Argentine Psychopedagogy since the 1970s. Epistemological and theoretical contexts and perspectives

Authors

  • Sandra Bertoldi Universidad Nacional del Comahue
  • María Daniela Sánchez Universidad Nacional del Comahue
  • Liliana Enrico Universidad Nacional del Comahue
  • María Luján Fernández Universidad Nacional del Comahue

Keywords:

Epistemological Scenarios, Theoretical-epistemological positions, Psych pedagogical practices

Abstract

Since the last decades of the 20th century, in the psycho-pedagogical field we have noticed the presence of a varied conceptual and instrumental production focused on supporting psycho-pedagogical work. The objective of this presentation is to give an account of the characteristics of the epistemological scenarios and the epistemological-theoretical positions adopted consequently and that we notice through the investigation of the conceptual production belonging to Argentine psychologists who are referents of our field that constituted our unit of analysis. The research allowed us to affirm that in the context of hegemonic epistemological perspectives that prevailed in the scientific field in general, the professional psychologists found arguments to base their practices on epistemological options more relevant to the social field and made theoretical choices linked to the so-called critical theories, opening towards comprehensive, interpretive approaches that, while highlighting individual subjection, warn of the emancipatory possibilities of the subjects of the intervention. Likewise, we point out that the entry of the epistemological and its continuity in the trajectory of the psycho-pedagogical field gives rise to specific knowledge practices endowed with increasing rigor and social legitimacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baraldi, Clemencia. (2016) “Psicopedagogía hoy” Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía. Año 13, N°1. Centro Universitario Regional Zona Atlántica <http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/psico/article/view/1495>

Braunstein, Nestor, Pasternac, M., Benedito, G., & Saal, F. (1977/1982). Psicología: ideología y ciencia. México: Siglo Veintiuno Editores.

Filidoro, Norma. (1993). “Los psicopedagogos o de la imposibilidad de ser siendo mitad y mitad”. Aprendizaje Hoy, Revista de Actualidad psicopedagógica. Año XIII, N°26.

Filidoro, Norma. (2021). La construcción de la especificidad del campo psicopedagógico. V Jornada de Educación y Psicopedagogía. Filidoro,Norma; Enright, Patricia; Mantegazza, Susana y Lanza, Carla (coords.). Buenos Aires: Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación de la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA.

Follari, Roberto (1997). Psicoanálisis y Sociedad. Críticas al dispositivo pedagógico. Buenos Aires: Lugar.

González, Liliana. (1999). ¿Discapacidad? Una mirada psicopedagógica a lo “especial” en la escena familiar y educativa. Córdoba: Ediciones del Boulevard.

González, Liliana (2001). Aprender. Psicopedagogía antes y después del síntoma. Córdoba: Ediciones del Boulevard.

Guyot, Violeta (2011). Las prácticas del conocimiento. Un abordaje epistemológico. Educación- Investigación- Subjetividad. Buenos Aires: Lugar Editorial.

Laino, Dora (2003). La psicopedagogía en la actualidad: Aportes para una clínica del aprender. Rosario: Homo Sapiens.

Paín, Sara (2013). “Testimonio de un encuentro tardío”. Eikasia Revista de Filosofía. <http://www.revistadefilosofia.org/47-53.pdf>

Schnitman, Fried, Prigogine, I., Morin, E., Foerster, H. V., Glasersfeld, E. V., Fox Keller, E., & Fuks, S. I. (1994). Nuevos paradigmas, cultura y subjetividad. Buenos Aires: Paidós.

Schlemenson, Silvia y Grunin, Julián (2013). Psicopedagogía Clínica. Propuestas para un modelo teórico e investigativo. Buenos Aires: Eudeba.

Published

2023-07-03 — Updated on 2023-07-03

Versions

How to Cite

Bertoldi, S., Sánchez, M. D. ., Enrico, L. ., & Fernández, M. L. (2023). Argentine Psychopedagogy since the 1970s. Epistemological and theoretical contexts and perspectives. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía, 20(1), 46–62. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4824