Los actos patrios en la escuela secundaria y la construcción de identidades
Main Article Content
Abstract
The purpose of this work is to analyze a group of recital school celebrations to explore how it is linked the classic way to create identity and citizenship. For almost a hundred years the recital school celebration transmitted a patriotic national identity, the concern today is to observe in which level those celebrations host other identity elements that impacts different dimensions (like Buenos Aires province, or Latin-American identity ) and other values (such as supporting democracy, the human rights respect, environmental damage) as well as to explore if they involve new analysis and interpretation over the national heterogeneity, experience and situation. The work will show premises of the changes occur in the recital school celebrations as well as the content that the speeches deliver and the new sense that seem to show in school life.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Reseñas de Enseñanza de la Historia distribuye sus contenidos bajo la licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Usted es libre de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia.
References
ANDERSON, B. (1991). Comunidades imaginadas. Madrid: F.C.E.
AMUCHÁSTEGUI, M., CARLI, S., KAROL, M. y LEZCANO, A. (1999). De la familia a la escuela. Buenos Aires: Santillana.
AMUCHÁSTEGUI, M. (2000). El orden escolar y sus rituales. En Gvirtz, S. (comp.). Textos para repensar el día a día escolar. (pp. 59-78). Buenos Aires: Santillana.
BERTONI, L. (2001). Patriotas, cosmopolitas y nacionalistas. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
CARRETERO, ROSA y FERNÁNDEZ GONZÁLEZ. (2006). Enseñanza de la historia y memoria colectiva. Buenos Aires: Paidós.
ELIEZER, M. (2006). La nación en la escuela. Un análisis de los actos escolares en contexto de crisis. Tesis de maestría, Escuela de Educación, Universidad de San Andrés.
FINOCCHIO, S. (2010). Nación ¿algo para recordar? ¿Algo para celebrar? En Siede, I. (comp.). Ciencias Sociales en la escuela. (pp. 49-61). Buenos Aires: Aique.
FINOCCHIO, S. & ROMERO, N. (2011). Saberes y prácticas escolares. Rosario: Homo Sapiens.
GRIMSON, A. (2000). Interculturalidad y comunicación. Buenos Aires: Norma.
GRIMSON, A. (2013). Identidades nacionales e integraciones regionales. Disponible en Ministerio de Educación de la Nación, programa de capacitación multimedial. Dirección: es.slideshare.net/EscuelaBicentenario/identidades-nacionales-e-integraciones-regionales.
HASSOUN, J. (1996). Los contrabandistas de la memoria. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
HOBSBAWM, E. (2002). La invención de la tradición. Barcelona: Crítica.
MARTELL, M.L. (2011). El concepto de héroe nacional y su relación con el adolescente actual. En Revista Iberoamericana de Educación, 56/2, 1-12.
OLORÓN, C. (2000). Imágenes de unos rituales escolares. En Gvirtz, S. (comp.). Textos para repensar el día a día escolar. (pp. 79-102). Buenos Aires: Santillana.
ROCKWELL, E. (2009). La experiencia etnográfica. Buenos Aires: Paidós.
SEMAN, P. (2009). Historia de masas, política y educación en la Argentina. Clio & Asociados. La Historia enseñada, N o 13, 69-93. SIEDE, I. (2010). Ciencias Sociales en la escuela. Buenos Aires: Aique.
VIÑAO FRAGÓ, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas: continuidades y cambios. Madrid: Morata.
ZELMANOVICH, P. (1997). Efemérides, entre el mito y la Historia. Buenos Aires: Paidós.