¿Quiénes son los estudiantes de Historia? Un estudio de caso

Main Article Content

Susana Ferreyra

Abstract

Every year, almost three hundred students try to be admitted to study History at the College of Philosophy and Humanities, at the National University of Cordoba. They come from diverse high schools where they studied different orientations; they come from our state, and from neighbor states. Among them, probably, there are some who are more interested in obtaining the degree to become high school and third level teachers; and some are more interested in getting the degree to become researchers. Nonetheless, most likely the majority will try to do both careers at the same time. Who are these students? Where are they from? What is their background? How many of them really graduate to become teachers, and how many graduate to become researchers? What did they think about their career, and about their practice before they entered the University? Did they wanted to become teachers, researchers, or both? How do they reinterpret their background once at the School of History? What ideas, expectations, and perceptions do they have about their future activity? Our research is about how these students construct these representations about the career, and when, during their school experience, they make key options about their profession if these options really exist. This article presents a progress report of our research3 about these topics

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ferreyra, S. (2022). ¿Quiénes son los estudiantes de Historia? Un estudio de caso. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (9), 109–124. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3799
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS
Author Biography

Susana Ferreyra, Universidad Nacional de Córdoba

Profesora Adjunta a cargo del área Historia, de la Cátedra Seminario Taller de Práctica Docente y Residencia, del Profesorado de la Escuela de Ciencias de la Educación, Facultad de Filosofía y Humanidades, U. N. Córdoba.

References

BELTRÁN LLAVADOR, Francisco (1995) Desregulación escolar, organización y curriculum. Volver a pensar la educación. Edit. Morata. Madrid.

BOURDIEU, P.:( 1987) La Distinción. Edit. Taurus. Buenos Aires

BOURDIEU, P. :(1997) Razones Prácticas. Edit. Anagrama. Barcelona.

BOURDIEU, P.: (1999) Contrafuegos. Anagrama. Barcelona.

BOURDIEU, P.: (2005) Capital Cultural, Escuela y espacio social. Edit. Siglo XXI. Buenos Aires.

BOURDIEU, P.:(2007) El sentido práctico. Edit. Siglo XXI. Buenos Aires. (1era. Edición 1980. París. Le Minuit.)

BOURDIEU, P.:(2008) Homo Academicus. Edit. Siglo XXI. Buenos Aires. (1era. Edición 1980. París. Le Minuit.)

BOURDIEU, P.: (2005) Capital Cultural, Escuela y espacio social. Edit. Siglo XXI. Buenos Aires.

BOURDIEU P. Y PASSERON J.C.: (2006) Los herederos: los estudiantes y la cultura. Edit. Siglo XXI. Buenos Aires. (1era. Edición 1964. París. Le Minuit.)

BOURDIEU P., CHAMBOREDON J.C. Y PASSERON J.: (1975) El oficio del sociólogo. Siglo XXI. México.

CHARTIER, R.:(1996) Escribir las prácticas. Edic. Manantial. Buenos Aires.

DE CERTEAU, M.: (1999) La cultura en plural. Edit. Nueva Visión. Buenos Aires.

DIKER, G. Y TERIGI F.:(1997) La formación de maestros y profesores: hoja de ruta. Paidós. Buenos Aires.

FOLLARI, R.: (1992) Práctica educativa y rol docente. Edit. Aique. Buenos Aires.

Garay, L.: (1996) Análisis institucional de la educación y sus organizaciones. Mimeo. U.N.C.

GARCÍA SALORD, S. (comp). (2000) ¿Cómo llegué a ser quien soy? Una exploración sobre historias de vida. Ediciones del C.E.A. U.N. Córdoba.

GEERTZ, C.: (1994) Conocimiento local. Edit. Paidós. Buenos Aires.

HARGREAVES, D.: (1996) Profesorado, cultura y postmodernidad. Morata. Madrid. Informe Comisión s/ Resol. 1038. Septiembre 1997. F.F. y H. (U.N.C.). Mimeo.

JULIÁ, D.: (1995) La cultura escolar como objeto histórico. En: González E. y Otra (comps.): Historia de las universidades modernas en Hispanoamérica: métodos y fuentes. México. U.N.A.M.

PÉREZ GÓMEZ, A.: (1995) La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Edit. Morata SL. Madrid.

SANTOS GUERRA, M. A.: (1996) Entre bastidores. El lado oculto de la organización escolar. Edic. Aljibe. Madrid. 1996.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.