Las significaciones en la enseñanza del Cordobazo en el contexto de la Historia Reciente/Presente Argentina
Main Article Content
Abstract
The fifty years of the Cordobazo, like all commemorations, constitute an invitation to reflect on its scope, limitations and legacies; a moment to examine, in the form of memory debate and its uses, this event "returns today" in a context of neoliberal advance, of disarticulation of traditional social movements, of a continuous present that annulled the past as experience and the future as expectation.
"What's behind that keeps beating?" Asked Casullo(2007) about the sixties and seventies. And he answered: "Read the present from an absence, from what could not be". This way of revisiting that experience constitutes a starting point to reflect on the senses acquired by the presence of the "Cordobazo" as school content.
We know that History finds one of the most widespread social uses in the school space. Also that in its incorporation to the curriculum, under the format of school disciplines and the habitual forms of management of the past in the classroom, not a few historical experiences are crystallized, "they stop beating", retaking the image proposed by the Argentine philosopher.
Interpellate this process / historical content from the question of the purposes of its teaching, in a key "contrasocializadora" of the epochal times and stress certain habitual stories, constitutes the axis of a rigorous exercise of theoretical-epistemological reflection that we propose develop in this work with the aim of guiding subsequent didactic sequences.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Reseñas de Enseñanza de la Historia distribuye sus contenidos bajo la licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Usted es libre de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia.
References
Forster, R. (2013). Nicolás Casullo. Semblanza de un intelectual comprometido. Buenos Aires: Colihue.
Funes, A. G. (2011). La enseñanza de la historia y los problemas sociopolíticos: de la historia reciente al futuro. En Pagés, J. y Santisteban, A. (comp.). Les questions socialment vives i lenseyament de les ciencias socials. Documents 97, 53-63. Universidad Autónoma de Barcelona.
González, M. P. (2014). La Historia argentina reciente en la escuela. Saberes y prácticas docentes en torno a la última dictadura. Los Polvorines: UNGS.
Jara, M. A. (2008). Los valores democráticos. Coordenadas para la enseñanza de la historia reciente/presente. En Reseñas de Enseñanza de la Historia. 6, 119-145. Córdoba: Alejandría.
Marimón, A. (1998). El antiguo alimento de los héroes, Buenos Aires: Editorial Puntosur.
Pagés, J. (2003). Ciudadanía y enseñanza de la Historia. En Revista Reseñas de Enseñanza de la Historia. Córdoba, Argentina: Universitas. APEHUN.
Pérez. A (2016). "Sobre el ciclo de la Historia Reciente" en Jornadas de Trabajo sobre Historia Reciente en Flier, Patricia, coord. Mesas de debate de las VII Jornadas de Trabajo sobre Historia Reciente Disponible en:
http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.463/pm.463.pdf
Tarcus, H. (2008). El mayo argentino. En Revista OSAL, Observatorio Social de América Latina, Argentina, N° 24, 161-180. Octubre de 2008.
Wallerstein, I. (1993). 1968: revolución en el sistema-mundo. Tesis e interrogantes. En Revista Viento Sur No 9, 97-110. Junio l993.
Zubero, I. (2012). Problemas del mundo, movimientos sociales y participación ciudadana, De Alba, N. y otros (edit.) en Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Sevilla, España: Díada Editores.