Wooden Mirror. The young people of the XXI century facing Recent Argentine History (1976-2001).

Main Article Content

Julián Sotelo

Abstract

The young people of the 21st century with whom we have been working for fifteen years, have a series of recurrences as children of their time –to paraphrase Marc Bloch–, where the daily activities of the adults with whom they are linked invites them to get rid of the past and to live in a constant present. Where the media, social networks and access to technology inputs have been modifying language and perception in the use of time. This presentation is not intended to be a generalization. Nor do you pose a dystopian horizon. It is just an arbitrary sample –from daily work in secondary school with 5th and 6th year students– of the dilemmas that the teaching task goes through when facing the treatment of the issues raised by the curriculum design linked to History Recent Argentina (1976-2001).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sotelo, J. (2021). Wooden Mirror. The young people of the XXI century facing Recent Argentine History (1976-2001). Reseñas De Enseñanza De La Historia, (19), 81–100. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3429
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS

References

Aleman, J. (2016). Horizontes Neoliberales en la subjetividad. Grama.

Anguita, E. y Caparros, M. (1998). La voluntad. Norma. (Tomos I, II y III)

Ansaldi, W. y Giordano, V. (2012). Tiempos de Violencias. Ariel.

Apple, M. (1986). Ideología y Currículo. Akal.

Balandier, G. (1988). El desorden. La teoría del caos y las ciencias sociales. Elogio de la fecundidad del movimiento. Gedisa.

Bourdieu, P. (1999). La miseria del mundo. FCE.

Boyanovsky Bazán, C. (2010). El aluvión. Sudamericana.

Carnovale, V. (2011). Los combatientes. Historia del PRT-ERP. Siglo XXI

Dejours, Ch. (2006). La banalización de la Injusticia social. Topia Editorial.

Duschatzky, S. y Corea, C. (2011). Chicos en banda. Los caminos de la subjetividad en el declive de las instituciones. Paidós.

Franco, M. (2012). Un enemigo para la nación. FCE.

Franco, M. y Levin, F. (comp) (2007). Historia Reciente. Perspectivas y desafíos de un campo en construcción. Paidós.

Foucault, M. (2016). Nacimiento de la biopolítica. Akal.

Freire, P. (2016). El grito manso. Siglo XXI.

Gelman, J. y Bayer, O. (2006). Exilio. Planeta.

Gilberg, I. (2009). La FEDE, alistándose para la revolución: la Federación Juvenil Comunista, 1921-2005. Sudamericana.

Gil, G. (2019). La izquierda peronista. Transitando los bordes de la revolución. Prometeo.

Hopenhayn, B. y Barrios, A. (2002). Las malas herencias ¿Qué dejan los gobiernos que se van? FCE.

Kessler, G. y Di Virgilio, M. (2008). La nueva pobreza urbana: dinámica global, regional y argentina en las últimas dos décadas. Recuperado de:: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/11250/1/095031050_

es.pdf

Legarralde (2020) Combates por la memoria en la escuela. Miño y Dávila.

Levin, F. (Comp.) (2018). Tramas del pasado reciente argentino. Ediciones UNGS.

Lorenz, F. (2013). Algo parecido a la felicidad. Una historia de la lucha de la clase trabajadora durante la década del setenta (1973-1978). Edhasa.

Lorenz, F. (2003). Tómala vos, dámela a mí. La Noche de los Lápices: el deber de recordar y las escuelas. Recuperado de: http://servicios.abc.gov.ar/lainstitucion/programaddhhyeducacion/derechossecundario/lorenz.pdf

Novaro, M. y Palermo, V. (c) (2004). La Historia Reciente. Argentina en democracia. Edhasa.

Pozzi, P. (2008). La oposición obrera a la dictadura (1976-1982). Imago Mundi.

Pozzi, P. y Schneider, A. (2000). Los setentistas. Eudeba.

Romero, L. (2013). La larga crisis argentina. Del siglo XX al siglo XXI. Siglo XXI.

Seoane, M. (1991). Todo o nada. La historia secreta y la historia pública del jefe guerrillero Mario Roberto Santucho. Planeta.

Servetto, A. (2010). 73/76. El gobierno peronista contra las “provincias montoneras”. Siglo XXI.

Schneider, A. (2006). Los compañeros. Imago Mundi.

Sotelo, J. (2018). Ecos del Rock. Una aproximación a música como herramienta para la enseñanza de la Historia Argentina Reciente. [Ponencia] VII Jornadas de la División Historia de la Universidad Nacional de Luján. Mesa 10 ¿Para qué enseñamos Historia?

Svampa, M. (2006). La sociedad excluyente. Taurus.

Terán, O. (2013). Nuestros años sesenta. Siglo XXI.

Torrado, S. (2007). Población y bienestar en la Argentina. Del primer al segundo centenario. Una historia social del siglo XX. Edhasa. Tomo I.

Thompson, E. (2019). Costumbres en común. Capitán Swing.

Thompson, E (2021). Miseria de la teoría. EDUVIM.

Traverso, E. (2007). Historia y Memoria: Notas sobre un debate. En Marina Franco y Florencia Levín (comps.). Op. Cit. pp. 67-95.

Verbitsky, H. (1985). Ezeiza. Contrapunto.

Verbitsky, H. (1995). El vuelo. Planeta.

Verbitsky, H. (2010). La mano izquierda de Dios. La última dictadura (1976-1983). Sudamericana.

Vezzetti, H. (2002). Pasado y Presente. Guerra, dictadura y sociedad en la Argentina. Siglo XXI.

Vezzetti, H. (2012). Sobre la violencia revolucionaria. Bs. As., Siglo XXI.

Walsh, R. (1977). Carta abierta de un escritor a la Junta Militar. Recuperado de: https://www.cels.org.ar/common/documentos/CARTAABIERTARODOLFOWALSH.pdf

Williams, R. (2009). Marxismo y literatura. Las cuarenta.

Diseño Curricular para 5o y 6o Año de la Dirección General de Educación y Cultura de la provincia de Buenos Aires. Disponible en www.abc.edu.ar