Enseñanza de la Historia y Socialización Política
Main Article Content
Abstract
The article is part of an investigation conducted in the city of Neuquén in northern Patagonia, Argentina and accounts for some hallmarks of the disciplinary code of history (Fernandez Cuesta, 1997). It is a qualitative study which seeks to recover log-ical contexts and subjects to look into the practices of the teaching of history and recognizes the modality in the case study (Stake,1998). It explores the discourse of teachers who taught history in the city. Data were built in depth interviews with teachers and professors of history, survey and analysis of educational documents: Ministerial documents, curricula, school records and documents professorial. Triangulation of data was based on the interviews, the analytical categories that emerged from interviews also were also triangulated with educational documents produced by local education authorities and/or national documentation prepared by the teachers. Finally the whole information produced in the corpus was crossed in order to find permanence and change in history teaching Neuquén
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Reseñas de Enseñanza de la Historia distribuye sus contenidos bajo la licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Usted es libre de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia.
References
BOURDIEU, P. (1997) Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo XXI, Madrid.
BOURDIEU, P. (1993) La institución imaginaria de la sociedad. Volumen 2: El imaginario social y la institución. Tusquets Editores. Buenos Aires.
CASTORIADIS, C. (1990): El mundo fragmentado. Altamira, Buenos Aires.
COHEN, L.; MANION, L. (1990) Métodos de investigación educativa. Editorial La Muralla S.A. Madrid.
CUESTA BUSTILLO, J (2007) “Memorias comparadas de la dictadura, en las transiciones y democracias de Argentina y Chile”. En: VII Congreso Argentino Chileno de Estudios Históricos e Integración Cultural. UNSalta.
CUESTA FERNÁNDEZ, R. (1997) Sociogénesis de una disciplina escolar: la Historia. Pomares Corredor. Barcelona.
DOSSE, F (1998) La historia en migajas. De “Annales” a la nueva historia” Edicions Alfons el Magnanim.
DOSSE, F (2003) La historia. Conceptos y escrituras. Nueva Visión. Buenos Aires.
FUNES, A. (2008) “La historia reciente/presente en clave pedagógica”. En: JARA, M (comp) (2008) Enseñanza de la historia. Debates y Propuestas. Educo. Editorial de la Universidad Nacional del Comahue Neuquén.
GIDDENS, A (1994): Consecuencias de la modernidad. Alianza. Madrid.
GOETZ, J. P.; LECOMPTE, M.D. (1988) Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Morata. Madrid.
GÓMEZ JARA, F.; PÉREZ, N. (1997) El diseño de la investigación social. Fontamara ediciones. México.
JAY, M. (2003) Campos de fuerza. Entre la historia intelectual y la crítica cultural. Paidós. Buenos Aires.
PAGÉS, J. (2001) “¿Hacia dónde va la enseñanza de la Historia y de las Ciencias Sociales? Apuntes para la comprensión de un debate. En ESTANY, A.; IZQUIERDO, M.; SELLÉS, M. A. (ed.): Éndoxa. Ciencia y Educación. Series filosóficas 14. UNED. Facultad de Filosofía.
PETRUCCELLI, A. (2005) Docentes y Piqueteros. De la huelga de ATEN a la pueblada de Cutral Có. El Cielo por Asalto. Buenos Aires.
RICOEUR, P. (2004) La memoria, la historia, el olvido Buenos Aires Fondo de Cultura Económica.
ROCKWELL, E.; MERCADO, R 1986. La escuela, lugar de trabajo docente. Descripciones y debates. Cuadernos de Educación. DIE. México.
ROZADA MARTINEZ, J. (1997): Formarse como profesor. Akal. Madrid.
SALEME, M. (1997) Decires. Navaja Editor. Córdoba.
SALTO, V. (2008) “Por qué y para qué enseñar los derechos humanos en Argentina”. En: JARA, M. (comp) Enseñanza de la historia. Debates y Propuestas. Educo Editorial de la Universidad Nacional del Comahue. Neuquén.
SIEDE, I. (2007) La educación política. Ensayos sobre ética y ciudadanía en la escuela. Paidós. Buenos Aires.
STAKE, R. E. (1998) Investigación con estudio de caso. Morata, Madrid.
STRAUSS, A; CORBIN, J. (2002) Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial: Universidad de Antioquia.
TAYLOR, S. J. y BOGDAN, R. (1996) Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Paidós. Barcelona.