Construcción del Cuestionario de Percepción Estudiantil del Estilo de Docencia (CPEED) para su administración en el contexto universitario

Main Article Content

Ailén Laura Rey
Ana Bogobello

Abstract

This study describes the construction and validation process of the Student Perception of Teaching Style Questionnaire (CPEED). By an instrumental design, it was designed a questionnaire to explore the teaching styles of university professors from the perspective of their students, based on scales of student perception of university teaching. The instrument was constructed considering its content validity, face validity according to experts as well as the validity linked to instrument comprehension. Furthermore, the reliability of the CPEED was calculated by its administration to a sample of 112 university students from the city of Rosario, Argentina, in 2022. The data were processed using Perfect Statistical Professional Presented (PSPP) software to perform descriptive statistics and reliability calculations. The results yielded high Cronbach's alpha and McDonald's omega coefficients, both on the overall scale and on its dimensions. Based on the analysis, it is concluded that the CPEED has a considerable internal consistency and it can contribute to a deeper analysis of university teaching practices by incorporating the student perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rey, A. L., & Bogobello, A. (2025). Construcción del Cuestionario de Percepción Estudiantil del Estilo de Docencia (CPEED) para su administración en el contexto universitario. Confluencia De Saberes. Revista De Educación Y Psicología, (12), 193–217. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/confluenciadesaberes/article/view/6236
Section
Dossier

References

Abello Camacho, D. M., Hernández Valbuena, C., y Hederich Martínez, C. (2011). Estilos de enseñanza en docentes universitarios, propuesta y validación de un modelo teórico e instrumental. Pedagogía y Saberes, 35. https://doi.org/10.17227/01212494.35pys141.153

Álvarez-Álvarez, C., Sánchez-Ruiz, L., Sarabia Cobo, C., y Montoya-del Corte, J. (2022). Validación de un cuestionario para la evaluación de la interacción en la enseñanza universitaria. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 20(1), 145–160. https://doi.org/10.4995/redu.2022.15918

Arias Gallegos, L. W., Galdos Rodríguez, D., y Canaza Ceballos, K. D. (2018). Estilos de enseñanza y autorregulación del aprendizaje en estudiantes de Educación de la Universidad Católica San Pablo. Revista de Estilos de Aprendizaje, 11(21), 85–109.

Borgobello, A., Sartori, M. y Sanjurjo, L. (2020). Entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje. Experiencias y expectativas de docentes universitarios de Rosario, Argentina. Espacios En Blanco. Revista de Educación, 1(30), 41-58.

Cabrera-Tenecela, P. (2023). Nueva organización de los diseños de investigación. South American Research Journal, 3(1), 37-51

Casas Anguita, J., Repullo Labrador, J. R., y Donado Campos, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Atención Primaria, 31(8), 527–538. https://doi.org/10.1016/s0212-6567(03)70728-8

Chiang Salgado, M. T., Díaz Larenas, C., y Rivas Aguilera, A. (2013). Un cuestionario de estilos de enseñanza para el docente de educación superior. Revista Lasallista de Investigación, 10(2), 62–68.

Cupani, M., Lorenzo-seva, U., Korzeniowski, C. G., y Azpilicueta, A. E. (2019). Elaboración de la versión breve del Cuestionario de Personalidad IPIP-Revisado: Control del sesgo de aquiescencia. Acta Colombiana de Psicología, 22(1), 248–260. https://doi.org/http://www.dx.doi.org/10.14718/ACP.2019.22.1.12

Domínguez Espinosa, A. D., Aguilera Mijares, S., Acosta Canales, T. T., Navarro Contreras, G., y Ruiz Paniagua, Z. (2012). La Deseabilidad Social Revalorada: Más que una Distorsión, una Necesidad de Aprobación Social. Acta de Investigación Psicológica - Psychological Research Records, 2(3), 808-825.

Espeleta Sibaja, A., y Rodríguez Rojas, O. (2018). Análisis factorial de correspondencias: Estudio en creencias y estilos de enseñanza en docentes de matemática. Revista Educación, 42(2), 598–628. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.28911

García, J., Aguilera, J., y Castillo, A. (2011). Guía técnica para la construcción de escalas de actitud. Odiseo, Revista Electrónica de Pedagogía., 8, 13.

González-Peitado, M. (2013). Los estilos de Enseñanza y aprendizaje como soporte de la actividad docente. Revista Estilos de Aprendizaje, 6(11), 51–70.

González-Peiteado, M., López-Castedo, A., y Pino-Juste, M. (2013). Análisis psicométrico de una escala sobre estilos de enseñanza (ESEE). Enseñanza y Teaching, 31, 181–198.

Hernández-Sampieri, R., y Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill.

Jiménez Ríos, E. (2019). Creencias de los profesores de educación superior sobre su práctica docente. UARICHA. Revista de Psicología, 16(37), 15–26.

Laudadío, J. (2012). Evaluación de estilos de enseñanza en la universidad: Estudio preliminar de las propiedades psicométricas del Cuestionario sobre la Orientación Docente del Profesor Universitario (CODPU). Interdisciplinaria, 29(1), 79–93.

Laudadío, J., y Mazzitelli, C. (2019). Formación del profesorado: Estilos de enseñanza y habilidades emocionales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(82), 853–869.

Lukas, J. F., Santiago, K., Etxeberria, J., y Lizasoain, L. (2014). Adaptación al espacio europeo de educación superior de un cuestionario de opinión del alumnado sobre la docencia de su profesorado. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 20(1). https://doi.org/10.7203/relieve.20.1.3812

Marsiglia-Fuentes, R. M., Llamas-Chávez, J., y Torregroza-Fuentes, E. (2020). Las estrategias de enseñanza y los estilos de aprendizaje una aproximación al caso de la licenciatura en educación de la Universidad de Cartagena (Colombia). Formacion Universitaria, 13(1), 27–34. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000100027

Mazón Ramírez, J., Martínez Stack, J., y Martínez González, A. (2009). La evaluación de la función docente mediante la opinión del estudiante. Un nuevo instrumento para nuevas dimensiones: COED. Revista de La Educación Superior, 38(149), 113-140.

Medina Gual, L., Martínez Cruz, V. I., e Iglesias Sobero, M. de las M. (2021). La Autoevaluación de Estilos de Enseñanza en Docentes de Educación Superior. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 14(1), 47-68. https://doi.org/10.15366/riee2021.14.1.003

Perochena González, P., Arteaga Martínez, B., Labatut Prtilho, M. E., y Martínez Abad, F. (2017). Adaptación y validación del cuestionario Estilos de Enseñanza (Portilho/Banas). Tendencias Pedagógicas, 30, 71-90.

Renés Arellano, P. (2018). Planteamiento de los estilos de enseñanza desde un enfoque cognitivo-constructivista. Tendencias Pedagógicas, 31(2018), 47–67. https://doi.org/10.15366/tp2018.31.002

Rey, A. L., y Borgobello, A. (2022). Revisión bibliográfica sobre prácticas docentes en universidades públicas argentinas. Praxis Educativa, 26(2), 1–24. https://doi.org/http://dx.doi.org/https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260211

Rojas-Jara, C., Díaz-Larenas, C., Vergara-Morales, J., Alarcón-Hernández, P., y Ortiz-Navarrete, M. (2016). Estilos de enseñanza y estilos de aprendizaje en educación superior: Análisis de las preferencias de estudiantes de Pedagogía en Inglés en tres universidades chilenas. Revista Electrónica Educare, 20(3), 1. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.7

Romero Díaz, T. (2014). Desempeño docente en la UNAN-Managua, Nicaragua. Revista Electrónica Actualidades Investigativas En Educación, 14(2), 1–28.

Souza, J. S. S. de, y Mascarenhas, N. do S. A. (2023). Estilos de ensino: definições, características e possibilidades para a formação docente. Revista Diálogo Educacional, 23(78), 1273–1289.

Ventura, A. C. (2013). La investigación sobre los estilos de enseñanza. Aportes para mejorar la didáctica de ciencias. Revista Digital de Investigación En Docencia Universitaria, 1(1), 9-18.

Yana, N., Abdco, H., Puño, G., y Alanoca, R. (2021). Estilos de enseñanza y desempeños académicos en educación universitaria. Revista Innova Educación, 3(4), 134–145.

Ynoub, R. (2015). Cuestión de Método: Aportes para una metodología crítica. Tomo I. Cengage Learning Editores.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.