¿How to build a theory in Psichopedagogy? An epistemologyc lecture of the proposal and wager of Liliana González

Authors

  • Sandra Bertoldi CURZA - Universidad Nacional del Comahue.
  • Alina Tovani CURZA - Universidad Nacional del Comahue.
  • Cintia Lacaze CURZA - Universidad Nacional del Comahue.

Keywords:

Psychopedagogical theory, Epistemology of psychopedagogy, Knowledge production mode, Argentina.

Abstract

In the present article epistemological analysis is carried out on the theoretical production from the psychopedagogue Liliana González. This work is part of one of the results from an ongoing investigation denominated “Production of categories in Psychopedagogy and its epistemological sustentations. Argentina” that proposed, among its objectives, an approximation to the theoretical productions existing in the disciplinary field, developed by the same psychopedagogues. For this, it will be presented, in first instance: what are we talking about when we talk about ‘theories’? In second instance: what Liliana González talk about when she talks about ‘theory’? The article will be developed in five sections: one, his commitment to theorization; two, his theoretical position and his reading keys; three, his position before the theory / theoretical referents in psychopedagogy; four, his proposal and bet on what should be theorized in psychopedagogy; five, his way of theorizing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aaccttoli, C. y Dulin, A. E. “Informe final de Tesis de grado: Psicosis Infantil y Función Materna”. Facultad de Psicología. Universidad Nacional de Mar del Plata, 2016.

Bertoldi, Sandra y Vercellino, Soledad. "Algunas consideraciones epistemológico- metodológicas sobre la producción de conocimiento psicopedagógico". En: Fontán, María Angélica: Sujeto de aprendizaje o aprender a ser sujeto (en la diversidad). Buenos Aires: Coedición Ediciones GEA y María Angélica Fontán, 2006.

Bourdieu, Pierre. El oficio de sociólogo. Buenos Aires: Siglo XXI, [1973], 2008.

Calvo, Susana. “El pragmatismo y la abducción”, en Díaz, Esther (Coord.) La ciencia y el imaginario social, Buenos Aires: Biblos, 1966.

Castorina, José Antonio [et al.] “Los obstáculos epistemológicos en la constitución de la psicopedagogía”, en Castorina, José Antonio [et al.] Problemas en Psicología Genética. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores. 1989.

Coll, Cèsar. “Infancia y Aprendizaje”. En Anuario de Psicología, Estudios de Psicología e Infancia y Aprendizaje. Monografías Editorial, 1998.

Eco, Umberto y Sebeok, T. A. (ed.). El signo de los tres: Dupin, Holmes, Peirce. Barcelona: Lumen, 1989.

Follari, Roberto. Asesoramiento al equipo de investigación PI V 089. Viedma: UNCo.- C.U.R.Z.A., 2016

Foucault, Michael. "Poderes y Estrategias", en Un diálogo sobre el poder y otras conversaciones. Madrid: Alianza Editorial, 1985.

Freud, Sigmund. Obras completas. Editorial Biblioteca Nueva. Series Complementarias.

Gianella, Alicia. Introducción a la epistemología y a la metodología de la ciencia, Mar del Plata: Ediciones Universidad Nacional de la Plata, 2000.

González, Liliana. y Salas de Sabatini M. I. “De la Psicopedagogía clínica a la profilaxis del aprendizaje”. Revista Aprendizaje Hoy. Año 5, Nº 8,1984.

González, Liliana. “Reflexiones acerca de la clínica”. Revista Aprendizaje Hoy. Año VII - Nº 12-13, 1986.

González, Liliana. “Tema: ¿Clínica Psicopedagógica? Reflexiones a partir de un caso”. Revista Aprendizaje Hoy. Año XIII- Nº 28-29, 1994.

González, Liliana. “Juego, dibujo, palabra en la escena clínica. (Poniendo entre paréntesis sus aspectos constructivos y constitutivos)”. Revista Aprendizaje Hoy. Año XVII, Nº 38, 1997.

González, Liliana. ¿Discapacidad? Una mirada psicopedagógica a lo “especial” en la escena familiar y educativa. Córdoba: Ediciones del Boulevard, 1999.

González, Liliana. Aprender. Psicopedagogía antes y después del síntoma. Córdoba: Ediciones del Boulevard, 2001.

González, Liliana. Amor, sexualidad y Educación. Reflexiones acerca de los mitos, prejuicios y realidades de una ¿posible? Educación sexual. Córdoba: Ediciones del Boulevard, 2008.

Lecourt, Daniel. “La historia epistemológica de Georges Canghilhem”, en Para una crítica de la epistemología. México: Siglo XXI editores, 1970.

Mannoni, Maud. La primera entrevista con el psicoanalista, Barcelona: Gedisa, 1986.

Pulice, G., Manson, F. y Zelis O. “El pensamiento mágico, el paradigma indiciario y las ciencias conjeturales”, en Investigación – Psicoanálisis. Buenos Aires: Letra Viva, 2000.

Ramírez, J. D., y Palacios, J. Glosario de Términos piagetianos. Infancia y Aprendizaje, 4(sup2), 123-143, 1981.

Samaja, Juan. Epistemología y metodología. Buenos Aires: Eudeba, 1993.

Schuster, Federico. “Del naturalismo al escenario postempirista, en Filosofía y métodos de las ciencias sociales. Buenos Aires: Manantial, 2002.

Published

2018-01-03

How to Cite

Bertoldi, S., Tovani, A., & Lacaze, C. (2018). ¿How to build a theory in Psichopedagogy? An epistemologyc lecture of the proposal and wager of Liliana González. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 14(2), 69–80. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/1802

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 8 9 10 

You may also start an advanced similarity search for this article.