Pedagogical and curricular innovation for social inclusion in Higher Education

Authors

  • Sandra Acevedo Zapata Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD)

Keywords:

Curriculum, Inclusion, Subjectivity, Biopraxis, Dialogicity, Flexibility.

Abstract

From a pedagogical perspective, the curricular processes of two universities have been taken as the axis of reflection, with the purpose of understanding how to approach the social inclusion of diverse populations in and from higher education institutions. For this, a methodology of reflection in the action and documentary analysis has been implemented, based on experiences lived in processes of innovation and curricular flexibility in the National Open and Distance University and in the Pilot University of Colombia. The fruit of this reflection is shared, through the elements found as necessary to achieve inclusion, these are: the curricular relevance to the demands of the complex context and respond to the needs of the subjects. In the same sense, response alternatives are identified in the curricular processes, such as the implementation of freedom practices, the experience of communication and dialogicity in the pedagogical relationship, the configuration of flexibility as

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo Zapata, S. “Reflexiones éticas sobre gestión de la diversidad en educación superior inclusiva” en Revista Praxis & Saber. Vol. 7, Nº 15 (2016): Formación de maestros. UPTC. Tunja, 2016.

Acevedo Zapata, S. “Perspectivas necesarias sobre educación superior inclusiva con tecnologías de la comunicación en la formación de jóvenes” en A. Álvaro y R. Rubio (coords.) Generación 2020. Madrid: Revista del Instituto de la Juventud - INJUVE. Madrid. (2015)

Acevedo Zapata, S. “La formación de profesionales desde la reflexión en la acción con elementos fundamentales de la pedagogía crítica” en Revista de Investigaciones UNAD. Vol. 14 Nº 1. Enero - Junio de 2015. Bogotá.

Celis, J. y Gómez, V. “Factores de innovación curricular y académica en la educación superior” en Revista ieRed: Revista Electrónica de la Red de Investigación Educativa [en línea]. Vol.1, No.2 (Enero-Junio de 2005) Disponible en Internet: <http://revista.iered.org>. ISSN 1794-8061

Díaz Barriga, F. Desarrollo del currículo e innovación en Perfiles Educativos Vol. XXVII núm. 107, 2005: 57-84.

Foucault, M. Tecnologías del yo. Pensamiento contemporáneo. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S.A., 1990.

Gimeno, S. El currículo: una reflexión sobre la práctica, Madrid, Morata, 1991.

Giroux, H. y Flechas, R. Igualdad educativa y diferencia cultural. Barcelona: Editorial El Roure, 1994.

Gómez, J, Gómez, P. Los Programas de Diversificación Curricular. Desde la fundamentación normativa a la aplicación en el aula. Madrid: Editorial EOS,2000.

Honneth, A. La lucha por el reconocimiento. Barcelona: Grijabo Mondadori, 1999, en http://revistacomunicologia.org/index.php?option=com_content&task=view&id=61&Itemid=97

Maturana, H. Configuraciones. Santiago: Instituto Matríztica, 2013.

Maturana, H. y Varela, F. El árbol del conocimiento. Buenos Aires: Lumen, 2003.

Montoya, M. “Conversaciones con Mario Kaplún: Cincuenta años pariendo un interlocutor autónomo”. Texto publicado en la Revista Comunicologí@: indicios y conjeturas, Publicación Electrónica del Departamento de Comunicación de la Universidad Iberoamericana Ciudad de México, Primera Época, Número 2, Otoño 2004. Disponible en: http://educomunicacion.es/figuraspedagogia/0_mario_kaplun.htm

Ortiz, A. “Enseñanza, aprendizaje y evaluación: una configuración tríadica”. Revista Tecne, Episteme y Didaxis. Universidad Nacional. No. 37, 2015, enero-junio, pp. 87-108. ISSN 0121-3814 para el formato impreso. ISSN 2323-0126 para el formato WEB-Online (DOI: 10.17227/01213814.37ted87.108)

Ortiz, A. “Currículo en la universidad. Hacia una educación superior de excelencia”. KLASSE 2016. ISBN: 978-958-5910-78-2

Panqueva, J. Proceso de flexibilización curricular. Bogotá: Universidad Piloto de Colombia, 2003.

Pinar, W. La teoría del currículo, Madrid: Editorial Narcea. 2015.

Pinar, W. “La reconstrucción subjetiva y social a través del conocimiento académico y las experiencias vividas”

Salmi, J. “La Educación Superior en un punto decisivo” en Orozco, L. E. (Compilador) Educación Superior. Desafío Global y Respuesta Nacional. Bogotá: U de los Andes, 2001.

Schön, D. La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Editorial Paidós Ibérica, 1992.

Wang, H. La llamada desde el extranjero en un viaje a casa: Plan de estudios en un tercer espacio. Nueva York: Peter Lang, 2004.

Published

2018-01-03

How to Cite

Acevedo Zapata, S. (2018). Pedagogical and curricular innovation for social inclusion in Higher Education. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 14(2), 50–60. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/1800