Educate in a pandemic: Argentina and Colombia at a crossroads

Authors

  • Melisa Maina Centro de Investigaciones y Estudios Sobre Cultura Y Sociedad - Consejo Nacional de Investigaciones; Universidad Nacional de Córdoba
  • Germán Díaz Centro de Investigaciones y Estudios Sobre Cultura y Sociedad - Consejo Nacional de Investigaciones; Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Pandemic, Education, Technologies, Teachers

Abstract

The present article proposes to conduct a preliminary analysis in relation to the experience of education mediated by technology during the pandemic, SARS-COVID 19. Through an on-line consultation in Argentina and Colombia, 230 educator’s primary levels, and side responded in around three analytical axes: (a) the equivalence between the teaching-learning and traditional education does not face-to-face; (b) the transformations of the educational process and the adaptation of content; (c) the connectivity and the equipment used. The questionnaire was built with open and closed questions about Google's form templates. By including numerous open segments, the form allowed to recover the expression of opinions, experiences and comments. We work with these texts and, following the logic of Grounded Theory (Glaser & Strauss, 1967; Denzin & Giardina, 2009), we group them into the following categories: a) the equivalence between traditional teaching-learning and non-face-to-face education; b) the transformations of the pedagogical process and the adaptation of; (c) technological capacity in terms of connectivity and equipment available to students and teachers, as well as competence in the use of technological resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Melisa Maina, Centro de Investigaciones y Estudios Sobre Cultura Y Sociedad - Consejo Nacional de Investigaciones; Universidad Nacional de Córdoba

Doctora en Estudios Sociales de América Latina con mención en Socio-antropología de la Educación
Especialista en enseñanza de la lengua y la literatura
Ténica Instrumental de Corrección Literaria
Profesora en Letras Modernas
Licenciada en Letras Modernas

References

Amaya-López, Luisa. “El papel del vínculo psicoafectivo familiar en el tránsito de la educación presencial a la educación virtual y remota en el marco de la emergencia sanitaria por la Covid-19”. Búsqueda: 2020, 7 (24): 1-9. Web: https://doi.org/10.21892/01239813.492

Artopoulos, Alejandro. “COVID-19: ¿Qué hicieron los países para continuar con la educación a distancia?” Observatorio de Argentinos por la educación: 2020. Web: https://cms.argentinosporlaeducacion.org/media/reports/ArgxEduc_SolucionesEducativas_Coronavirus.pdf

Baelo Álvarez, Roberto. “El e-learning, una respuesta educativa a las demandas de las sociedades del siglo XXI.” Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación: 2009, 35, 87-96.Web: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/22596/file_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cardini, Alejandra, Bergamaschi, Andrea, D’Alessandre, Vanesa, Torre, Esteban y Ollivier, Agustina. “Educar en tiempos de pandemia. Entre el aislamiento y la distancia social. Centro de Implementación de Políticas Públicas para la Equidad y el Crecimiento (CIPPEC)”. 2020: s.p. Web: https://www.cippec.org/publicacion/educar-en-tiempos-de-pandemia/

Centro de Estudios Mineduc. “Impacto del COVID 19 en los resultados de aprendizaje y escolaridad en Chile.” Centro de Estudios del Ministerio de Educación. 2020: s.p. Web: https://documents.worldbank.org/en/publication/documents-reports/documentdetail/112721598898527225/impacto-del-covid-19-en-los-resultados-de-aprendizaje-y-escolaridad-en-chile-analisis-con-base-en-herramienta-de-simulacion-proporcionada-por-el-banco-mundial

CEPAL UNESCO (2020). Informe COVID-19 La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Web: https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19

CTERA. Encuesta Nacional Salud y condiciones de trabajo docente en tiempos de emergencia sanitaria COVID19. Informe Final. Septiembre 2020:s.p. Web: https://bit.ly/3fwdEYs

Crisol-Moya, Emilio, Herrera-Nieves, Liliana y Montes-Soldado, Rosana. “Educación virtual para todos: una revisión sistemática”. Education in the Knowledge Society, 2020, 21 (15) 1-13. Web: https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/eks20202115/22477

Common Sense Media. “The Common Sense census: Media use by kids age zero to eight. A Special Population: Children Under Two”. 2017: s.p. Web:https://www.commonsensemedia.org/research/the-common-sense-census-media-use-by-kids-age-zero-to-eight-2017

Denzin, Norman y Giardina, Michael. Qualitative inquiry and the politics of evidence. London: Routledge. 2009.

Di Gropello, Emanuel. “Los costos de la COVID-19 en la educación de América Latina: actuar ahora para garantizar el futuro de nuestros niños.” 2020: s.p Web: https://blogs.worldbank.org/es/latinamerica/los-costos-de-la-covid-19-en-la-educacion-de-america-latina-actuar-ahora-para

Glaser, Barney y Strauss, Anselm. The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. London: Aldine Publishing Company. 1967.

González Soto, Ángel-Pío y Farnós Miró, Juan Domingo. “Usabilidad y accesibilidad para un e-learning inclusivo.” Revista Educación Inclusiva 2009: 2 (1), 49-60. Web:https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/viewFile/26/25

Konstan, Joseph y Riedl, John. “Recommender systems: from algorithms to user experience.” User Modeling and User-Adapted Interaction: 2012 (22), 101–123. DOI 10.1007/s11257-011-9112-x

Kriscautzky Laxague, Marina. “Lectura y tecnologías de información y comunicación en la primera infancia: ¿una relación productiva?” En CERLALC (ed.) Dossier lectura digital en la primera infancia: 2019, 26-38. Web:https://cerlalc.org/publicaciones/dosier-lectura-digital-en-la-primera-infancia/

L’Ecuyer, Catherine. “El uso de las tecnologías digitales en la primera infancia: entre eslóganes y recomendaciones pediátricas.” En CERLALC (ed.).Dossier lectura digital en la primera infancia: 2019, 7-25. Web:https://cerlalc.org/publicaciones/dosier-lectura-digital-en-la-primera-infancia/

Lins Ribero, Gustavo. “‘Descotidianizar’ el mundo. La pandemia como evento crítico, sus revelaciones y (re)interpretaciones”. Desacatos: 2021: 65, 106-123.

López López, Pedro y Samek, Toni. “Inclusión digital: un nuevo derecho humano.” Educación y biblioteca: revista de documentación y recursos didácticos: 2009: 172, 114-118.

Puigross, Adriana. “Balance del estado de la educación, en época de pandemia en América Latina: el caso de Argentina.” En Dussel, Inés, Ferrante, Patricia, Pulfer,Darío (Ed(s)) - Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. UNIPE: Editorial Universitaria, 2020.

OECD (2020). Education at a Glance. Web: https://www.oecd.org/centrodemexico/medios/EAG2020_COVID%20Brochure%20ES.pdf

Ra, Chaelin, Cho, Junham, Stone, Matthew, De La Cerda, Julianne, Goldenson, Nicholas, Moroney, Elizabeth y Leventhal, Adam. “Association of Digital Media Use With Subsequent Symptoms of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Among Adolescents.” JAMA, 2018: 320 (3), 255.

Ragnedda, Massimo. The Third Digital Divide: A Weberian Approach to Digital Inequalities. London: Routledge, 2017.

Rivera Vargas, Pablo y Cobo, Cristóbal. “Plan Ceibal en Uruguay: una política pública que conecta inclusión e innovación.” En Rivera-Vargas, P., Muñoz-Saavedra, J., Morales Olivares, R. y Butendieck-Hijerra, S. (ed.) Políticas Públicas para la Equidad Social. Universidad de Santiago de Chile. 2018, 13-29. Web: https://ddd.uab.cat/record/199376

Srnicek, Nick. Capitalismo de plataformas. Buenos Aires: Caja negra. 2018.

Stevens Martin, Black, Lisa y Alessio, Laura. “PAS Media Contacts: Handheld Screen Time Linked with Speech Delays in Young Children.” Pediatric Academy Societies Meeting. 2017. Web: https://www.pas-meeting.org/wp-content/uploads/PAS-2698024-Birken-Ma-Screens-Speech-Delays-PAS-17-FINAL.pdf

Strauss, Anselm y Corbin, Juliet. Bases de la investigación cualitativa. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia. 2002.

UNESCO IESAL. COVID-19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después. 2020: s.p. Web: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375125

Varela Ferrío, José. La brecha digital en España. Estudio sobre desigualdad postergada. Madrid: Comisión Ejecutiva Confederal de UGT. Secretaría de Participación Sindical e Institucional. 2015: s.p. Web: http://portal.ugt.org/Brecha_Digital/BRECHADIGITAL_WEB.pdf

Villafuerte, Paola. “Educación en tiempos de pandemia: COVID 19 y equidad en el aprendizaje.” Portal del Observatorio de Innovación Educativa del Tecnológico de Monterrey. 2020: s.p. Web: https://observatorio.tec.mx/edu-news/educacion-en-tiempos-de-pandemia-covid19

Zuboff, Shossana. The Age of Surveillance Capitalism. The fight for a Human Future at the New Frontier of Power. London: Profile Books. 2009.

Published

2023-01-01

How to Cite

Maina, M. ., & Díaz, G. (2023). Educate in a pandemic: Argentina and Colombia at a crossroads. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 19(2), 83–104. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4531