía. Santiago: Bravo y Allende Editores.1995.

Careaga, R. Psicopedagogía: Una disciplina del aprendizaje. Santiago: Bravo y Allende Editores. 2010.

Mora, E. Acontecer Psicopedagógico 3. Buenos Aires: CLP Ediciones. 2008.

Ortiz, E. y Mariño, M. “Una comprensión epistemológica de la psicopedagogía” Cinta Moebio 2014. 49: 22-30. Recuperado de: www.moebio.uchile.cl/49/ortiz.html

Samaja, J. Epistemología y Metodología: elementos para una teoría de la investigación científica. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires. 2004.

Schutz, A. El problema de la realidad social. Buenos Aires: Amorrortu Editores.1962.

Visca, J. Clínica Psicopedagógica: epistemología convergente. Buenos Aires: Visca & Visca. 2008.

Published

2018-12-28

How to Cite

Carrasco Cursach, J. F. (2018). Epistemological analysis and construction of the object of study of the Psychopedagogy. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 15(2), 37–42. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/2172

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.