Why teach history in times of health emergency and virtualization of education. New answers to an old question

Main Article Content

María Cristina Garriga
Viviana Pappier
Virginia Cuesta
Cecilia Linare
Milagros Rocha

Abstract

In this article we present a pedagogical experience developed from the Didactic Planning and Teaching Practices in History chair, of the History Faculty, in the Faculty of Humanities and Educational Sciences, of the National University of La Plata, during the year 2020. In the context of the covid 19 pandemic and given the unprecedented situation that the virtualization of education, the modification of times, spaces and school routines entailed, one of the first challenges we faced with students was to reflect on the selection and content organization and its social relevance. Ath history to teach and why do it become an intellectual provocation that invited us to situate ourselves in the school in times of isolation and immediacy. On this occasion, we share reflections based on student productions that make it possible to understand where their concerns and provisional responses went

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Garriga, M. C. ., Pappier, V. ., Cuesta, V. ., Linare, C. ., & Rocha, M. . (2023). Why teach history in times of health emergency and virtualization of education. New answers to an old question. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (22), 138 –153. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/4711
Section
DOSSIER

References

Alvarado, M. (2003). Revista Propuesta Educativa Nº 26. Argentina: FLACSO.

Cernadas, J. y Lvovich, D. (2014). Revisitas a la pregunta: historia, ¿para qué? En Cernadas, J. y Lvovich, D. (edit.) Historia, ¿para qué? Revisitas a una vieja pregunta, (pp. 9-24). Los polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Cuesta, V. y Linare, C. (2023). Enseñar historia en tiempos de aislamiento forzoso. Trabajos y Comunicaciones, 57, e177. Recuperado de: https://doi.org/10.24215/23468971e177

De Amézola, G. (2008). Esquizohistoria. Buenos Aires: El zorzal.

Di Piero, E. y Miño Chiappino, J. (2021). Pandemia, desigualdad y educación en Argentina: Un estudio de las propuestas a nivel subnacional. En: Gutiérrez Cham, G., Herrera Lima, S. y Kemner, J. (coords.). Pandemia y crisis: el COVID19 en América Latina, (pp. 322-348). Guadalajara, Jalisco: Centro María Sibylla Merian de Estudios Iberoamericanos Avanzados en Humanidades y Ciencias Sociales (CALAS): Editorial Universidad de Guadalajara.

Guber, R. (2001). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Buenos Aires: Norma.

Garriga, M. & Pappier, V. (2022). Memorias del presente. Paulo Freire. Revista De Pedagogía Crítica (27), pp.85-107. Recuperado de: https://doi.org/10.25074/07195532.27.2283

Narodowski, M. y Campetella, D. (2020). Educación y destrucción creativa en el capitalismo de pospandemia. En Dussel, I., Ferrant, P. y Pulfer, D. (Comp.) Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 43-52). Buenos Aires: UNIPE.

Pagès, J. (2003). Ciudadanía y enseñanza de la historia. Reseñas de Enseñanza de la Historia 1, pp. 11-42. Recuperado de: https://apehun.uncoma.edu.ar/index.php/revista-resenas/1-n-1-septiembre-2003

Pineau, P. (2020) ¿Y si la escuela para de golpe? Comentarios sobre la actual situación educativa. Compartido en el muro de Facebook de la Asociación Argentina de Historia de la Educación. Recuperado de: https://www.facebook.com/sahe95/posts/2937021459674526?__tn__=K-R

Skliar, C. (2020). Acerca de extrañar la escuela. Charla con Carina Kaplan, Myriam Feldfeber y Jorge Catelli, Facultad de Filosofía y Letras (UBA), 20 de agosto de 2020. Recuperado de: https://www.youtube.com/ watch?v=n0I1My9uivY&ab_channel=FILOUBA

Rüsen, J. (1992). El desarrollo de la competencia narrativa en el aprendizaje histórico. Una hipótesis ontogénica relativa a la conciencia moral. Propuesta Educativa 4(7), pp. 27-36.

Similar Articles

<< < 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.