The Educational Consulting spaces. An analysis from spaces materiality to school life

Main Article Content

Luciana Machado
Gisela Moschini

Abstract

This article aims to provide an analysis that allows us to think about Educational Consulting from the concept of school spaces, in articulation with the ways in which schools process different conflicts associated with school life. This research is framed in a qualitative approach, based on the comparative study of cases which addressed in two projects that were carried out in parallel (PISAC II and PIC 152). The analysis is based on interviews carried out in three public secondary schools in the city of Neuquén. Our study sought to identify tensions and relations between the materiality of the space - taking into account the location and the characteristics of the Educational Consultor office in each of the schools studied -, and the school life.


The methodological and conceptual approach recovers the contributions of the spatial turn, from which the notion of space as a container of social practices and as a given element is discussed. The analysis aims to show some aspects of the link between the school space and school life, understanding that some


of them are revealed in the definition that schools make about what they consider conflictive, and the mechanisms they put into operation to process it. These dimensions are fundamental to think about the configuration of the school order in relation to spaces, both in its materiality and in its symbolic construction

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Machado, L. ., & Moschini, G. (2024). The Educational Consulting spaces.: An analysis from spaces materiality to school life. Confluencia De Saberes. Revista De Educación Y Psicología, (9), 6–23. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/confluenciadesaberes/article/view/5029
Section
Artículos Científicos

References

Cabrera, R.; Serra, M.S. y Trlin, M. (coord.). (2014). Proyectando escuelas primarias no graduadas: Articulaciones pedagógicas y arquitectónicas en procesos educativos alternativos. Universidad Nacional del Litoral.

Caruso, M. y Dussel, I. (1996). De Sarmiento a los Simpsons. Cinco conceptos para pensar la educación contemporánea. Kapelusz.

Castro, A. y Serra, M. F. (2019). Espacio escolar y utopía universalizadora. Perfiles Educativos, 43(171), 178-195. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2021.171.59383

Castro, A.; Serra, M. S.; Machado, L.; Trlin, M. y Serra, J.C. (2022). Usos y apropiaciones del espacio escolar en escuelas secundarias urbanas en tres regiones argentinas [Ponencia]. IV Coloquio de Investigación Educativa en Argentina. Sociedad de Investigación y Enseñanza de Historia de la Educación (SAIEHE).

Chiurazzi, T. (2007). Arquitectura para la educación. Educación para la arquitectura. En R. Baquero, G. Diker y G. Frigerio (Comps.), Las formas de lo escolar (pp. 45-58). Del Estante.

Korinfeld, D. (2013). Transmisión y prácticas institucionales. En D. Korinfeld, D. Levy y S. Rascovan. Entre adolescentes y adultos en la escuela. Puntuaciones de época (pp. 51-67). Paidós.

Ley Nacional n.º 14.473 (1958). Estatuto del Docente. 27 de septiembre de 1958.

Ley Nacional n.º 26.892 (2013). Promoción de la Convivencia y el Abordaje de la Conflictividad social en las Instituciones Educativas. 11 de septiembre de 2013.

Litichever, L. (2013). De la disciplina a la convivencia. El Monitor, 31. Ministerio de Educación.

Lopez Yañez, J. (1997). El asesor como analista institucional. En C. M. Garcia y J. López Yañez. (Coord.), Asesoramiento Curricular organizacional en educación (pp. 62-80). Ariel.

Machado, L. (2013). Transmisiones: participación y ciudadanía en la escuela secundaria. En A. Hernández y S. Martinez (Coord.), Investigaciones en la escuela secundaria. Política y trabajo (pp. 217-244). Publifadecs.

Massey, D. (2005). La filosofía y la política de la espacialidad: algunas consideraciones. En L. Arfuch (Comp.), Pensar este tiempo. Espacios, afectos, pertenencias (pp. 101-127). Paidós.

Moschini, G. y Martínez, E. (2020). La regulación de los cuerpos en los acuerdos de convivencia de escuelas secundarias neuquinas. Entramados, Educación y Sociedad, 7(8), 106 -120. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/4560

Moschini, G (2023). Educación Sexual ¿integral? Un Estudio sobre Proyectos Escolares en Escuelas Secundarias Neuquinas [Tesis doctoral en etapa de evaluación]. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Nicastro, S. y Andreozzi, M. (2003). Asesoramiento pedagógico en acción. La novela del asesor. Paidós.

Proyecto de Investigación C124 (2020). Dispositivos de convivencia en escuelas secundarias neuquinas. Una mirada sobre modos de tramitación de los conflictos, producción de subjetividades y saberes en la configuración de dinámicas de inclusión-exclusión. Informe Final, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional del Comahue.

Resolución n.º 1172 de 2012. [Consejo Provincial de Educación de la Provincia de Neuquén] Confección de acuerdos escolares de convivencia. 5 de julio de 2012.

Resolución n° 1697 de 2015 [Consejo Provincial de Educación del Neuquén]. Conformación de la mesa curricular y a la construcción del diseño curricular. 14 de septiembre de 2015

Resolución n° 1463 de 2018. [Consejo Provincial de Educación del Neuquén]. Diseño Curricular Jurisdiccional nivel Secundario -ciclo básico común y enlace pedagógico interciclo. 24 de octubre de 2018.

Resolución n° 1381 de 2022. [Consejo Provincial de Educación del Neuquén]. Aprueba el documento Conocimientos y Saberes para el Ciclo Básico Común y enlace Pedagógico Interciclo. 4 de noviembre de 2022

Rubio, M. (2022). Custodiar el orden escolar. Las fronteras pedagógicas en el trabajo de asesoramiento. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 2(32), 8-20. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=384569922003

Rubio, M. y Martínez, E. (2019). El trabajo de asesoramiento pedagógico frente a los desafíos de la obligatoriedad de la escuela secundaria [Trabajo final integrador no publicado] Facultad de Ciencias de la educación, Universidad Nacional del Comahue.

Serra, M. S. (2018). Arquitectura escolar: ¿pedagogía silenciosa? Revista Crítica, 3(4), 36-43. https://issuu.com/psicologiaunr/docs/critica_iv_-_version_simple-lite

Vasilachis, I. (1993). Métodos cualitativos I. Los problemas teóricos epistemológicos. Centro Editor de América Latina.