Strategies and dispositions for learning at university

Authors

  • Rosana Carina Enrico Universidad Católica de Córdoba y Universidad Provincial de Córdoba

Keywords:

University, Student, Learning

Abstract

In this handwritten we propose to share some of the findings obtained in a research work performed to obtain the grade of Doctor in Education. In the same, strategies of learning and the habitus for the university student's office construction were analized in students of the Degree in Psychopedagogy. The metodology is cualitative, using as research devices: Depth interviews and focus groups to students of first, third and fifth year of the career. Also semi structured interviews to professors and autorities were made. In this chance, we wil focalize on strategies and the layeout employed by the student through the years. To give an account of that, we present the results in an articulated manner, taking in count three aspects: Strategies and habitus to learn in the college, organization and time for the study and the student's practices starting from the new academic demands.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Rivera, M.C. (2010) “Estilos y estrategias de aprendizaje en jóvenes ingresantes a la universidad” Revista de Psicología. Vol. 28 (2), 207-226. <https://www.redalyc.org/html/3378/337829515001/>

Alarcón, A.; Alcas, N.; Alarcón, H.; Natividad J.; & Rodríguez, A. (2019) “Empleo de las estrategias de aprendizaje en la universidad. Un estudio de caso” Propósitos y Representaciones. 7(1): 1-32. <http://www.scielo.org.pe/pdf/pyr/v7n1/a02v7n1.pdf>

Alvarado, I. R.; Vega, Z.; Cepeda, M. L. & Del Bosque, A. E. (2014) “Comparación de estrategias de estudio y autorregulación en universitarios” Revista Electrónica de Investigación Educativa. Vol. 16(1), 137-148. <http://redie.uabc.mx/vol16no1/contenido-alvarado-vegaetal.html>

Betancourt Gamboa, K. & Soler Herrera, M. (2018). “Estrategias de aprendizaje en el primer año de Estomatología en la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey” Rev Hum Med [online]. Vol.18 (3): 489-503. <http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v18n3/1727-8120-hmc-18-03-489.pdf>

Bourdieu, P. (2015). Capital cultural, escuela y espacio social. Buenos Aires: Siglo veintiuno.

Bourdieu, P. (2007) El sentido práctico. Buenos Aires: Siglo XXI.

Bourdieu, P. (2002). Questions de Sociologie. Paris: Les Editions de Minuit. (1984) <https://monoskop.org/images/4/47/Bourdieu_Pierre_Questions_de_sociologie_2002.pdf>

Bourdieu, P. & Wacquant, L. (1995) Respuestas. Por una antropología reflexiva. México: Grijalbo.

Cannellotto, A. (2020). “Universidades viralizadas: la formación en y post pandemia” En Dussel, I.; Ferrante, P.; Pulfer, D. (comps.). Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. UNIPE: Editorial Universitaria. <http://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/unipe/20200820015548/Pensar-la-educacion.pdf>

Carlino, Paula. (2005) Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de cultura económica.

Coulon, A. (1995) Etnometodología y Educación. Buenos Aires: Paidós

Coulon, A. (2005). Le Métier d’Étudiant. L’entrée dans el vie universitaire. Paris: Económica.

Ezcurra, A. M. (2011). Igualdad en educación superior: un desafío mundial. Buenos Aires: IEC

Freiberg Hoffmann, A.; Ledesma, R.; Fernández Liporace, M. (2017). “Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios de Buenos Aires” Revista de Psicología. Vol. 35 (2), 535-573. <http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/18794/19015>

Garzuzi, V; & Mafauad, M. (2014). “Estilos y estrategias de aprendizaje en alumnos universitarios” Revista de Orientación Educacional. Vol. 28, 54, 71-95 <http://www.roe.cl/index.php/roe/article/view/88>

León Urquijo, A. P.; Risco del Valle, E. & Alarcón Salvo, C. (2014). “Estrategias de aprendizaje en educación superior en un modelo curricular por competencias” Revista de la Educación Superior. Vol. XLIII, 172, 123-144. <http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v43n172/v43n172a7.pdf>

Mèlich, J. C. (1999). Filosofía de la finitud. Barcelona: Herder Editorial.

Monereo, C. (coord.) (1999) Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela. España: Grao.

Moreno, J. E.; Chiecher, A, C.; Paoloni, P. V. (2020). “Trayectorias de ingresantes universitarios y estrategias de aprendizaje: sus implicancias en el rendimiento académico” Revista Educación. Vol.44 (2). <https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/40055/42915>

Osejos Merino, M.; Merino Conforme, M.; Merino Conforme, M.; García Merino, M. (2018). “Estrategias de los estudiantes universitarios en su aprendizaje superior” Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento. Vol.2 (2), 379-393. <http://www.recimundo.com/index.php/es/article/view/235>

Paín, S. (1985). La génesis del inconsciente. La función de la ignorancia II. Buenos Aires: Nueva Visión.

Paín, S. (2008). Subjetividad/objetividad. Relación entre el deseo y el conocimiento. San Martín: UNSAM EDITA.

Pintrich, P. & García, T. (1993). “Intraindividual diffrences in students’ motivation and selfregulated learning” German Journal of Educational Psichology. Vol. 7(3): 99-107. <https://www.researchgate.net/publication/232445042_Intraindividual_differences_in_students'_motivation_and_self-regulated_learning>

Skliar, C. (2015). Desobedecer el lenguaje (alteridad, lectura y escritura). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Solé, I. (2012). “Competencia lectora y aprendizaje” Revista Iberoamericana de Educación. Vol.59, 1, 43-61. <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4771137>

Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. Grao. Barcelona. Madrid.

Terigi, F. (2014). “Trayectorias escolares e inclusión educativa: iniciales del enfoque individual al desafío para las políticas educativas” En Marchesi et al. Avances y desafíos de la educación inclusiva en Iberoamérica. Madrid: MAPFRE. <https://www.oei.es/uploads/files/microsites/28/140/metas-inclusiva.pdf>

Valle, A.; González Cabanach; R.; Cuevas González, L.; Fernández Suárez, A. (1998). “Las estrategias de aprendizaje: características básicas y su relevancia en el contexto escolar” Revista de Psicodidáctica. Nº. 6, pp. 53-68. <https://www.redalyc.org/pdf/175/17514484006.pdf>

Vázquez, A. (2016). “Lectura, escritura y aprendizaje en la universidad” En Vázquez, A (coord.) La lectura, la escritura y el interés por aprender en la universidad. Problemas, saberes y propuestas. Río Cuarto: UniRío Editora. <http://www.unirioeditora.com.ar/wp-content/uploads/2018/10/978-987-688-165-4.pdf>

Published

2023-07-03

How to Cite

Enrico, R. C. . (2023). Strategies and dispositions for learning at university. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía, 20(1), 22–45. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4823