The potential for failure. A path for reflection in teaching practice

Main Article Content

Juan C. Franco

Abstract

The article analyzes the work The Professor written by Frank McCourt, and which was published in 2006. The narration displays a multicolored kaleidoscope, intertwining multiple variables as central thematic nuclei in teacher training and performance in spaces that reveal the social conflict that the educational field is
going through before and today. Reading challenges us and impels us to question
ourselves in particular as teachers and even more so as teacher trainers: what motivates the subjects to choose the teaching career? Is the reason in question decisive in the exercise of the profession? What place does teacher training occupy in its performance? What model of teacher training does the reality of the classroom
demand? How does the teacher deal with the unpredictability of the classroom?
These questions strain our knowledge and modes of action by avoiding their crystallization; they arise from a perception enriched in dialogues, experiences  and readings formed from the conflicts. The text focuses on those situations that
McCourt faces in the classroom based on storytelling, an experience that allows him
to return to his childhood-adolescent past, scenes that become present and that enables the opening of other meeting, exchange, and listening spaces with the new generations. It is in the educational practice with vulnerable young people that it warns that what is received in teacher training is inadequate. This break is revealed
in the use of survival strategies that over time and filtered by reflective thinking will become true teaching strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Franco, J. C. (2024). The potential for failure. A path for reflection in teaching practice. Confluencia De Saberes. Revista De Educación Y Psicología, (9), 25–47. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/confluenciadesaberes/article/view/4873
Section
Ensayos

References

Allidieri, N. (2011). Estilo del docente y clima escolar. Su influencia en el bienestar emocional de los alumnos. Revista Novedades Educativas, (250), 16-19.

Bleichmar, S. (2008). El desmantelamiento de la subjetividad. Estallido del yo. Topia.

Falcón, M. (2003). Sujeto, cultura y educación. Ediciones del Sur.

Filloux, J. (1989). Sobre el concepto de transferencia en el campo pedagógico. En J. Filloux, M. P. Jiménez y R. Páez (Comps), Deseo, saber y transferencia (pp. 253-289). Siglo XXI.

Franco, J. (2015). El lugar de los procesos subjetivos en la formación y práctica de profesores de la UNLPam (Tesis doctoral). Facultad de Psicología, Universidad de San Luis.

Freud, S. (2005). Psicología del Colegial. En Obras Completas (Vol. XIII, pp. 243-250). Amorrourtu editores. (Obra original publicada en 1914)

Freud, S. (2010). Sobre la dinámica de la transferencia. En Obras Completas (Vol. XII, pp. 93-105). Amorrourtu editores. (Obra original publicada en 1912)

Galende, E. (1998). De un horizonte incierto. Psicoanálisis y Salud Mental en la sociedad mental. Paidós

Grassi, A. (2010). Adolescencia: reorganización y nuevos modelos de subjetividad. En A. Grassi y N. Córdova (Comps.), Entre niños, adolescentes y funciones parentales. Psicoanálisis e interdisciplina (pp. 29-44). Editorial Entreideas.

Korinfeld, D. (2013). Espacios e institucionales suficientemente subjetivados. En D. Korinfeld, D. Levy y S. Rascovan (Comps.), Entre adolescentes y adultos en la escuela. Puntuaciones de época (pp.97-122). Paidós.

McCourt, F. (2006). El profesor. Norma.

Makarenko, A. (1950). Poema Pedagógico. Editorial Raduga.

Nuñez, V. (2005). El vínculo educativo. En H. Tizio (Coord.), Reinventar el vínculo educativo. Aportaciones de la pedagogía Social y del psicoanálisis (pp. 19-47). Gedisa Editorial.

Pennac, D. (2008). Mal de escuela. Mondatori.

Schlemenson, S. (2014). Aprendizaje, subjetividad y procesos imaginativos. En S. Schlemenson y A. Martinez (Comps.), Aprendizaje y subjetividad. Diálogos entre psicoanálisis y el enfoque sociocultural (pp. 21-33). EUDEBA.

Tizio, H. (2005). Reinventar el vínculo educativo: aportaciones de la Pedagogía social y del psicoanálisis. Gedisa Editorial.

Zelmanovich, P. (2013). Las paradojas de la inclusión en la escuela media a partir de una lectura de la posición de los docentes en el vínculo educativo. Aportes del psicoanálisis a la investigación del malestar en las prácticas socio-educativas (Tesis Doctoral). FLACSO.

Zelmanovich, P y Minichelli, M. (Comps.) (2020). Resistidas y desafiadas. Las prácticas en instituciones. Entre demandas, legalidades y discursos. FLACSO.