La tutoría de pares problemas y perspectivas una aproximación desde la experiencia a los primeros momentos de su implementación anual en la FHAyCS-UADER Concepción del Uruguay para los alumnos del Prof. y la Lic. en Historia
Main Article Content
Abstract
The present work constitutes an approximation to the situation of the students tutorials in the FHAYCS – UADER in Conception del Uruguay, institution that implemented it first time in 2014. We want present here a first advance that show a balance to the first year of this experience. The central objective is exhibit the problems arise from the figure of the students tutor and her signification, also the functions and competences he got. Putting the focus in the academy dimension (Enríquez y Reta, 2006), specifically to the initial students of the teacher education and the degree in History. Then we analyze the specifically perspective respect to the approach of it dimension, since our experience as student tutors and the Paulo Freire (2014) studies in the book “Letters to those who intend to teach”
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Reseñas de Enseñanza de la Historia distribuye sus contenidos bajo la licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Usted es libre de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia.
References
DARI, N. (2004) El rol del Tutor- alumno avanzado dentro de las tutorías universitarias. En Primer Encuentro Nacional de Tutoría. México: Universidad de Colima. Recuperado en: http://148.213.1.36/Documentos/Encuentro/PDF/93.pdf
ENRIQUE, S. (2010) Reflexiones en torno a las tutorías en la Universidad. Un dispositivo de pares. En 1er Congreso Argentino de Sistemas de Tutorías 16 y 17 de Septiembre 2010. Misiones, Argentina.
ENRIQUEZ, L. y RETA, L. (2006) Del fast food académico a la construcción de una relación pedagógica singular. La tutoría de pares. En Programa de Mejoramiento de la calidad educativa y Retención estudiantil. Publifadecs. Río Negro. Recuperado en: http://www.reformadel18.unc.edu.ar/privates/reta.pdf
Freire, P. (2014) Cartas a quien pretende enseñar. Buenos Aires. Siglo XXI.
ORTEGA, F. (1996) Los desertores del Futuro. Centro de Estudios Avanzados. Universidad Nacional de Córdoba.
ROSAS, L. (2009). La tutoría entre pares como apoyo al proceso de Aprendizaje de los estudiantes de primer ingreso ¿aprendizaje mutuo? En X Congreso Nacional de Investigación Educativa 21 al 25 de septiembre 2009. Veracruz, México.