Social representations of future history teachers about time and historical consciousness.

Main Article Content

Carmen Escribano Muñoz
Joan Pagès Blanch

Abstract

This paper presents part of the results obtained from the research developed in the doctoral thesis: Teaching to teach historical time: What do future secondary school teachers know and what do they learn? In which the social representations constructed by the students of the Master's Degree in Teacher Training, specializing in Geography and History, on the concept of historical time and historical consciousness are analyzed. In order to carry out the study, the procedures of the "Grounded Theory" have been followed, where concepts, hypotheses and propositions have been discovered as a direct result of the data collected. The information analyzed was obtained through the transcription of questionnaires and interviews. The results show a certain imprecision as regards the definition and nature of the concept of historical time and the indeterminacy in specifying the elements that compose it.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Muñoz, C. E., & Blanch, J. P. (2021). Social representations of future history teachers about time and historical consciousness. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (17), 15–35. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3223
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS
Author Biographies

Carmen Escribano Muñoz, Universidad Internacional de La Rioja

Dra Didáctica de las Ciencias Sociales

Joan Pagès Blanch, GREDICS. Universitat Autónoma de Barcelona

Dr. Didáctica de las Ciencias Sociales

References

Bravo Pemjean, L., Jara, M.A. y Llusà, J. (2017). La concepción del tiempo histórico en futuros docentes de Argentina, Chile y España. Pasado Abierto.Revista del CEHis. (6), 135-155.

Campo Redondo, C., Labarca, C. (2009). La teoría fundamentada en el estudio empírico de las representaciones sociales. Un caso sobre el rol orientador del docente. Revista de Ciencias Humanas y Sociales. 60, 41-54.

Domínguez Castillo, J. (2016). Enseñar y evaluar el pensamiento Histórico. Competencias, conceptos y destrezas cognitivas. Iber. Didáctica de las ciencias sociales, Geografía e Historia, 82, 44-49.

Feliu, M. y Hernández, F. X. (2011). 12 ideas clave para enseñar y aprender historia. Barcelona: Editorial Graó.

Glaser, B. (1978). Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory. California: Sociology Press.

Glaser, B. (1992). Advances in the methodology of grounded theory. California: Sociology Press.

Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. United States of America: Aldine Transaction.

Henríquez, R. y Pagès, J. (2004). La investigación en didáctica de la historia. Educación XXI. 7, 63-83.

Kitson, A., Steward, S., Husbands, C. (2015). Didáctica de la Historia en Secundaria Obligatoria y Bachillerato. Madrid: Ediciones Morata.

Levi, G. (2018). Microhistoria e historia global. Historia Crítica, 69,21-35.

Llusà, J. (2016). Aprender historia aplicando la contemporaneidad. Un estudio de caso en la Enseñanza Secundaria Obligatoria (ESO). Enseñanza de las Ciencias Sociales: Revista de investigación, 15, 61-73.

Mora G. y Ortiz, R (2013). La enseñanza del tiempo historico: problemas y propuestas didácticas. Història & Ensino, Londrina. 1, 29-47.

Pagès, J. (1989). Aproximación a un currículum sobre el tiempo histórico. En Rodríguez Frutos, J. (ed.). Enseñar historia. Nuevas propuestas. (pp.107-138), Barcelona: Laia/Cuadernos de Pedagogía.

Pagès, J. (1999). El tiempo histórico. ¿qué sabemos sobre su enseñanza y aprendizaje? Análisis de la valoración de los resultados de algunas investigaciones. Aspectos didácticos de las ciencias sociales. 13, 241-278.

Pagès J. y Santisteban, A. (2010). La enseñanza y el aprendizaje del tiempo histórico en la Educación Primaria. Cedes 30, 82, 281-309.

Rekalde, I., Vizcarra, M.T., Macazaga, A. (2014). La observación como estrategia de investigación para construir contextos de aprendizaje y fomentar procesos participativos. Educación XXI. 17 1, 199-220. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/706/70629509009/

Rüsen, J. (2004). Historical Consciousness: Narrative Structure, Moral Function and Ontogenetic Development. En Seixas, P. (ed.). Theoryzing Historical Consciousness, (pp. 63-85), Toronto: Press.

Santisteban, A. (2005). històric Estudis de cas en formació inicial de mestres de primària en Didàctica de les Ciències Socials. [Tesis Doctoral] Facultat de Ciéncies de l'Educa ció. Universitat Autònoma de Barcelona.

Santisteban, A. (2007). Una investigación sobre cómo se aprende a enseñar el tiempo histórico. Enseñanza de las ciencias sociales: Revista de Investigación. 6, 19-30.

Santisteban, A. (2010). La formación para la investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. En R. Ávila Ruiz, P. Rivero García y P. Domínguez (coords.) Metodología en investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. (pp 115-128), Zaragoza: Instituto Fernando el Católico.

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia.

Trinidad, A., Carrero, V., Soriano, R. M. (2006). Teoría Fundamentada Grounded Theory: El desarrollo de teoría desde la generalización conceptual. Madrid: Cis.

Van Straaten, D. Wilschut, A. & Oostdam, R. (2016). Making history relevant to students by connecting past, present and future: a framework for research. Journal of Curriculum Studies, 48, 4, 479-502.

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.