Huellas y marcas para pensar la historia regulada en Córdoba

Main Article Content

Nancy Aquino
Susana Ferreyra

Abstract

We present here the analysis of History Programs of High School High Schools (CBU - Unified Basic Cycle - and Specialization Cycle) in the city of Córdoba. Specialization Cycle) of the city of Córdoba. The program, as a text, shows teachers' decisions that place it as a curricular agent. as a curricular agent. We understand it as a teaching proposal and, in itself, a process of selection of relevant contents to be socially transmitted. of relevant contents to be socially transmitted, which, therefore, participates in the invention therefore, participates in the invention of a tradition. A process in which are present, on the one hand, what has been established by the competent competent bodies at the ministerial level -regulated history- from the official recontextualizing from the official recontextualizing field, and from the pedagogical recontextualizing recontextualizing pedagogical field (Bernstein, 1998). And, on the other hand the trajectories of teacher training, the institutional conditions and the institutional conditions and the interrelationships that are expected to occur in the classroom. expected to occur in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aquino, N., & Ferreyra, S. (2022). Huellas y marcas para pensar la historia regulada en Córdoba. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (7), 153–174. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3887
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS
Author Biographies

Nancy Aquino, Universidad Nacional de Córdoba

Profesora Asistente,“Práctica docente y residencia (Sem.Taller)”, ,Facultad de Filosofìa y Humanidades,UNC.

Susana Ferreyra, Universidad Nacional de Córdoba

Susana Ferreyra, Profesora Adjunta “Práctica docente y residencia (Sem. Taller)”. Facultad de Filosofìa y
Humanidades,UNC.

References

BENEJAM, Pilar y PAGÉS, Joan (coord.): (1997) Enseñar y aprender Ciencias Sociales. Horsori. Barcelona.

BERNSTEIN,B. (1993) La estructura del discurso pedagógico. Clases, códigos y control (Vol .IV).Ed.Morata. Madrid.

CUESTA FERNÁNDEZ, R.:(1997) Sociogénesis de una disciplina escolar: la Historia. Ediciones Pomares-Corredor. Barcelona

EDELSTEIN, Gloria, CORIA, Adela:(1994) Imágenes e imaginación. Ed. Kapelusz. Buenos Aires.

EDELSTEIN, Gloria, AGUIAR, Liliana (comps), (2004),, Formación docente y Reforma. Un análisis de caso en la Jurisdicción Córdoba, Editorial Brujas, Córdoba.

GONZÁLEZ MUÑOZ, María, (1996), La enseñanza de la historia en el nivel medio. Marcial Pons Ediciones Jurídicas y Sociales. Madrid.

GOODSON, I.F. (1995) Historia del curriculum. La construcción social de las disciplinas escolares. Ed. Pomares-Corredor. Barcelona.

GVIRTZ, S. y otros: (1998) El ABC de la tarea docente: currículo y enseñanza. Edit. Aique. Buenos Aires.

HARGREAVES, A. (1996): Profesorado, cultura y posmodernidad, Morata, Madrid.

MARTINEZ BOOM, NARODOWSKI, M., compiladores (1997): Escuela, historia y poder. Miradas desde Latinoamérica. Novedades Educativas, Buenos Aires.

MERCHAN IGLESIAS F.J. El estudio de la clase de historia como campo de producción del currículo. En Enseñanza de las Ciencias Sociales Nro.1:41-54

NOSIGLIA, M y otros (2000) La Reforma Educativa Argentina de los 90 en el marco del ajuste estructural. En: OSZLAK O.: (2000) Estado y sociedad. Eudeba. Buenos Aires.

POPKEWITZ, T.S. (comp.) (2000) El desafío de Foucault. Pomares, Barcelona.

POPKEWITZ, T.S. (1998) Los discursos redentores de las ciencias de la educación. Publicaciones M:C:E:P., Sevilla.

TERIGI, Flavia (1999) Curriculum, itinerarios para aprehender un territorio. Buenos Aires, Santillana.

Similar Articles

<< < 22 23 24 25 26 27 28 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.