Presentation of the DOSSIER: Research in history teaching: between current stakes and urgent challenges

Main Article Content

María Celeste Cerdá

Abstract

Numerous pages have already been written about research in didactics of History and Social Sciences. In them, we can find debates on its epistemological status and methodological perspectives; lines of inquiry and areas of vacancy, the links it maintains with other fields of knowledge and with the teaching practices it tries to analyze, understand and -eventually- transform. Many of these sheets have been communicated in congresses and symposiums organized by APEHUN or in the publications of its journal Reseñas de la Enseñanza de la Historia. The research that circulates there, the debates that arise, the questions and challenges they propose have contributed significantly to the creation and consolidation of a field of knowledge -that of research in history didactics- that has -not by chance- almost the same age as the Association. In this process, the dialogue and debate with other groups of researchers, both national and international, has been fundamental for the growth of didactics of history in our country.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cerdá, M. C. (2023). Presentation of the DOSSIER: Research in history teaching: between current stakes and urgent challenges. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (23), 93–99. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/5049
Section
DOSSIER

References

Funes, G. y Jara, G. (2016). Aportes epistemológicos y metodológicos de una investigación en didáctica de las ciencias sociales y de la historia. Revista de Educación 9, pp. 241-254. Recuperado de: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/1911/1849

González, M.P. (2017). Investigaciones sobre la enseñanza de la historia en Argentina (1991-2016): un campo en expansión. Clío & Asociados 24, pp. 8-25. Recuperado de: https://www.clio.fahce.unlp.edu.ar/article/view/CLIOn24a01

Pagés, J. (1997). Líneas de investigación en didáctica de las Ciencias Sociales.En Benejam, P. y Pagés, J. Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la Educación Secundaria. Barcelona: ICEI-Orsori Ed.

Pérez Serrano, G. (2004). Modelos de Investigación cualitativa en educación social y animación sociocultural, aplicaciones prácticas. Madrid, España: Nancea.

Prats, J. (1997). La Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. (Notas para un debate deseable). Asociación Universitaria del Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales. La formación del profesorado y la Didáctica de las Ciencias Sociales. Sevilla: Diada Editora.

Prats, J. (2015). ¿Es posible un ámbito de investigación en didáctica de la Historia? Revista de Estudios Sociales No. 52, pp. 209-2019. Bogotá.

Santisteban, A. (2006). Futuros posibles de la investigación en didáctica de la historia: aportaciones al debate. Reseñas de enseñanza de la Historia 4, pp.101-122. Recuperado de: https://ddd.uab.cat/record/202305