The atmosphere of intimacy i n La penumbra que hemos atravesado of Lalla Romano
Keywords:
Space, Memory, Intimacy, Reticence, AllusionAbstract
We begin the analysis of the novelLa penombra che abbiamo attraversato by raising a general question (how the original geographical-cultural space can be decisive in an author’s literary expression) and highlighting an authorial methodology (how Lalla Romano converts memory mechanisms in literary procedures, thus contributing to the construction of a collective memory).In a second stage/instance, we develop the central hypothesis: we argue that the novel is specifically based on an atmosphere of intimacy. Appealing to Genette ́s categories, we formulate a possible division between two overlapping levels of intimacy: that of textuality and that of transtextuality. Regarding the first level, we argue that the author creates the atmosphere of intrinsic intimacy of the novel, relying on the use of three resources: metaphor, image and reticence. Regarding the second one, we assume that Romano builds an atmosphere of intimacy with the reader through use of the allusion technique, inducing the discovery of various concomitances with other texts and authors exogenous to the Italian space, and thus suggesting possible relocations of the work in the field of universal literature
Downloads
References
Arnone, E. (2018). “Verso il romanzo. Lalla Romano.” En revista Mosaico Italiano. 13 (173), 11-15.
Bachelard, G. (2000). La poética del espacio Buenos Aires: FCE.
Camus, A. (2021). El extranjero. Barcelona: América Corp.
Castaño. H. (2022). “Los lugares de la memoria en Natalia Ginzburg y Lalla Romano”. En Zibaldone, estudios italianos, 10 (2), 109-123.
De Man, P. (1991). “La autobiografía como desfiguración”. En Anthropos, (29), 113-118.
Freud, S. (1986). Obras Completas. Tomo 13 “Totem y Tabú” [1912-13]. Buenos Aires: Amorrortu.
------------- (1986). Obras Completas. Tomo 17 “Lo ominoso” [1919]. Buenos Aires: Amorrortu.
Genette, G. (1989). Palimpsestos (La literatura en segundo grado). Madrid: Taurus.
Gusdorf, G. (1991). Les écritures du moi. Lignes de vie I. Paris: Éditions Odile Jacob.
Joyce, J. (1994) Dublineses. Barcelona: Ed. Altaya.
Le pillole della Dante (2018). Giulio Ferroni – Lalla Romano – Scrittrici Italiane – Le Pillole della Dante. [Video] YouTube. Recuperado de URL: https://youtu.be/eG-ENZTfztk
Proust, M. (1978) Flaubert y Baudelaire. Buenos Aires: Editorial Galerna.
Centro studi LALLA ROMANO (2015). Lalla Romano. Milán. Recuperado de: http://www.lallaromano.it
Romano, L. (2019). La penumbra que hemos atravesado. Cáceres: Editorial Periférica.
Siciliano, E., (1964). “Lalla Romano e i ricordi di casa”. En Mondo Operario, 17 (8-9), 55-56. Reecuperado de: https://mondoperaio.senato.it/js/pdfjs-dist/web/viewer.html?file=/files/reader.php?f%3DMondo_operaio_1964_008-009.pdf#search=enzo%20siciliano:~:text=sangue-,Enzo,stagione.,-La
Wood, SH. (1995). “`La mía maniera di essere´. An Interview with Lalla Romano”. En The Italianist, 15:1, 373-383. DOI: 10.1179/ita.1995.15.1.373 Disponible en: http://dx.doi.org/10.1179/ita.1995.15.1.373
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Lengua y LiteraturaLa aceptación de colaboraciones por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los autores a favor del editor, quien permite la reutilización bajo Licencia Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentina (CC BY-NC-ND 2.5 AR)
Usted es libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
SinDerivadas — Si remezcla, transforma o crea a partir
El simple hecho de cambiar el formato nunca genera una obra derivada, no podrá distribuir el material modificado.
No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.