DIFFERENT ENTRANCE DOORS TO TACKLE THE COGNITIVE CONSTRUCTION

Authors

  • Diana Martín Universidad Nacional del Comahue
  • Rita de Pascuale Universidad Nacional del Comahue

Keywords:

Cognitive construction, Rules and norms, Subject of the teaching, Exchange

Abstract

The written present comes off from the conclusions to those that have arrived in different investigation projects, of the Ability of Sciences of the Education (UNComahue). The purpose is to give bill of the journey carried out during one decade, to approach the problem of the construction cognitive in the half level, sustained conceptually from the theory of the activity. This problem has been investigated from different components, such as the rules and norms, the subject of the teaching and the exchanges that are gestated among the actors of the school practice. These different entrance doors, gave origin to each one of the projects of which we are part and that in this article they are synthesized. At the moment one is working in another of the components as they are the tools, considered particularly as didactic activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baquero, Ricardo, Vigotsky y el aprendizaje escolar. Buenos Aires: Aique, 1996.

Baquero, Ricardo “Analizando unidades de análisis. Los enfoques socioculturales y el abordaje del desarrollo y el aprendizaje escolar” en Psicología, cultura y educación. Perspectivas desde la obra de Vygotsky Comps Castorina y Dubrovsky Buenos.Aires: Novedades Educativas, 2004.

Baquero, Ricardo Del experimento escolar a la experiencia educativa. La “transmisión” educativa desde una perspectiva psicológica situacional Buenos Aires Perfiles Educativos Volumen XXIV: 97-98, 57-75 (ampliatorio) 2002.

Contreras Domingo, José, Enseñanza, currículo y profesorado. Madrid: Akal, 1990.

Cazden, Courtney, El discurso en el aula. Barcelona: Paidós 1991.

Coll, C. y Onrubia, J. “La construcción de significados compartidos en el aula: actividad conjunta y dispositivos semióticos en el control y seguimiento mutuo entre profesor y alumnos” Madrid: Infancia y Aprendizaje: Colección Cultura Comunicación 1996.

Edwards, Derek y Mercer, Neil, El conocimiento compartido. Barcelona: Paidos, 1987.

Engeström, Yrjö, “Los estudios evolutivos del trabajo como punto de referencia de la teoría de la actividad: el caso de la práctica médica de la asistencia básica” en Estudiar las prácticas. Perspectiva sobre actividad y contexto Comps Chaiklin y Lave. Buenos Aires: Amorrortu, 2001.

Fernández Berrocal, P. y Melero Zabal, M. La interacción social en contextos educativos. Madrid: Siglo XIX, 1995.

Festemmacher, Gary, “Tres aspectos de la Filosofía de la enseñanza” en La investigación de la enseñanza, I. Enfoques, teorías y métodos, Wittrock Merlín. Barcelona: Paidos, 1989.

García Salord, Susana y Vanella, Liliana, Normas y valores en el salón de clases. México: Siglo XXI, 1992.

Gómez, Marcelo, Sociología del disciplinamiento escolar. Buenos Aires: CEAL 1993.

Leontiev, Aleksei, Actividad, conciencia y personalidad, La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1981.

Leontiev, Aleksei, Problems of the development of the mind. Moscú: Progress, 1978.

Martín, Diana et al. “La intervención docente en la construcción del conocimiento: un estudio en el nivel medio”, General Roca: 2005.

Merieu, Philippe, La opción de educar. Barcelona: Octaedro, 2001.

Moll, Luis, Vygotsky y la educación. Buenos Aires: Editorial Aique, 1990.

Romo Beltrán, R. M., Interacción y estructura en el salón de clases: negociaciones y estrategias. México: Guadalajara 1993.

Wertsch, J., Vigotsky y la formación social de la mente. Barcelona: Paidós, 1998.

Published

2006-06-30

How to Cite

Martín, D. ., & de Pascuale, R. . (2006). DIFFERENT ENTRANCE DOORS TO TACKLE THE COGNITIVE CONSTRUCTION. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 3(1), 1–12. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4783