Practices and meanings around interrelationships between therapeutic figures in a primary school of an ordinary education

Authors

Keywords:

Accompaniment, Supports, School, Inclusion, Disability.

Abstract

In this article we present some analyzes regarding the practices and meanings that are built around the interrelationships between the Therapeutic Companions and the school actors in a common primary school. We build these ideas within the framework of the Research Project “Support for students - Alternative devices for educational inclusion in common education schools”. In this study, we set out to know the socio-educational frameworks that are configured in the practices that the supports deploy in common primary schools. From an ethnographic approach, we developed field work in primary schools in the city of Comodoro Rivadavia, Chubut province, and we carried out the construction of the information from participant observations and anthropological interviews. The accomplished work allows us to know that the senses and practices of the Therapeutic Companions in their interrelations with school actors are built on tensions, ambiguities and contradictions that refer to the specificity and complexity of the educational situations that try to configure themselves as inclusive. Likewise, it challenges us to highlight the need for symbolic and material conditions in public schools that enable support systems, where subjects, institutions and relationships are involved to offer mediations and conditions for the school learning of children with disabilities or with medical diagnoses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achilli, Elena. Investigar en Antropología Social. Rosario, Argentina: Laborde Editor. 2005.

Aizencang, Noemí, Arrue, Carola, Bendersky, Betina y Maddonni, Patricia. “Pensar el aprendizaje en tanto situado: ¿Qué se entiende por acompañamientos al aprendizaje escolar?”. VII congreso internacional de investigación y práctica profesional en psicología XII jornadas de investigación décimo encuentro de investigadores en psicología del Mercosur. Facultad de psicología - Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires. Argentina. 2015.

Aizencang Noemi y Bendersky Betina. “Acompañamientos escolares: revisando tensiones, generando condiciones”. En Valdez Daniel (Comp.) Diversidad y construcción de aprendizajes. Hacia una escuela inclusiva. Buenos Aires: Noveduc.2016, pp 107-124.

Angelino, María A. y Rosato, Ana. Discapacidad e ideología de la normalidad: desnaturalizar el déficit. Buenos Aires: Noveduc Libros. 2009.

Baquero, Ricardo. “Sobre lecciones que producen vergüenza”; Ponencia presentada en el Seminario Latinoamericano "La Escuela Hoy: claves para una educación diversa y humana", IDEP- Corporación Magisterio. Bogotá, mayo de 2014.

Castorina José Antonio. “Las condiciones sociales de la investigación y los modelos de explicación”. En Aisenson D., Castorina A., Elichiry N., Schlemenson S. (Comps). Aprendizajes sujetos y escenarios. Buenos Aires: Noveduc. 2007, pp. 17-40

Elichiry Nora. “Hacia el estudio de microprocesos cotidianos. En Inclusión Educativa. Investigaciones y experiencias en Psicología Educacional. Buenos Aires: Manantial. 2009, pp. 29-39.

Greco, María Beatriz. “Huellas de una relación. La autoridad de la enseñanza y el trabajo de pensamiento”. En Ratero Carina (Comp.) La escuela inquieta. Explorando nuevas versiones de la enseñanza y del aprendizaje. Buenos Aires: Noveduc. 2013, pp.23-44

Guber Rosana. El salvaje metropolitano, reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Editorial Legassa. 1999

Jerusalinsky Alfredo “La educación, ¿es terapéutica?” II. Escritos de la Infancia N° 5. Buenos Aires: Ediciones FEPI. 1995, pp.11-18.

López, D. Educación especial, una modalidad del sistema educativo en Argentina. Orientaciones 1. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación Argentina. 2009.

Maddoni, Patricia. El estigma del fracaso escolar: nuevos formatos para la inclusión y la democratización de la educación. Buenos Aires: Paidós.2014.

Ministerio de Educación de Chubut DGEI. Circular Técnica N°04/10

Ministerio de Educación de Chubut DGEI. Circular Técnica de DGEI, N°02/14

Ministerio de Educación de Chubut DGEI. Circular Técnica 01/16, Consejo Federal de Educación Resol. 311/16.

Mont, Mariana. El acompañante terapéutico en la escuela. En Revista Novedades Educativas, 2016, N°300-301, pp.21-25.

Pereyra, Cristina. "La configuración de circuitos escolares diferenciados en las derivaciones a educación especial de niños/as en contextos de pobreza: ". Revista RUEDES. Red Universitaria de Educación Especial, 2015, Año 4, N° 6, p. 58-73. Dirección URL del artículo: http://bdigital.uncu.edu.ar/6906

Rossi, Cristina. “Acompañamiento terapéutico en el Ámbito Educativo”. En Dragotto, Pablo y Frank, María Laura. (Comps.). Acompañantes. Conceptualizaciones y experiencias en A.T. Córdoba: Ed. Brujas. 2012, pp.112-124

Rockwell, Elsie. Huellas del pasado en las culturas escolares. Revista de Antropología Social. N° 16. Buenos Aires. 2007, pp. 175-212.

Rockwell, Elsie. La Experiencia Etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Editorial Paidós. Buenos Aires. 2009.

Vizcaíno, Ana. “Las dificultades escolares en la actualidad. Sentidos del encuentro educativo”. Actualidad Psicológica, Nº 396. 2011, pp. 23 – 26.

Published

2021-07-01

How to Cite

Diaz, G., & Pereyra, C. (2021). Practices and meanings around interrelationships between therapeutic figures in a primary school of an ordinary education. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 18(1), 1–14. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/3170

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.