Educational Policies and State School legacies, problems and urgencies
Main Article Content
Abstract
The current political educational discourse and the policies carried out since the santion of Ley de Educación Nacional emphasize the principles of educative inclusion and equality;arising expectations of a democratic and fair education,able to dignify the human condition. To make this education possible, it is necessary to conceive Education as a Social Right,State as the main educative agent and to discuss –in order to overcome them-political and pedagogical theories that antagonize the goals of Inclusion, Equality, Justice and Educative Democracy. In this work, I analise Educational Policies executed in the last decades of the XXth Centuty and the beginning of the XXIst in Argentina, and the change of meaning ofState School, produced by the centrality attributed to mercantile thought, which conceives education as a personal commodity allowing the individual to capitalize himself as an employable human resource. I discuss the educational policies which have expanded structural socio-educative problems and have brought about others by mixing mercantilism and authoritarianism: they need to be confronted in order to reestablish State Education as a socially shared value and a treasured institution for our people.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Reseñas de Enseñanza de la Historia distribuye sus contenidos bajo la licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Usted es libre de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia.
References
ARENDT, Hannah; (1997); ¿Qué es la política?; España Ediciones Pai-dós.
ARENDT, Hannah; (1998); La Condición Humana; España Ediciones Paidós.
BOURDIEU, Pierre; (1987); Describir y prescribir. Nota sobre las con-diciones de posibilidad y los límites de la eficacia política. En Revista Tasenhert 450. Año 1. N° 3. (Traducción Emilio Tenti Fanfani).
BOURDIEU, Pierre y PASSERON, Jean Claude; (2003); Los herederos. Los estudiantes y la cultura; Argentina Siglo XXI Editores.
CASTEL, Robert; (1999); La metamorfosis de la cuestión social. Una crónica del salariado; Argentina Paidós.
CASTEL, Robert; (2004); Las Trampas de la Exclusión; Argentina Topía Editorial.
CASTEL, Robert, TOURAINE, Alain, BUNGE, Mario, IANNI, Oc-tavio, GIDDENS, Anthony; (2001); Desigualdad y globalización; Argen-tina Facultad de Ciencias Sociales (UBA), Manantial.
DUBET, François; (2005); La escuela de las oportunidades. ¿Qué es una escue-la justa?; España Gedisa Editorial.
FERNÁNDEZ DE CASTRO, Ignacio y ROGERO, Julio; (2001); Es-cuela Pública. Democracia y poder; Madrid Miño y Dávila Editores.
GENTILI, Pablo; (2011); Pedagogía de la Igualdad; Argentina Siglo XXI – CLACSO.
MARTINES, Pablo y REDONDO, Patricia (comps.); (2006); Igualdad y educación. Escrituras entre (dos) orillas; Argentina Del Estante Editorial.
MESSNER, Johannes; (1964); Sociología Moderna y Derecho Natural; Bar-celona Editorial Herder.
RANCIÈRE, Jacques; (2006); El maestro ignorante; Argentina Editorial Tierras del Sur.
ROITMAN ROSENMANN, Marcos; (2003); El pensamiento sistémico. Los orígenes del social-conformismo; México Siglo XXI editores.
ROSANVALLON, Pierre; (1995); La nueva cuestión social. Repensar el Es-tado providencia; Buenos Aires Ediciones Manantial.
TENTI FANFANI, Emilio; (2007); La escuela y la cuestión social; Argenti-na Siglo XXI Editores.