“To them, I am father and mother”. Responsibilities on children’s education in monoparental situation

Authors

Keywords:

Monoparentality, Adult responsibilities, Fathers and mothers, Children’s education, Historic-ethnographic approach.

Abstract

This article discusses the production of adult responsibilities regarding children’s education and schooling, focusing on the specific situation of monoparental families and the representations on them. Thus, this topic is contextualized in relation to the contemporary modes of attribution of responsibilities to mothers and fathers concerning their children are schooling processes, and the implications of such modes for monoparental families. Moreover, we analyze the everyday practices and meanings that take place in monoparental families relating to children’s education. The empirical referents that allow this analysis come from the fieldwork carried out in different stages of research, developed from a historical-ethnographic approach, in different places of the Metropolitan Area of Buenos Aires City between 1999 and the present.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achilli, Elena. Investigar en Antropología Social. Los desafíos de transmitir un oficio. Rosario: Laborde Editor. 2005.

Almeda Saramanch, Elisabet y Di Nella, Dino. “Hacia un enfoque integral de la monoparentalidad”. Elisabet Almeda Saramanch y Dino Di Nella (Eds.). Introducción a las familias monoparentales. Barcelona: Copalqui Editorial. 2014, pp. 27-40.

Cerletti, Laura. “Del presente a los años 60: representaciones y regulaciones sobre la vida familiar y la educación infantil en Argentina”. Revista de Antropología Social [Universidad Complutense de Madrid]: 2015, 24: 349-374.

Cerletti, Laura. Familias y escuelas. Tramas de una relación compleja. Buenos Aires: Biblos. 2014.

Cerletti, Laura. Las familias, ¿un problema escolar? Sobre la socialización escolar infantil. Buenos Aires: Noveduc. 2006.

Cerletti, Laura y Gessaghi, Victoria. “¿Niños pobres? ¿Niños ricos? Discusiones sobre las representaciones y regulaciones de la vida familiar en torno a la escolaridad infantil”. Gabriela Novaro, Laura Santillán, Ana Padawer y Laura Cerletti (Comps.) Niñez, regulaciones estatales y procesos de identificación: experiencias formativas en contextos de diversidad y desigualdad. Buenos Aires: Biblos. 2017, pp. 45-71.

Darré, Silvana. Maternidad y tecnologías de género. Buenos Aires: Katz. 2013.

Di Nella, Dino. “Familias monoparentales y responsabilidad parental. Un análisis sociojurídico”. Arxius de CièncesSocials [Universitat de València]: 2016, 34: 11-28.

Di Nella, Dino; Rulli, Mariana y Vercellino, Soledad. “Familias monoparentales y diversidad familiar en Río Negro. Un programa de investigación y transferencia para la construcción de una agenda local”. Sandra Obiol Francés y DinoDi Nella (Eds.) Familias Monoparentales en transformación. Monoparentalidades transformadoras. Barcelona: Copalqui Editorial. 2016, pp. 197-224.

Díaz de Rada, Ángel. “Las edades del delito”. Revista de Antropología Social [Universidad Complutense de Madrid]: 2003, 12: 261-286.

Levinson, Bradley y Holland, Dorothy. “The cultural production of the educated person. An introduction”. Bradley Levinson, Douglas Foley y Dorothy Holland (Eds.) The cultural production of the educated person. Albany: State University of New York Press. 1996, pp. 1-25.

Menéndez, Eduardo. La parte negada de la cultura. Relativismo, diferencias y racismo. Rosario: Prohistoria Ediciones. 2010.

Nari, Marcela. Políticas de maternidad y maternalismo político. Buenos Aires, 1890-1940. Buenos Aires: Biblos. 2004.

Neufeld, María Rosa. “Familias y escuelas: la perspectiva de la antropología Social”. Revista Ensayos y Experiencias: 2000, 3: 3-13.

Rockwell, Elsie. La experiencia etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós. 2009.

Santillán, Laura. Quiénes educan a los chicos. Infancia, trayectorias educativas y desigualdad. Buenos Aires: Biblos. 2012.

Published

2018-01-03

How to Cite

Cerletti, L. (2018). “To them, I am father and mother”. Responsibilities on children’s education in monoparental situation. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 14(2), 30–39. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/1798

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.