The construction of social knowledge in the classroom. A didactic approach
Main Article Content
Abstract
In this article we will address the construction of social knowledge in the classroom based on contributions from the field of social science didactic research. We will start with a general framework on the relevance of the social character of school learning. Then, we will characterize the knowledge frameworks of the students as tools to learn school contents of social sciences, from an epistemological perspective that articulates contributions of situated constructivism and of social psychology. Finally, we will analyze cognitive actions that students put into play to build social knowledge, focusing on comparisons and projections. For this, we will take as a reference productions of our research team in social science didactics and research contributions from Nicole Lautier and Didier Cariou.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Reseñas de Enseñanza de la Historia distribuye sus contenidos bajo la licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Usted es libre de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia.
References
Aisenberg, B. (2010). Enseñar Historia en la lectura compartida. Relaciones entre consignas, contenidos y prendizaje. En I. Siede (coord.). Ciencias Sociales en la escuela. Criterios y propuestas para la enseñanza. Buenos Aires: Aique.
Aisenberg, B. (2015). Aprender Historia en prácticas de lectura compartida. Capítulo 3 en Maria Helena Martinho & Maria do Céu de Melo (Eds.). LiDEs – A literacia das disciplinas escolares: Desafios nas aulas de História e Matemática. Universidade do Minho, Portugal. pp. 55-83. Recuperado de: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/.../1/ebookLiDEs.pdf
Aisenberg, B. (2016). Prácticas de lectura y construcción de representaciones históricas en la enseñanza de la historia. Revista Contextos de Educación Año 16 - No 21. Pp 4 – 11. Facultad de Cs. Humanas, UNRC. Recuperado de: www.hum.unrc.edu.ar/ojs/index.php/contextos
Aisenberg, B., Lerner, D., Bavaresco, P., Benchimol, K., Larramendy, A. y Olguín, A. (2009). Diferentes explicaciones para un hecho histórico. La enseñanza a través de la lectura. Reseñas de enseñanza de la historia, 7, pp. 93-129.
Benchimol, K. (2019). Presentación en el III Coloquio de Investigación Educativa en Argentina “Debates Educativos sobre la desigualdad: miradas desde la investigación”. Facultad de Cs. Económicas UBA.
Bloch, M. (1980. Introducción a la Historia. México: Fondo de Cultura Económica.
Campetti, Mariana y Funes, Graciela (2010). Una investigación en Didáctica de la Historia: enseñar la crisis de 2001. Ponencia en las II Jornadas Internacionales de enseñanza de la Historia y XI Jornadas de investigación
y docencia de la Escuela de Historia. Salta.
Cariou, D. (2003). Le raisonement par analogie: un outil au service de la construction du savoir en histoire par les élèves. (Thèse de doctorat), Université de Picardie Jules Verne, France.
Cariou, D. (2006). Ètudier les voies de la conceptualisation en Histoire à partir des écrits des élèves. En M. J. Perrin-Glorian y Y. Reuter (comps.). Méthodes de recherches en didactique(s). París: Presses Universitaires du Septentrion.
Castorina, J.A. (2010). Las epistemologías constructivistas ante el desafío de los saberes disciplinares. En Desarrollo del conocimiento social. Prácticas discursos y teoría. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Lautier, N. (1997). À la rencontre de l’ histoire. París: Presses Universitaires du Septentrion.
Lautier, N. (2001). Les enjeux de l’apprentissage de l’histoire. Perspectives documentaires en éducation no 53, 15 ans de recherche en didactique de l’histoire-géographie. INRP. pp. 61-68.
Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela. Lo real, lo posible y lo necesario. México: Fondo de Cultura Económica.
Merchán Iglesias, F. J. (2009). La cuestión del cambio de la práctica de la enseñanza y la necesidad de una teoría de la acción en el aula. Revista Iberoamericana de Educación. 48/6.
Passeron, J. C. (1991). Le raisonnement sociologique. Nathan. Paris.
Prost, A. (2001). Doce lecciones sobre la historia. Madrid: Editorial Cátedra.