Historical consciousness-according to Rüsen-in the construction of narratives. A possible avenue for innovation in teaching
Main Article Content
Abstract
An advance of a doctoral thesis on historical consciousness in the construction of narratives is presented, which is also part of an ongoing research project on innovative practices at the Universidad Nacional del Litoral.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Reseñas de Enseñanza de la Historia distribuye sus contenidos bajo la licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Usted es libre de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia.
References
Barca, l. (2013). Conciencia Histórica: pasado y presente en la perspectiva de jóvenes en Portugal. Clío & Asociados, La historia enseñada, 17,16-26.
Cerri, L., Amézola, G. de (2010). El estudio empíricode la conciencia histórica en jóvenes de Brasil, Argentina y Uruguay. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 24,3-23.
Coudannes Aguirre, M. (2014). Estudios educativos sobre la conciencia histórica: temas y problemas. Revista Internacional de Humanidades, 3(2),25-33.
Frigerio, G. (2010). Curioseando (saberese ignorancias). En Frigerio, G. y Diker, G., Educar: saberes alterados (pp.15-44). Paraná: Fundación La Hendija.
Gregorini, V., Cuesta, V. (2019). Escenas de lectura y escritura en las clases de Historia. Una mirada sobre las aulas del nivel secundario en la ciudad de Tandil. Clío & Asociados. La historia enseñada, 29,8-21.
Lévesque, S. (2001). Historical Consciousnessor Citizenship Education. Canadian Social Studies. Ganada's National Social Studies Joumal, 35(4). Recuperado de
http://www2.education.ualberta.ca/css/css354/NThistoricalconsciousness.htm
Lévesque,S. (2008). Thinking Historically. Educating Students for the Twenty-First Century. Toronto : University of Toronto Press.
Martins, E. de R. (2011). Historicidad e econscincia histórica. En Schmidt, M. A., Barca, l. y Martins, E. de R. (orgs. (2011), Jorn Rüseneoensino de História (7-10). Curitiba: UFPR.
Pantoja Suárez, P (2012). Clío y sus discípulos transitanentre el pasado y el futuro: relaciones entre la conciencia histórica y la formación de profesores de historia. III Jornadas Internacionales y XIV Nacionales de Enseñanza de la Historia. Río Cuarto: APEHUN/UNRC /Instituto Ramón Menéndez Pidal.
Rüsen, J. (1992). El desarrollo de la competencia narrativa en el aprendizaje histórico. Una hipótes isontogenética relativa a la conciencia moral. Propuesta Educativa ,7,27-37.
Rüsen, J. (201Oa). Raza o histórica. Teoria da história: osfundamentos daciencia histórica. Brasilia: Universidad de Brasilia.
Rüsen,J. (201Ob).Aprendizado histórico. En Schmidt, M. A., Barca, I; Martins, E. de R. (orgs.), Jorn Rüseneo ensino de História (pp.41-49). Curitiba: UFPR.
Rüsen, J. (20toe). Históriaviva. Teoriada história: formas efunfoes do conhecimento histórico. Brasilia: Universidad e de Brasilia.