Interculturality and teaching of Social Sciences at the secondary level. Reflections from the interdisciplinary project Sowing rights, reaping freedoms

Main Article Content

Cintia Rocío Coronado
José Luis Antonio Vargas

Abstract

The article first presents the implications and potential of working with approaches that allow the development of critical thinking in students. Hence, views such as interculturality, the human rights approach, as well as that of relevant social problems are recovered. In a second part, the educational experience carried out at the ICT-Mediated Rural Secondary School No. 5240 in the province of Salta is analyzed. This experience focuses on the implementation of an interdisciplinary project called “Sowing rights, reaping freedoms”, which involved subjects such as Ethics and Citizenship Training, History and Geography. Recovering the aforementioned approaches, the project seeks to problematize social reality from the contributions of each discipline and contribute to reflection and intervention in the reality of students, while taking on the challenge of offering contextualized and diverse learning experiences.


The proposal was also framed in the 40 years of recovery of democracy in our country, thus it is essential to review the validity of human rights, among them, the right to a healthy environment, through environmental education, the right to identity of peoples, through intercultural education and the right to citizen participation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Coronado, C. R., & Vargas, J. L. A. (2024). Interculturality and teaching of Social Sciences at the secondary level. Reflections from the interdisciplinary project Sowing rights, reaping freedoms. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (24), 95–110. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/5326
Section
DOSSIER: Interculturality, democracy and history teaching
Author Biographies

Cintia Rocío Coronado, SRTIC Colegio Secundario Rural mediado por TICs N°5240, Salta

SRTIC Colegio Secundario Rural mediado por TICs N°5240- Salta - Argentina.

José Luis Antonio Vargas, SRTIC Colegio Secundario Rural mediado por TICs N°5240, Salta

SRTIC N°5240- Salta - Argentina.

References

Cataño Balseiro, C.L. (2011). Jörn Rüsen y la conciencia histórica. Historia y sociedad, (21), pp. 223-245. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/3803/380370335008.pdf

Días, R. (2022). Territorialidad: la cambiante expresión de un espacio denso y asimétrico. En García Ríos, D. (coord.). Argentina: entramado de geografías en disputa. Mar del Plata. Cartograma.

Gelli, M.A. (2012). Constitución Argentina comentada y concordada. Buenos Aires: La Ley.

González-Patiño, J. y Esteban-Guitart, M. (2021). Fondos de conocimiento para la justicia social. Alianzas familia-escuela para la transformación educativa. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 10(1), pp.5-10.

Gorodokin, I.C. (2006). La formación docente y su relación con la epistemología. Revista Iberoamericana de Educación, 37(5), pp. 1-10.

Gurevich, R. (comp.). (2011). Ambiente y educación. Una apuesta al futuro. Paidós.

Muñoz, M. (2017). Preocupaciones y ocupaciones en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias sociales, geografía e historia. Experiencias en desde la práctica, pp.43-53. En Funes, G. y Jara, M. (Comps.). Investigación y prácticas en didáctica de las ciencias sociales. Tramas y vínculos. Universidad Nacional de Comahue. EDUCO.

Nagy, M. (2017). Educación y pueblos indígenas: ayer y hoy. Revista del Cisen Tramas/Maepova, 5(1), pp. 55-78.

Ocampo, O. y Carvajal, S. (2019). Los problemas sociales relevantes: enfoque interdisciplinar para la enseñanza integrada de las ciencias sociales. REIDICS N° 4, pp.60-75.

Siede, I. (2007). La educación política. Ensayos sobre ética y ciudadanía en la escuela. Buenos Aires: Paidós.

Siede, I. y Larramendy, A. (2013). ¿Cómo se construye ciudadanía en la escuela? La Educación en Debate n°13, pp. 1-2. UNIPE.

Soria, A.S. (2010). Interculturalidad y educación en Argentina: Los alcances del “reconocimiento”. Andamios 7(13), pp. 167-184.

Ministerio de Educación de la Nación (2021). Interculturalidad. Libro digital.

Zanini, H. (2012). La Constitución Argentina comentada y concordada. Buenos Aires: Astrea